Skall spränga lite berg inför bygget av en attefallare. Sprängmassorna kommer läggas för hand på den delen av marken där det idag är en grop. Av praktiska skäl är det även här jag vill dra kommande 110-avloppsrör till /från huset.
Inför sprängning vill jag därför i botten av gropen lägga nåt tåligt 160 mm rör eller liknande, som jag i ett senare skede kan trycka i ett 110-rör inuti.

Frågan är vilken sorts rör?
Gjutjärn?
Metall (av nåt slag)
Betongrör?
PP-rör oranga

Vill ju inte lägga enorma summor på en sån lite enkel grej tänker jag. ;-)
 
160 rör är väl enklast i så fall, men varför inte lägga 110-röret direkt?
 
  • Gilla
HammarClark
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
160 rör är väl enklast i så fall, men varför inte lägga 110-röret direkt?
Lite rädd för att röret kan spricka och att jag inte upptäcker det med sten uppepå. Bättre då att i efterhand sticka in själva 110-röret.
 
Varför inte göra en ordentlig rörgrav direkt? Det låter ändå som att du för att flytta massorna kommer ha maskin på plats och det extra materialet du behöver är ju småpengar om du ändå har maskin på plats
 
  • Gilla
HammarClark och 1 till
  • Laddar…
Jag röstar för att göra en riktig ledningsbädd direkt. Då ser du dessutom till att det blir korrekt fall på ledningen.
 
M martinradbo skrev:
Lite rädd för att röret kan spricka och att jag inte upptäcker det med sten uppepå.
Ett 160 rör spricker eller kläms ihop om det blir sprängsten eller att grovt ovanpå, hur ska du då få in ett annat i det. Gör som dom säger med en riktigt rörgrav, normal konstruktion på rörgrav för VA är att det är rörgravsfyllning i botten och röret vägs av för fall. Därefter ytterligare rörgravsfyllning ca 20 cm ovanför, samt skrotfyllning ovanpå det
 
Tyvärr inga maskiner. Platsen är svårtillgänglig. Men Ska fundera på saken...
 
Har du lermassor så går det med, men då måste leran trampas och packas med stövlar på, så det blir stumt runt röret, annars kan det sjunka och bli s.k mage på det, inte bra med en sådan på avlopp.
 
Om du är rädd för att det spricker vid sprängningen så är det ju inte värre än att du inte drar det sista metern fram förrän det är sprängt. Om ni ska handlasta sprängstenen så kommer ni ju behöva spräcka en hel del sten efter sprängningen för att få det till hanterbara bitar och då är det nog inget större merarbete att dra sista metern i samband med det.

Hur mycket är det ni ska spränga?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hur mycket är det ni ska spränga?
Cirka 10 kubik
 
:surprised:

Då vore det kul om du startar en byggtråd här :p, för det där är nog frågan om det inte är mer galet än vad @tommib håller på med :D
 
mexitegel mexitegel skrev:
:surprised:

Då vore det kul om du startar en byggtråd här :p, för det där är nog frågan om det inte är mer galet än vad @tommib håller på med :D
Nja, har inte tid med stora byggtrådar. Men jag kan åtminstone ta en före och efter bild på sprängningen.
 
Tack för diverse tips och råd. Självklart hade grus med markduk runt som jag brukar göra när rör ska ner i marken varit bäst, men detta är ute på en liten ö, inga maskiner kan ta sig upp på berget där detta skall göras, så i brist på både grus och fordon så får man göra lite annorlunda. ;-)

Å i brist på konkreta svar på orginalfrågan, det vill säga lämpliga rör, så kör jag nog på PP-rör 160 mm och lägger ner sprängstenen försiktigt så att det inte går helt sönder. Lite oklart just nu exakt hur och var sprängstenen hamnar, men bra att vara förberedd.

Imorgon smäller det förhoppningsvis ;-)
 
Två personer i reflexkläder på ett snöbeklätt byggområde under skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetspersonal i säkerhetskläder täcker sten och rasmassor med en blå presenning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Sprängning pågår. Allt med handarbete. Borrning med handhållen tryckluftsdriven maskiner, 80-kilos-mattor som lägga på för hand varje gång, å framför allt hantering av all sten.

Lite fusk faktiskt när det går att använda maskiner ;-)

Arbetare spränger och hanterar sten manuellt på en bergig byggplats med havsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.