Duttarmajster
A Anhyan skrev:
Tack för informationen, jag har kontaktat Ocab och får se vad de tänker ta. Om inte annat kanske man kan deala lite med den första firman, alternativt be dem köra på timme?
Nja det var ju det jag gjorde när det blev så oerhört dyrt, det är väl sällan en bra ide särskilt när man som kund har begränsad kunskap/erfarenhet. Jag rekommenderar rimligt fast pris alla gånger det är möjligt :)
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
De mycket stora flertalet som dog på grund av asbest, jobbade i ett asbestdammoln i årtionden. Oftast räckte inte det, utan det krävdes att de även rökte.
Om du vill lägga pengar på er hälsa, är alla andra alternativ en bättre investering. Min bestämda uppfattning som fd. rörläggare, är att det är pengar kastade rakt i sjön. Vil det sig illa, räcker det att städarna slarvar bara lite, med en enda böj, så har du betalat för att få det sämre.
Sök på "asbest" i forumet, så kan du avgöra vad du tycker att pengarna gör mest nytta.

Vill du lappa ihop skadan kan du måla över den eller linda in den med gasbinda och gips. Gratisalternativ mot modenycken "asbestsanering" (visst låter det flott!)

Staffan
Värt att ta i beaktande. Jag fråga faktiskt firman om just det. Om det var bättre att bara tejpa över och låta det vara, eftersom en sanering, vid minst miss, skulle rendera i mer asbest som flög omkring. Deras svar var att just rörböjar var det enda han rekommenderade att sanera "i förväg", alltså utan att man gjorde andra åtgärder. Därför att asbesten var en farlig sort (amosit) som dammar och att om det hände något akut med rören så skulle ingen rörfirma ta sig an dem utan en sanering, vilket kunde bli besvärligt. Men jag ska fundera ett varv till.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
A Anhyan skrev:
om det hände något akut med rören så skulle ingen rörfirma ta sig an dem utan en sanering,
Det må så vara. Men tänk efter. Hur ofta händer det "något akut" med rör hemma hos dig? Dagligen? Ett par gånger om året? Aldrig?

Staffan
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det må så vara. Men tänk efter. Hur ofta händer det "något akut" med rör hemma hos dig? Dagligen? Ett par gånger om året? Aldrig?

Staffan
Nej, det händer inte ofta. Jag har även bytt ut vattenavstängningsventilen nyligen, så det är möjligt att stänga av vattnet på ett säkert och snabbt sätt.

Jag har beslutat att laga skadan, hyra en asbestdammsugare och städa upp i verkstaden. Asbesten saneras när rören byts om några år istället.

Tack för all input!

Har någon tips på var man som privatperson kan hyra dammsugare som klarar asbest, gärna i norr/västerort i Storstockholm.
 
Jag har många gånger anlitat Tumba Riv och Sanering (allt från punkt jobb till att sanera hela hyreshus inför stambyte) och har alltid blivit mer än nöjd! Vettiga priser och oavsett vad det är för sanering eller rivning (akut eller planerat) så är arbetsplatsen renare och snyggare när dom lämnar än den var innan de dök upp.
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Staffans2000
A Anhyan skrev:
Asbesten saneras när rören byts om några år istället.
Nu väcktes min nyfikenhet igen!

Varför skall du byta rören överhuvudtaget?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu väcktes min nyfikenhet igen!

Varför skall du byta rören överhuvudtaget?

Staffan
Nyfiken minsann =) Badrummet (ytskikt 90-tal) och tvättstugan (original -61) behöver renoveras. Rören är lite märkligt dragna idag och gör jag ett avloppsstambyte passar jag på att dra om vattenrören också, till en bättre position. Huset har tre våningar och avlopp och vattenrör är redan bytta från plan 3 till 2.
 
Staffans2000
Jag ställde frågan, Eftersom vi haft tråddeltagare som trott att rör i största allmänhet, måste bytas ut då och då, på gund av ålder.

Staffan
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag ställde frågan, Eftersom vi haft tråddeltagare som trott att rör i största allmänhet, måste bytas ut då och då, på gund av ålder.

Staffan
Helt rätt, man ska alltid fråga! Rören är ändå 60 år gamla så gör jag en större renoveringen skulle jag nog ha bytt dem även om de var dragna vettigt. Men det blir än mer motiverat nu, både för att de blir bättre placerade, men även för att bli av med asbesten en gång för alla. Win-win... Förutom ekonomiskt då =)
 
Står i samma situation själv och bor i Stockholm, såg att du löste det själv, men fick du nån offert från OCAB? Är nyfiken på deras prisnivå :)
 
D Dublin skrev:
Står i samma situation själv och bor i Stockholm, såg att du löste det själv, men fick du nån offert från OCAB? Är nyfiken på deras prisnivå :)
Nope, de brydde sig aldrig om att svara ens. Inte så imponerad. Var OCAB i Sollentuna. Bättre lycka till dig :)
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
MISAB finns också gällande sanering. Men vet inte hur verksamma de är i Stockholm.

Edit:tydligen uppköpta av recover såg jag nu. Därför jag sett recover-bilar så ofta på sistone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.