Hej
Köpte hus i september, har sen dess renoverat ett badrum, kök, rivit vägg lagt nytt parkett målat om och lagt spottar i hela huset, vi har lite privat lån nu Pga den stora renoveringen så till min fråga har man rätt att värdera huset så tidigt för att kunna utöka sitt bolån vi har lånat 85%av husets pris.
 
Nej det får du tyvärr inte. Du får inte omvärdera bostaden förrän 5 år efter köpet och därefter tidigast vart 5e år. Det renoveringar du gjort räknas inte som en tillräckligt stor förändring för att det ska medge en omvärdering.

Utklipp från finansinspektionen:
  • Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.
https://www.fi.se/sv/publicerat/pressmeddelanden/2016/amorteringskrav-pa-nya-bolan/
 
Redigerat:
  • Gilla
Jin_js
  • Laddar…
J Jin_js skrev:
Hej
Köpte hus i september, har sen dess renoverat ett badrum, kök, rivit vägg lagt nytt parkett målat om och lagt spottar i hela huset, vi har lite privat lån nu Pga den stora renoveringen så till min fråga har man rätt att värdera huset så tidigt för att kunna utöka sitt bolån vi har lånat 85%av husets pris.
Det är omöjligt att svara på. Du får väl göra en värdering och sedan fråga banken vad dom säger..
 
  • Gilla
Jin_js
  • Laddar…
Det Snappahaneklanen påpekar gäller bara just det amorteringsgrundande värdet och gäller bara för att få omvärdera för just det.

För bolånets skull finns ingen gräns satt utan det är bara att prata med banken om de godkänner det. Dock är det ju ingen "rätt" du har utan banken kan ju säga nej. Precis som du då kan gå till en annan bank och höra med de.
 
  • Gilla
Jin_js
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Det Snappahaneklanen påpekar gäller bara just det amorteringsgrundande värdet och gäller bara för att få omvärdera för just det.

För bolånets skull finns ingen gräns satt utan det är bara att prata med banken om de godkänner det. Dock är det ju ingen "rätt" du har utan banken kan ju säga nej. Precis som du då kan gå till en annan bank och höra med de.
lite så har jag oxå förstått det, så länge jag inte vill sänka min amorteringskrav eller ränta så skall det gå bra att göra en ny värdering
 
J Jensa86 skrev:
Det Snappahaneklanen påpekar gäller bara just det amorteringsgrundande värdet och gäller bara för att få omvärdera för just det.

För bolånets skull finns ingen gräns satt utan det är bara att prata med banken om de godkänner det. Dock är det ju ingen "rätt" du har utan banken kan ju säga nej. Precis som du då kan gå till en annan bank och höra med de.
Ja du har ju rätt i att "förbudet" mot att omvärdera är kopplat till det amorteringsgrundandevärdet och de amorteringskrav som är kopplade till det. Men om man redan är maxbelånad (85%), då går det väl inte att låna mer utan att samtidigt höja värderingen. Gör man det har man ju lånat mer än 85% av värdet.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Nej det får du tyvärr inte. Du får inte omvärdera bostaden förrän 5 år efter köpet och därefter tidigast vart 5e år. Det renoveringar du gjort räknas inte som en tillräckligt stor förändring för att det ska medge en omvärdering.

Utklipp från finansinspektionen:
  • Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.
[länk]
Det står ju faktiskt kök ELLER badrum. Så om man renoverat båda (+ lite till i det här fallet) borde det kunna utgöra tillräckligt skäl.
 
  • Gilla
Jin_js
  • Laddar…
Vad som räknas som avsevärd värdeförändring eller inte har diskuterats flitigt och det finns inget entydigt svar utan det är i slutändan banken som avgör. Det jag kunnat utläsa av andra trådar i ämnet är att oftast räcker det inte att renovera befintliga rum/ytskikt utan krävs en tillbyggnad eller liknande. Det verkar från flera andra trådar som att bankerna är restriktiva med att gå med på omvärderingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.