Hej,

Håller på att renovera vårt 40-tals hus och tänkte addera entrébelysning. enligt boken ”så byggdes villan” var det vanligt med ett klot i ”pulpetten/entretaket” men det går inte, dörren har bara några centimer upp till taket och den sträckor sig ungefär lika långt ut som taket.



så jag funderar på en ELLER två sådan här på varsin sida;
https://www.byggfabriken.com/el-och.../info/product/750-291-lampa-funkis-1950-klot/

vad tycker ni, en på höger sida ? eller en mellan toafönster och dörr också, kanske känns lite intryckt med två? Asymetri är väl ganska ”40-tal” så en skulle kunna funka ? Hur ”högt” och ”långt ut” skulle ni placera dom ?

Alla tankar mottages gärna.

OBS: foder runt fönster skall bytas till mer tidsenligt smalare och målas in i samma färg som fasaden. Tyvärr är det ingen lockläkt kvar, men den nya fasaden är 2 år gammal så det är inte ekonomisktförsvarbart att byta. OBS
 
  • En vit husentré under snötäckt tak med snöbelagda trappsteg, lite utrymme mellan dörr och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till höger tror jag blir fint!
Ytterligare en tv hamnar bakom dörren när den öppnas och gör ingen nytta då.
 
  • Gilla
Viktor.J och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
En till höger tror jag blir fint!
Ytterligare en tv hamnar bakom dörren när den öppnas och gör ingen nytta då.
sant ! Haha tänkte inte på det !
Har du några tankar om höjd och placering ?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Förslag: mittemellan dörrfodret och takfästet.
Men antagligen ser du det mycket bättre själv när någon annan håller upp lampan i verkligheten än det går att se på ett foto, samma sak gäller förstås hur högt upp den ska vara.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ett sådant klot du länkar till till höger blir tidstypiskt. Höjden får man som sagt måtta till.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.