Hej!

Råkade borra i en gammal kabel när jag skulle sätta upp en armatur, så måste byta ut en kabel från dosa i tak till brytare vägg, ca 3 m. Gammal el, se bilder.

Ska jag sätta dit en 2 ledare eller en nyare ekk med 3 och bara skippa jorden?

Tips önskas!
 
  • Skadad gul och brun elektrisk kabel ansluten till en klämma, ur en öppen väggdosa med synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller skadade, isolerade elektriska kablar i en takdosa med synlig gammal ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går ledningarna i rör är det bara onödigt krångel att dra in kabel (ekk o dyl), dra istället FK. Har du tänkt jorda resten av huset inom snar framtid kan det ju va smidigt att dra dit en extra gröngul för jord som du lämnar oansluten i båda ändarna, men på så kort sträcka kanske det är lika bra att låta bli så det inte blir några missförstånd senare.
 
tommib
Här ser det ut som att det är dags att börja planera för utbyte av alla ledningar som ser ut som den på bild, så snart som möjligt. Om de är gummiisolerade så är risken att isoleringen faller i bitar när man börjar röra i det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Haha jag håller med, men det är en gammal hyresrätt så blir inte mitt ansvar. Sker nog längre fram.
Det är oklart om det är rör eller om det bara är frästa gångar, huset är från 40 talet och elen likaså.
Jag vill bara snabbt och lätt fixa detta på ett bra sätt så ja slipper dra in försäkringsbolag etc.
Det är en kabel med 2 ledare som måste bytas bara, så hur gör jag det enklast och bäst är frågan
 
Du kommer med stor sannolikhet att få problem när den skadade ledningen ska bytas, Röret kan vara tillplattat så att man inte kommer igenom med trådarna och kan man dra i nya trådar så kommer nästa problem i kopplingsdosan dit dom går. Isoleringen är troligtvis så spröd att den lossnar och blir till ett pulver när man försöker koppla ihop trådarna. Det KAN gå men är knappast nått en oerfaren ska försöka sig på för det kan leda till "omtrådning" i hela lägenheten.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du kommer med stor sannolikhet att få problem när den skadade ledningen ska bytas, Röret kan vara tillplattat så att man inte kommer igenom med trådarna och kan man dra i nya trådar så kommer nästa problem i kopplingsdosan dit dom går. Isoleringen är troligtvis så spröd att den lossnar och blir till ett pulver när man försöker koppla ihop trådarna. Det KAN gå men är knappast nått en oerfaren ska försöka sig på för det kan leda till "omtrådning" i hela lägenheten.
Tack!

Är inte oerfaren, däremot vill jag kolla läget innan jag gör något helt galet.

Min tanke är att dra 2 st FK isf.

Hur menar du med leda till omtrådning av hela lägenheten? Utveckla gärna.
 
Isoleringen i dom g:a trådarna kan vara så spröd att den blir till "pullver" så fort man rör ledningarna. Gör den det kommer du att få byta alla ledningar som du över huvud taget rör och har man otur så blir det till slut hela anläggningen. Dessutom har du troligen bara ett fåtal säkringar/grupper i lägenheten, har man lite tur kan man klara sig med att byta trådar bara i den "skadade" gruppen. Men det beror på hur trångt det är i centralen och hur ledningarna är där, är alla torkade så kan det bli stora problem.
 
  • Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
E elmont skrev:
Isoleringen i dom g:a trådarna kan vara så spröd att den blir till "pullver" så fort man rör ledningarna. Gör den det kommer du att få byta alla ledningar som du över huvud taget rör och har man otur så blir det till slut hela anläggningen. Dessutom har du troligen bara ett fåtal säkringar/grupper i lägenheten, har man lite tur kan man klara sig med att byta trådar bara i den "skadade" gruppen. Men det beror på hur trångt det är i centralen och hur ledningarna är där, är alla torkade så kan det bli stora problem.
Tack för svar.

Då avvaktar jag och ser om hyresvärden skickar en elektriker som ordnar det.
Min tanke var att enkelt fixa det så jag slipper koppla in eventuellt försäkringsbolag.
 
