Hej,
Jag håller på med en köksrenovering i mitt hus från 1926.
Jag har nu rivit ut allt inklusive den plastmatta på golvet.
Kvar är trägolvet av råspont.

Nu är det så att huset lutar en liten bit. Jag tänkte rätta till den lutningen innan jag sätter mitt fina nya kök. Planen är att ta upp råsponten, sedan hyvla av bjälklaget så att den blir vågrät och sedan lägger in råsponten igen. Nu undrar jag:

1. Vad är den bästa sätt att få upp råsponten? Den verkar vara fastspikat på någon sätt (det går inte att komma åt spikhuvud).
2. Vad är den bästa sätt att hyvla av bjälklaget? Vilket verktyg anser ni är lampigast använda?
3. Kan man återanvända råsponten man fick ut? (den skulle behöva slipas i alla fall).

Tack för hjälpen
Olivier
 
  • Kök entreplan jan 2007 004 klein.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det spontade virket är säkerligen spikat i fjädern. Ta bort plankan man la dit sist så kan du sedan lyfta plankorna några millimeter med kofot och sedan få tag i spiken med en hovtång. Arbeta vinkelrät mot plankorna med hovtången så skadas i fjäder eller plankans kant. Jag har just tagit upp 20kvm ekparkett på det viset och det blir få eller inga skador alls.

Använd el elhyvel för att bearbeta reglarna, köp en billig på Bauhaus eller jula.
 
Tack för snabba svaret Mathias!
Det gick alltså att återanvända virket.

Tror du att man borde förstärka bjälklaget i och med att med hyvlar bort en del?

Olivier
 
Varför ska man köpa en bilig hyvel?
jag har 120 m2 golv att göra, så jag kommer att behöva en stark och tallig maskin!
Olivier
 
  • Gilla
Andreas T och 1 till
  • Laddar…
Tjena, har riktat upp ett antal kvadratmeter golv i mitt hus från 1910.

Det furugolv som låg på bjälklaget ansåg jag inte vara mödan värt att behålla. (f.ö. rätt besvärligt att få upp de smidda spikarna utan att skada brädorna allt för mycket)

Jag riktade upp bjälklaget och la golvspån istället. Stadigt och knarrfritt - inga pengar att tala om. Då har man ett fint underlag att lägga allehanda golv på...

/jbr
 
oderooy skrev:
Varför ska man köpa en bilig hyvel?
jag har 120 m2 golv att göra, så jag kommer att behöva en stark och tallig maskin!
Olivier
Du får förstås köpa en dyr hyvel om du vill, men det kommer inte bli vågrätare för det och skulle din billiga hyvel mot förmodan gå sönder så har du ju 3 eller fem års garanti på den, beroende på var den är köpt. ;)

Om du bara hyvlar någon centimeter behöver du knappast förstärka bjälklaget. Känns det klent redan innan du hyvlat kanske du kan sätta ditt några kortlingar (regel på tvären mellan bjälkarna).
 
Hej igen

En kille här varnar mig för att det är väldigt svart att kommer åt med sin el-hyvel om man har tagit bort råsponten. Det är inte som att hyvla bort liten fint på en arbetsbänk.

Själv tänker jag lägga dit en aluminium ställningsplåt som man kan sitter på.

Någon som har ett bra tips där?
 
Ett alternativ till att hyvla på bjälklaget kan ju vara att bygga upp de reglar som är för låga med t.ex masonite istället för att hyvla bort på de högsta. Detta beror ju lite på hur mycket det lutar och om det finns plats att bygga upp till (nivåer till trösklar etc). Takhöjden blir ju aningen lägre också, men inte lägre än den redan är på lägsta stället...
 
Snailman
om nu huset lutar en liten bit, så kanske taket oxå lutar en liten bit...
 
Hej H_L
Det är precis så jag tänkte göra det i vardagsrummet. Den är 10 meter lång och jag ska ha en delning i mitten (3-4 cm upp).

Vad gäller köket vill jag slippa har en stege ner till hallen.

Vad gäller hyvling, hur jobbigt är det? Tar det 14 dagar eller en bra söndag på en 20 kvm golv? Hur jobbigt är det att få alla bjälkar att ha hyfsat samma hyvling? Det hade varit synd om jag fick en lutning i andra hållet istället!

