Jag ska byta ut våran befintliga garageport och håller på att leta efter en ny, pga låt takhöjd är det få tillverkare som är aktuella. Vi har bestämt oss för en Wisonowski som kräver 9 cm i takhöjd.

I dagsläget har vi en slagport med följande mått 2400x2000. Vi har 5 cm utrymme på sidorna och 5 cm utrymme till innertak och behöver bygga ut med 5 cm på vardera sida för att skenorna ska få plats. Detta innebär att öppningen får följande mått 2300x1950. Jag behöver en garageport rätt omgående och har hittat en med måtten 2400 x 2000 som finns i lager.

Om jag har förstått det rätt så är det ingen fara att porten är bredare än öppningen så det borde gå fint med 2400mm?

Hur är det med höjden, kan den vara några cm högre än öppningen eller ska den vara exakt?

Hur hade ni gjort? Hade ni gett upp drömmarna om en takskjutsport och monterat en slagport, avvaktat några veckor och beställt exakt storlek eller hade ni kört på?
 
Hade du inte 2450 till tak och porten behöver 90 ytterligare? Då blir det svårt att få in en 2400 port.

Har du kollat hur mycket porten behöver på sidorna för att gå skruva fast? De flesta skjutportar sätts från insidan, inte i öppningen som karmen till en slagport.
 
50 på vardera sida blir väl 1900?
 
R Robert-san01 skrev:
50 på vardera sida blir väl 1900?
5 cm på sidorna för skenorna och 5 cm enbart från taket därav 1950mm. Har ca 5 cm till innertak idag från öppningen.
 
R Robert-san01 skrev:
Hade du inte 2450 till tak och porten behöver 90 ytterligare? Då blir det svårt att få in en 2400 port.

Har du kollat hur mycket porten behöver på sidorna för att gå skruva fast? De flesta skjutportar sätts från insidan, inte i öppningen som karmen till en slagport.
Taket är ca 2050 idag, bredden är 2400, porten behöver 10 cm på vardera sida och vi behöver bygga ut 5 cm på sidorna.
 
Du behöver väl fortfarande 9cm ovan porten?

Är den 2000 och du har 2050 idag kommer den inte att passa. Skall du ha motor får du kolla vart den skall rymmas. Är den ovan skenorna tar den säkert 15cm ytterligare.
 
R Robert-san01 skrev:
Du behöver väl fortfarande 9cm ovan porten?

Är den 2000 och du har 2050 idag kommer den inte att passa. Skall du ha motor får du kolla vart den skall rymmas. Är den ovan skenorna tar den säkert 15cm ytterligare.
Tillverkaren Wisniowski kräver endast 9 cm överhöjd för motor och skenor. Porten kommer alltså vara ca 4 cm för hög, kommer det ställa till problem?

Det är väl inga konstigheter om den är bredare än öppningen då den installeras inifrån, men hur är det med höjden?
 
Det saknas 4cm... Hur tänkte du att den skulle passa då?
 
R Robert-san01 skrev:
Det saknas 4cm... Hur tänkte du att den skulle passa då?

Det funkar ju bra med att den är bredare, funkar det också med höjden? Det är det som är min fråga, därför jag skapat tråden då jag själv är osäker :)
 
Du måste ha utrymmet. Utan är det fysiskt omöjligt att rymma den.

Har du ett mått på 950ml kan du inte hälla upp 1000ml i det.
 
Vad är måttet mellan väggarna och mellan golv och tak på den vägg du skall ha porten?
 
R Robert-san01 skrev:
Vad är måttet mellan väggarna och mellan golv och tak på den vägg du skall ha porten?

Måttet är 2400x2000 idagsläget.
 
Är det 2000 i takhöjd och 2400 mellan väggarna?
 
Ja, det stämmer. Eller egentligen är det 2500 i bredd, men slagporten som sitter inne idag tar 5 cm på sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.