Håller på med en utbyggnad till sommarstugan. Under höst-vinter har väl 10-15 möss fastnat i fällor i den gamla delen och i väggar och tak rasslar det friskt på nätterna.

Nu till frågan: Vad är grundläggande för att inte få in möss i ett hus? Att inte ha springor mellan ytskikten inomhus förstår jag är ett krav för att inte få in dem i rummen. Men hur förhindrar man att de kommer in i tak, väggar och golv? Måste man exempelvis ha musgaller under ytterpanelen så att de inte tuggar hål i vindskyddsväven?

En annan fråga: Är det skadligt för huset om det springer möss i väggarna? Äter de upp eller plattar till isoleringen?

Tack för svar.
 
Finns ju musband att montera mellan spikläkt och ytterpanel det gör nog en hel del om det är korrekt monterat dock är möss ju väldigt små och behöver inte mycket plats för att ta sig in.
Vad har du för beklädnad i trossbotten om sådan finns? Där kan det också finnas utrymme för förbättring om det finns ev. Håligheter dom kan tänkas använda sig av.

Jag tror knappast dom medför några fördelar, alldrig hört annat än svordomar om dom iaf;)brukar ju hända att dom tuggar på det mesta allt ifrån kablar till ångspärrar samt lämnar spillning och annat efter sig.
I värsta fall banar dom ju möjligt väg för större skadedjur som kan orsaka mkt större skador, en bekant hade mink som flyttade in i trossbotten, luktade fruktansvärt och han fick ligga på rygg under sommarstugan hela sommaren och riva ut och byta isolering och blindbottenskivorna.
 
Angående skadligt för huset så funderar jag på moderna hus byggda som en plastpåse med en massa krav på täthet. En mus om dagen som tuggar på den där plastpåsen kan nog bli spännande efter några decennier.

Hos mig tuggade dom iaf på elkablar i taket. Definitivt obra.
 
Tänkte ha fibercementskiva i trossbotten, hoppas de inte tuggar i sig det. Men hur är det med vindskyddet i väggarna? Vanlig svart vindpapp har jag sett mushål i, men tänkte använda duk typ Windy. Äter de igenom den är det ju supervikigt att täta under panelen. Kanske bättre med asfaboard?
 
H
Buildgates Buildgates skrev:
Tänkte ha fibercementskiva i trossbotten, hoppas de inte tuggar i sig det. Men hur är det med vindskyddet i väggarna? Vanlig svart vindpapp har jag sett mushål i, men tänkte använda duk typ Windy. Äter de igenom den är det ju supervikigt att täta under panelen. Kanske bättre med asfaboard?
Det finns musband, musstopp. Googla så ser du.
 
Frågan var om möss äter hål på vindduken och att man i så fall måste täta ytterpanelen. Att det finns musband man kan använda för detta känner jag till, men en intressant följdfråga är ju om de verkligen fungerar.
 
Duken är rejält motståndskraftig samt blir imo tätare iochmed överlappande skarver och tejpade genomföringar skulle välja det över asfaboard alla dagar i veckan dessutom blir det ju inga direkta kanter för dom att gnaga på tänker jag iochmed att duken är spänd. Svårt o bita på en slät yta;). Men om du är orolig kan du ju ersätta duken med typ cembritskivor dom borde ju nöta ner tänderna på dom små liven blixtsnabbt(y)
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Möss tuggar sig igenom allt som är mjukare än typ koppar/mässing.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.