Hej gott folk!

Vi behöver ta ett stort rum i anspråk i husets källare, för att användas som allrum/tv-rum. Rummet är 30 m2 stort, 2.30 högt, och har en långsida och 2 kortsidor som består av källarytterväggar. Grunden består av betonghålsten med utanpåliggande platonmatta, ingen isolering, omdränerat för 3 år sedan). I rummet finns 2 vattenburna element som klarar att hålla temperaturen på 14C när yttertemperaturen ligger runt 0C och konstant blåst, vilket inte är helt ovanligt för den här tiden här i Skåne.
Huset är byggt i början på 60-talet och saknar därför isolering under källargolven, endast makadam. Väggarna är putsade, målade och känns torra, om än kalla.

Nu till mitt verkliga problem: På en del områden är golvet utsatt för vattenånga från marken inunder, som lämmnar mörka fläckar under plast.
Golvet är 1 dm tjockt, jämnt och välgjutet och det känns inte aktuellt att bila upp det och gjuta nytt med allt vad det innebär i slit, tid och pengar. Därför har jag funderat på andra lösningar och letat runt på nätet, speciellt på den här sajten (Tack)!

Jag har förstått att om man inte kan stoppa ångan från marken så måste den ventileras bort så att den inte kondenserar och därmed skapar fuktproblem, och även att inget organiskt eller fuktkänsligt material får finnas i konstruktionen. Kort sagt: ventilation och rätt material.
Jag har efterhand kommit fram till en lösning som jag tror kan funka men gärna vill ha synpunkter från andra också!
Idén är att bygga ett flytande isolerat golv på fuktskyddsmatta, typ platon, och ventilera under med varm luft från rummet, leda ut luften via en liknande konstruktion på ytterväggarna och ut genom ventiler genom grunden i takhöjd. Ny frisk luft släpps in också via ventiler. se bifogad skiss!
Förmodligen så räcker inte självdraget utan fläktar kommer att behövas (fuktstyrda?).
Man kan se det som att man skapar ett rum i rummet, det inre har en behaglig temperatur runt 20C, det yttre som består av ett skikt som ventileras konstant med torrare varm luft från det inre rummet.
Kan detta funka? Har jag missat något? Tacksam för synpunkter!

Mvh
Rickard
 
  • Källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan du tar beslut om denna förändring skulle jag först testa med att sätta in extra element och hålla temperaturen på 20 grader under en längre tid för att se hur det påverkar. Det kan visa sig att du kan få ett bra inomhusklimat i källaren med betydligt mindre åtgärder.
 
Tack Anders!

Bra synpunkt, det är aldrig fel att ta reda på de faktiska förhållandena innan man beslutar sig för att göra stora förändringar. Jag tror jag ska experimentera lite först!

Mvh
Rickard
 
Platon har ju ett certifierat system för mekaniskt ventilerat golv (kika på deras www.isola.se). Borde det inte i ditt fall räcka med bara platon? 30 m2 är ju inte en så stor golvyta? Vad är det för golv du ska lägga?
 
Hej
Jag hade tänkt mig trägolv typ klick-parkett/lamell lagt flytande ovanpå frigolitisolering.

Jag är nu inne på att först testa med bara golvlösningen och, om det behövs, tillföra mer värme. Det kanske räcker med det och då är det onödigt att gå på med att isolera väggar och bygga mer avancerad ventilation. 30 m2 är inte så stort i det här sammanhanget som du säger, så enkla lösningar funkar kanke tillräckligt bra!

//Rip
 
Hej igen

I vintras så gjorde jag slag i saken och inredde rummet i källaren. Från att först varit inriktad på oprövade och komplicerade lösningar, tänkte jag helt om och gick på säkerhet o enkelhet. Vi använder vårt källarrum varje dag som ett trivsamt vardags /tv /allrum och det fungerar mycket bra. Totalkostnaden för detta rum hamnade runt 25' vilket är lågt för ytterligare 30 m2 yta för familjen!

De fyra bilderna visar före, efter och hur jag löste golvfrågan. Väggarna är intakta med målad puts och ett innertak sattes upp. Golvet består av fuktskyddsmatta (typ platon), 70 mm cellplast och oljad ekparkett överst. Trägolvet ger ett varm o ombonad känsla - inget behov av golvvärme här inte! Uppvärmningen sker med två element, visst -väggarna är inte isolerade så värme går till spillo, men å andra sidan vet jag att väggarna inte kommer att ge mig några problem i form av ohälsosamt mögel.

Hoppas att detta inlägg kan inspirera andra att ta tillvara utrymmena i källaren!

Mvh
Rickard
 
  • image039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Seeeeeebastian
  • Laddar…
Hej Rickard.
Gillar det jag ser. Är inne på samma bana med att hålla allt så enkelt som möjlighet. Jag tänker att så läng inte något organiskt finns i direkt närhet mot fukt så borde det gå vägen. Hur har det gått för dig såhär några år efter bygget? Ingen unken lukt etc?

Med vänlig hälsning, Jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.