En av hustillverkarnas säljare (fristående, inte anställd) berättade om hur processen i samband med slutbesiktning går till hos dem:

Besiktning genomförs, fel rapporteras, besiktningsmannen skall avgöra ungefär hur mycket felen kommer att kosta att åtgärda, vi ringer banken och överför alla resterande pengar minus de tusenlappar som det kostar att åtgärda felen, säljaren konstaterar att pengarna kommit in, vi får nycklarna.

Är det så det fungerar? Kan man inte hålla inne med en större summa? Om det är tio skitgrejjer att åtgärda som tar två timmar - kan man bara hålla inne 700 spänn eller nåt då? Isf verkar det ju inte så konstigt om fel inte åtgärdas i vettig tid...

Sen när det gäller vite för försenat hus - jag har hört flera som sagt att man inte skall acceptera ett vite på mindre än 10 000kr/vecka vid förseningar. När jag nämnde det till samma hustillverkare menade han att de aldrig skulle bygga ett hus åt en kund under de premisserna - ett sådant avtal skulle de aldrig skriva på...

När skriver man in vitesbeloppet och på vilken tid beräknas det? Jag antar att detta inte står i det köpeavtal som de flesta vill ha påskrivet för att skapa ritningar för bygglov och jag har i alla fall inte hittat någon hustillverkare som väntar med att skriva kontrakt till efter bygglovet är klart.

Hustillverkarna hävdar (kanske med viss rätt) att det är omöjligt att förutsäga tid till bygglov och därför lämnas endast en ungefärlig tidsuppskattning (som i många fall är 30-40 veckor - en diff på två och en halv månad förutom semesterperioder)

Vi vill naturligtvis ha förutsättningarna klara innan vi binder oss i ett kontrakt.

En av hustillverkarna (HM-hus) lämnar aldrig några som helst garantier om hur lång tid det kan ta innan man kan flytta in eftersom de inte bygger på total utan delad entreprenad. Om jag då väljer en elfirma som helt enkelt inte sköter sig kan de inte garantera när jag kan flytta in. Visst, det låter väl logiskt, men så vill inte jag ha det förstås. Jag har ett hus att sälja och vill inte bo på hotell sex månader medan de behagar bygga klart huset.

Borde de inte kunna ge garantier, med viteskrav från vår sida om vi anlitar de entreprenörer de använder. Vill vi använda egna entreprenörer för en eller flera funktioner borde de väl kunna specificera vilka tidsramar exempelvis elektrikern får på sig för att slutföra sin delentreprenad?

Jag får inte ihop att nån bygger med delad entreprenad annars....
 
Vi bygger med delad entreprenad (Mälarvillan levererar byggsats).

Vi krävde inte något vite för deras del. De levererar ju trots allt bara en byggsats och är inte med och bygger huset (förutom under någon dag i början då stommen reses), så de kan ju rimligen inte ställa till svars för när huset blir färdigt. Dessutom brukar de hålla den leveranstid de lovar för stommen och brukar inte ha några större leveranstider på de flesta varor, så det kändes inte nödvändigt vad gällde deras åtaganden, och stommen kom också den dag den skulle.

Däremot har jag i avtalen med vissa av mina entreprenörer och för vissa material-leveranser lagt in viten.

Exempelvis vad gällde grundentreprenaden var det ju avgörande för hela byggets fortskridande att den var klar i tid, så där fick det bli kontrakt med inskrivet vite. För material har jag lagt in vite i vissa fall då det är beställningsvaror som vid sen leverans också kan stanna upp hela bygget.

Men, det innebär ju förstås att vi inte har något enskilt företag att peka på om inflytt inte kan ske när vi tänker oss, men hittills ser det bra ut, förutom en kakel-leverans som strulat. Det mesta har kommit, men om inte det sista kommer i nästa vecka börjar vite ticka med 5000 kr per påbörjad vecka tills sista plattan är kommen, för om det inte kommer snart så kommer det ställa till det för oss.

