S Sumpan38 skrev:
Då kan du säkert fixa poolbygge själv också, jag köpte tjänsten, men delaktig hela vägen eftersom nyfiken. Tips är att göra plattan 5-10cm större än poolväggarnas behov. Då kan man ställa tryckta reglar på den utstickande kanten, som man sedan bygger däcket mot.
S Sumpan38 skrev:
Då kan du säkert fixa poolbygge själv också, jag köpte tjänsten, men delaktig hela vägen eftersom nyfiken. Tips är att göra plattan 5-10cm större än poolväggarnas behov. Då kan man ställa tryckta reglar på den utstickande kanten, som man sedan bygger däcket mot.
Ja så måste der bli om ekonomin ska gå ihop. När jag gjorde plattan till huset tog jag hjälp med vvs och gjutning och fixade resten själv. Så jag tycker att det ska gå.

Bra tipps med plattan. Der ska jag komma ihåg när det är dags. Vart har du filter och värmepump? Jag funderar antingen på att få till ett litet rum under altanen, i anknytning till poolen, eller göra ett teknikrum i ett uthus(ej byggt ännu) ett tiotal meter där ifrån.
 
Syns nästan på bilden ovan, står till vänster om där, invid huset. Tillfälligt täckt nu, sen täcks det av däckets ovanvåning. Poolpumpen en halvmeter under inlopp kanske... Jag förstod som att det blir svårt om poolpumpen är över poolen. Kopplade bort och tog in pumpen innan vintern kom.
 
Hej!

Har ni kommit vidare med denna idé? Jag håller på att bygga en 4x8 meter pool och tänkte göra samma sak, är väldigt kluven hur jag ska planera rent konstruktionsmässigt.
 
Jo jag har köpt en stålbalk U 100mm. Tänkt börja bygga snart. Hoppas att det funkar. :)
För 4x8 gissar jag bara att du skulle behöva en större dimension på balk, men vet inte... Om några veckor kan jag förhoppningsvis berätta hur det blev. :)
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Wow, hoppas det går bra för dig! :) Håller tummarna!
 
Skyndar långsamt, men en bit på väg iaf. Fungerar och känns stabilt än så länge.
 
  • En pågående utbyggnad av en terrass med nyinstallerade glastakpaneler och trägolv som verkar stabilt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En halvfärdig swimmingpool med blått vatten inramad av en trätrall på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andreas Danewid och 2 till
  • Laddar…
Ser ju riktigt jäkla snyggt ut! Bra jobbat :)
 
  • Gilla
Sumpan38
  • Laddar…
:) Tack! Återkommer med ”färdigbild” så småningom.
 
S Sumpan38 skrev:
Skyndar långsamt, men en bit på väg iaf. Fungerar och känns stabilt än så länge.
Snyggt! Hur blev det till slut?
 
Klart innan sommaren. Nu vinterstängd. Hittar tyvärr ingen översiktsbild av ”färdig”, men denna visar iaf ”tak-P”.
 
  • Delvis täckt träterrass med inbyggd pool och integrerad sittplats nära poolkanten, vintertid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andreas Danewid
  • Laddar…
S Sumpan38 skrev:
Klart innan sommaren. Nu vinterstängd. Hittar tyvärr ingen översiktsbild av ”färdig”, men denna visar iaf ”tak-P”.
Kanon. Har tänkt göra något likande så kul och se hur bra de blev!
Tack för svar
 
  • Gilla
Sumpan38
  • Laddar…
Bara hojta till…
 
Vad bra det blev. Jag håller på med ett liknande projekt. Får jag fråga hur det blev med cc mått för reglar och bärlina? Vi har köpt samma tak men för 4x8 och det kommer utsätta den delen av trallen för en hel del tryck.
 
Absolut nöjd. Lite svikt dock, känns typiskt om man sitter ovanpå och någon går förbi.
Bärlinorna för ”garaget” är stålbalken och en träregel vid husvägg (drygt 2m mellan dem); träregeln har cirka 2m mellan stolparna (en stolpe i mitten), stålbalken givetvis bara ytterpunkterna (knappt 4m). Skruvreglarna ligger med cc40.
 
Lite svikt kan vi leva med. Just nu dimensionerar vi altanen under taket. Var det där ni hade cc40 mellan skruvreglarna?
Lite osäker på vd vi ska ha för avstånd på reglar bärlina och plintar. Kommer du ihåg vad ni hade för avstånd mellan plintar och bärlina?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.