Krille-72 Krille-72 skrev:
Kolla länken jag skickade till dig. Strecken på vattenlåset ska vara vända mot skruvarna på klämringen. Likaså när du sätter tillbaka vattenlåset.
Lär ju inte synas då klinkerramen är så liten att varken skruvar syns eller vattenlåset kan lyftas upp genom hålet som är för litet.
Enklast är väl att bryta bort och sätta dit en ny klinkerram som medger att vattenlåset kan tas upp. Om inte annat så lär det lukta :poop: i hela badrummet om det inte monteras tillbaka korrekt.
 
O Ovation skrev:
det ser ut att vara en mindre ram än brunn....
Går nog ej att få upp den,,
Här tror jag du har fel. Man man vet aldrig:rofl:
 
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Här tror jag du har fel. Man man vet aldrig:rofl:
Hehe....vet inte vad du yrar om med streck på vattenlåset, du ser ju helt klart och tydligt att man inte kan få upp vattenlåset genom klinkerramen som sitter fast med fix:rolleyes:

Alltså du har fel:p
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Lär ju inte synas då klinkerramen är så liten att varken skruvar syns eller vattenlåset kan lyftas upp genom hålet som är för litet.
Enklast är väl att bryta bort och sätta dit en ny klinkerram som medger att vattenlåset kan tas upp. Om inte annat så lär det lukta :poop: i hela badrummet om det inte monteras tillbaka korrekt.
Jag kan absolut ha fel men jag har aldrig sett en ram som inte vattenlåset kommer upp ur. Detta är ett speciellt vattenlås från Purus om jag minns rätt. Det finns streck på vattenlåset som ska vara centrerade mot skruvarna på klämringen för att får upp och sätta tillbaka vlåset
 
O
Det kanske går att få upp med rätt teknik, men jag tvivlar på det, då den endast rör sig mm.
Men går den att slita i sidled kanske den går upp... Men tvivlar starkt
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag kan absolut ha fel men jag har aldrig sett en ram som inte vattenlåset kommer upp ur. Detta är ett speciellt vattenlås från Purus om jag minns rätt. Det finns streck på vattenlåset som ska vara centrerade mot skruvarna på klämringen för att får upp och sätta tillbaka vlåset
Ja men ser du på filmen så ser du att vattenlåset tar i ramen och förorsakar ljudet. Men kanske går att lirka upp det om man slipar bort lite av ramen så hålet blir större
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Hehe....vet inte vad du yrar om med streck på vattenlåset, du ser ju helt klart och tydligt att man inte kan få upp vattenlåset genom klinkerramen som sitter fast med fix:rolleyes:

Alltså du har fel:p
Jag har ofta fel. Det är så man lär sig. Men jag ser inte det du ser antagligen för att jag aldrig sett det i verkligheten och inte vill tro att det är sant.
Men det jag vet är att strecken på vattenlåset ska vara vänt mot skruvarna på klämringen när man tar upp eller sätter dit vattenlåset.
 
Fulkemisten
Krille-72 Krille-72 skrev:
Detta är ett speciellt vattenlås från Purus om jag minns rätt.
Ja. Vattenlåset är fjäderbelastat så att det sluter tätt om det torkar torrt och på så vis förhindrar avloppslukt. Dra rakt upp och skruva sedan ur skruven hade varit grejen om nu inte ramen begränsat detta.
 
Redigerat:
O
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag kan absolut ha fel men jag har aldrig sett en ram som inte vattenlåset kommer upp ur. Detta är ett speciellt vattenlås från Purus om jag minns rätt. Det finns streck på vattenlåset som ska vara centrerade mot skruvarna på klämringen för att får upp och sätta tillbaka vlåset
Näe det är en jafo
RSK-Nr 713 38 67 - Vattenlåsinsats, 86:an - Jafo AB (rskdatabasen.se)
 
O
PUNGVATTENLÅS 86-AN I JAFO 86:an sitter vattenlåset nertryckt i klämringen. Lyft i tvärslån för att ta upp vattenlåset. Lossa skruven i vattenlåset och tag isär det och rengör. Rengör golvbrunnen. OBS! Vid montering måste de små streckmarkeringarna på vattenlåset riktas mot skruvskallarna på klämringen
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fulkemisten
Ok. Då är det inte som jag skrev om det inte är Purus. My bad.
 
O Ovation skrev:
Näe det är en jafo
RSK-Nr 713 38 67 - Vattenlåsinsats, 86:an - Jafo AB (rskdatabasen.se)
Sorry. Menade Jafo. Skickande RSK länken tidigare i tråden
 
L lillago skrev:
Gick inte så bra....felmonterat?
Som en del säger klart fel i montaget, inte mycket att göra, det sitter en uppochnervänd kopp nertill som vattenlås , bara försöka spolar rent i den samt gräva med en sked eller annat så skiten lossnar, ta det lite försiktigt med skrapet så det små flagor/bitar så åker dom nog ut.
 
Tack alla snälla och kloka för råd och dåd. Hade en firma som gjorde hela badrummet i augusti -20, så jag tänker att jag får kontakta dem imorgon så får de rätta till. Jag lär inte lösa på egen hand...
 
L lillago skrev:
Tack alla snälla och kloka för råd och dåd. Hade en firma som gjorde hela badrummet i augusti -20, så jag tänker att jag får kontakta dem imorgon så får de rätta till. Jag lär inte lösa på egen hand...
Återkoppla gärna vad som händer. Blir nyfiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.