Tack för hjälpen!!
 
oderooy skrev:
Vad gäller hyvling, hur jobbigt är det? Tar det 14 dagar eller en bra söndag på en 20 kvm golv? Hur jobbigt är det att få alla bjälkar att ha hyfsat samma hyvling?
Jag fixade till bjälklaget i ett rum på drygt 17 kvm förra året. Jag hade en diff på drygt 2 cm mellan högsta och lägsta punkt. Dels var det litet felbyggt från början (upplagen som bjälkarna vilade på var på olika nivå och det ena var inte plant), dels hade bjälkarna hängt ner sig litet på mitten.
Jag gjorde så här:
1. Lät ett laserpass projicera ut en horisontallinje över hela bjälklaget. Från detta "laserplan" mätte jag sedan höjden ner till ett antal punkter med c:a 20 cm mellanrum på varje bjälke. Skrev måtten på sidan av bjälken vid varje punkt...

2. Valde sedan ut en 0-nivå som jag ville justera bjälklaget till och räknade om de uppskrivna måtten til +/- relativt denna. Det som var högre än 0 skulle jag alltså hyvla ner och det som var lägre skulle jag sala på. Men eftersom bjälkarna hade hängt ned sig bågformigt fanns det ingen bit som var så plan att det var bara att sala på utan allt som var under 0-nivån (oftast en mer eller mindre lång bit kring bjälkens mitt) måste jag först hyvla ner till den lägsta nivån så att det blev lagom för att sala på med en remsa 5 mm masonite.
Nivåerna som jag skulle hyvla ner till ritade jag ut på bjälkarnas sidor.

3. Hyvlade med elhyvel.

4. Körde med stämjärn där hyveln inte kom åt: På bjälkarna som löpte intill väggen på resp. kortsida och närmast ändarna på alla andra bjälkar.

5. Salade på med masonitremsor som jag strök lim på, fixerade med små dyckert och pressade ner under torkningen m hj a alla tunga prylar jag kunde komma på, ställda på lösa skivor över de påsalade partierna...

Vet inte tidsåtgången exakt eftersom jag inte kunde jobba särskilt kontinuerligt men storleksordningen var väl ungefär: Moment 1 och 2 - drygt en dag, 3 - en dag, 4 - två - tre dagar, 5 - en halv dag.

Ang. att det skulle vara svårt att komma åt att hyvla på ett bart bjälklag: Det tyckte inte jag, jag stod på huk med en fot på bjälken närmast till vänster om den jag hyvlade och en på den till höger. Fast jag skulle nog ha blivit rätt trött i ryggen om jag hade kört så en hel dag i sträck.
 
Isället för att hyvla eller sala upp
med masonite,kan du skruva och limma
virke på sidan av dom befintliga bjälkarna.
Och lägga det i våg.
Eftersom Du inte kommer åt spiken på
råsponten så är det säkert spikat i sponten.
Kommer säkert gå sönder när du bryter loss den.
Skulle såga ut råsponten med en handklinga.
Och sen slå bort klossarna som blir kvar.

Mvh Putte
 
ByggPuttes lösning var nog den enklaste och smidigaste hittills. Den skulle jag nog rekommendera också. Om vissa bjälkar är för höga blir man dock fortfarande tvungen att hyvla eller stämma ur. Farzans variant med laserpassprojicering är ju bra även här.
 
Bra lösning Putte!
Vad ska man använda som virke? vilken dimmensioner?
Skruva hur många och hur mycket c/c

tack
Olivier
 
Jag ser att jag var aningens otydlig i mitt tidigare inlägg rörande spångolv...

Jag tillämpade den metod ByggPutte beskriver och använde mig mestadels av den råspont jag just brutit upp från golvet som virke att limma/skruva på de befintliga bjälkarna.

Vissa brädor var inte lämpliga då de var lite krokiga men merparten var spikraka och mycket lämpliga att använda.

Jag fixerade brädorna med tvingar på bjälkarna, mätte in med rätsnöre, rätskiva, laser och vattenpass och skruvade fast.

Därefter använde jag monteringslim och skruvade fast spånskivorna. Långa skruv (beroende på hur mycket jag byggt upp) för att få bra drag ner i bjälkarna. Med så här grovt virke gick det även bra att dra spånskruv ner i virket på sidorna på bjälkarna.

Min teori var att kombinationen montagelim och f_n så tätt med skruv ska förhindra uppkomsten av knarr. - "Time will tell..."

/jbr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.