När du ska ansluta dina nya FK mot det gamla så är risken stor att isoleringen på det gamla trillar av, då får du fortsätta till nästa dosa.......och så trillar isoleringen av där också. När du kommer fram till elcentralen så är isoleringen av porslin och den brukar vara bra.

I en så gammal anläggning är det metallrör och då är det inte fel att dra ”kabel” typ EKK för då har man dubbla lager isolering mot metallröret.

På ena bilden ser det ut som det är gjort en förgrening, är det så?

Protte
 
  • Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
FRESTAH, men nog måste du vara lite oerfaren om du inte känner till problemen i g:a elanläggningar?
 
  • Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
E
prototypen prototypen skrev:
När du ska ansluta dina nya FK mot det gamla så är risken stor att isoleringen på det gamla trillar av, då får du fortsätta till nästa dosa.......och så trillar isoleringen av där också. När du kommer fram till elcentralen så är isoleringen av porslin och den brukar vara bra.

I en så gammal anläggning är det metallrör och då är det inte fel att dra ”kabel” typ EKK för då har man dubbla lager isolering mot metallröret.

På ena bilden ser det ut som det är gjort en förgrening, är det så?

Protte
EXQ numera. Underlättar avsevärt.

Till @FRESTAH, förstår dina tankar, surt att du ska få lida för att du har en snål hyresvärd, även om du gjorde en liten tabbe.

Kanske om du känner någon elkunnig. Så kan ni känna på den skadade kabeln om den överhuvudtaget går att rubba, en i var dosa.

Nu har ju röret imploderat. Vilket inte är någon fördel, i värsta fall får det dras utanpåliggande.

I annat fall bara i med 2 FK och megga därefter, ytterst försiktigt.
 
  • Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
E elmont skrev:
FRESTAH, men nog måste du vara lite oerfaren om du inte känner till problemen i g:a elanläggningar?
Hehe en aning kanske
 
prototypen prototypen skrev:
När du ska ansluta dina nya FK mot det gamla så är risken stor att isoleringen på det gamla trillar av, då får du fortsätta till nästa dosa.......och så trillar isoleringen av där också. När du kommer fram till elcentralen så är isoleringen av porslin och den brukar vara bra.

I en så gammal anläggning är det metallrör och då är det inte fel att dra ”kabel” typ EKK för då har man dubbla lager isolering mot metallröret.

På ena bilden ser det ut som det är gjort en förgrening, är det så?

Protte
Ja jag fattar! Ja det återstår att se.

Ja precis det är en förgrening.
 
E El-Löken66 skrev:
EXQ numera. Underlättar avsevärt.

Till @FRESTAH, förstår dina tankar, surt att du ska få lida för att du har en snål hyresvärd, även om du gjorde en liten tabbe.

Kanske om du känner någon elkunnig. Så kan ni känna på den skadade kabeln om den överhuvudtaget går att rubba, en i var dosa.

Nu har ju röret imploderat. Vilket inte är någon fördel, i värsta fall får det dras utanpåliggande.

I annat fall bara i med 2 FK och megga därefter, ytterst försiktigt.
Har självklart pillat och dragit, den går att rubba men efter några cm så blir det liksom mer stumt.
Jag är dessutom osäker på om det är ett rör ens eller vad det nu är, hursomhelst så är det ju åtminstone en hålighet, men har ingen koll på hur man gjorde på 40 talet.
 
E El-Löken66 skrev:
EXQ numera. Underlättar avsevärt.

Till @FRESTAH, förstår dina tankar, surt att du ska få lida för att du har en snål hyresvärd, även om du gjorde en liten tabbe.

Kanske om du känner någon elkunnig. Så kan ni känna på den skadade kabeln om den överhuvudtaget går att rubba, en i var dosa.

Nu har ju röret imploderat. Vilket inte är någon fördel, i värsta fall får det dras utanpåliggande.

I annat fall bara i med 2 FK och megga därefter, ytterst försiktigt.
Men som du säger så är det nog ett gammalt metallrör som gått sönder, finns det någon bra lösning på hur man trycka tillbaka röret där det tryckts ihop? Det borde ju vara det bästa. Så att man sedan kan dra nya FK eller en eqx då?
Jädrar vilket onödigt problem detta blev!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.