Hej alla i gruppen!
Vi köpte vårat första hus i somras, ett timmerhus med liggande panel byggt -27.

Huset är i behov av målning och panelen är lite skamfilad, så vi tänker slå på ny ”timmerpanel” när vi ändå är på gång!

Nu till min fråga, slår man panelen utanpå den gamla eller river man och gör om? Till saken hör att takfoten är ganska ”kort” och blir ju givetvis mindre om man läktar och slår på panel utanpå, och det är inte alls fint i mina ögon.

Har någon varit i samma sits?
 
Jag röstar på att riva gamla panelen av anledningen du nämner.

Hälsar en med hus som har original träpanel, revertering, tilläggsisolering och ny träpanel :)
 
surris
Det går inte att rädda panelen? Charmigt med gammal "fin" panel. Brukar oftast vara av bättre virke än ny panel.

Men om den är så dålig, riv! Och sätt ny sen.
 
Den är inte dålig som i rutten, men det är mycket skarvat och lappat efter fönsterbyten bl.a så det ser lite tråkigt ut! Tanken att tilläggsisolera om man ändå byter panel finns, men då huset inte alls är dragit eller kallt trots -23 som idag känns det kanske som onödiga pengar och timmar:thinking:
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
S
1 1persson skrev:
Den är inte dålig som i rutten, men det är mycket skarvat och lappat efter fönsterbyten bl.a så det ser lite tråkigt ut! Tanken att tilläggsisolera om man ändå byter panel finns, men då huset inte alls är dragit eller kallt trots -23 som idag känns det kanske som onödiga pengar och timmar:thinking:
Att skapa ett lapptäcke genom att behålla gammal panel är för mig helt obegripligt. Om du ska ha ny panel är ju det ett sällsynt bra tillfälle att inspektera stommen, tilläggsisolera osv. Att bryta alla köldbryggor genom en heltäckande isoleringsskiva med plastdistanser gör enormt mkt dessutom :)
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Ja jag håller med om att det är ett ypperligt tillfälle att titta till timmerstommen och kanske tilläggsisolera:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.