-Ksund (hoppas jag får tillbaka mitt riktiga namn snart)
 
Det gäller att inse att om du bygger på delad entrepenad, så är du som bygherre ansvarig för i princip allt. Om något inte går som planerat så är DU ansvarig ingen annan. Det spelar ingen roll om de olika firmorna är rekomenderade av husfirman (som troligen får en fet provision för den tjänsten) det är bara en rekomendation. De har inget som helst ansvar för vad den firman gör.

Sedan kan man säkert finna att ex. elektrikern som inte dök upp förrän sex veckor efter avtalad tid är huvudskyldig. Men du kommer aldrig att få elektrikern att skriva på et vitesavtal, ialla fall inte på i närheten av vad hela byggets försening kostar, möjligen ett vitesbelopp som är i relativ elektrikerns kostnad.
 
Vi byggde på delad entreprenad och skrev in vite på de kritiska delarna. Om man tänker sig att bygag på delad entreprenad gäller det att ha mycket god kontroll under hela processen och leda arbetet.

Vi gjorde en tidplan och uppdaterade den då den fanns anledning till detta under byggets fortskridande. Ska man bygga på delad entreprenad är det en fördel att som vi ordna ritningar och bygglov innan kontrakt skrivs med leverantörerna. Dessutom är det mycket viktigt att man vet vad man gör, för det är arbetsamt och att ha en vana från att leda byggprojekt är en stor fördel.

Det är också bra att ha lite "luft" i tidsplanen då en försening från en leverantör påverkar följande led. Se till att ha gott om tid mellan plattans gjutning och husleverans tex, dels för uttorkning och dels för att du måste ha en grund innan huset kommer. Sedan är det bra med lite flexibilitet för inflyttningsdagen.

Du kan skriva in vite på alla leverantörers arbeten om de inte är fädigställda ett visst datum och att arbeten skall utföras inom en viss tidsrymd som du måste få styra lite över. Sedan måste du anlita entreprenörer som är att lita på och fullgör sina åtaganden, inte helt lätt men med ltie forskning på referenser och vid samtal med dessa så brukar man kunna hitta de som är bra att ha att göra med.

Är du osäker bör du överväga totalentreprenad, lite dyrare men lättare.
 
Jag tror dessutom att dom populäraste firmorna blir dom svåraste att få att skriva på ett vitesavtal, dom som jag pratat med i ämnet skiter hellre i dom jobben och söker jobb på annat håll. Våran firma godtar heller (i princip) aldrig vite på byggtiden då vi är aldeles för väderberoende, i så fall blir det med tillägg för väder och andra ev. förseningar. Dessutom så tar man till mer tid för att vara på den säkra sidan och på så sätt så blirr byggtiden än mer utdragen.

Dessutom tycker jag det utstrålar en osäkerhet och ett dåligt förtroende hos byggherren och det är kanske inte den bästa starten på ett bygge.
 
Så svaret är egentligen: om man har bråttom och inte kan vara flexibel när det gäller inflytt skall man välja en totalentreprenad och vite... Annars helst inte om man har kollat tillräckligt mycket referenser på entreprenörer...

Peo
 
pappskallen skrev:
Jag tror dessutom att dom populäraste firmorna blir dom svåraste att få att skriva på ett vitesavtal, dom som jag pratat med i ämnet skiter hellre i dom jobben och söker jobb på annat håll. Våran firma godtar heller (i princip) aldrig vite på byggtiden då vi är aldeles för väderberoende, i så fall blir det med tillägg för väder och andra ev. förseningar. Dessutom så tar man till mer tid för att vara på den säkra sidan och på så sätt så blirr byggtiden än mer utdragen.
När jag har begärt vite har jag alltid varit tydlig med att det inte innebär att det är målet för när det ska vara klart, utan att det datum som sätts är när det är väldigt besvärligt om det inte är färdigt. Om de säger att de blir klara vecka 3 så säger jag att det blir vite efter vecka 8. Jag vill inte att de stressar för att slippa vite utan vill hellre att det tar lång tid och blir bra än att det blir snabbt och dåligt.

Då kanske en del säger att hantverkarna då säkert väntar till vecka 8 innan de gör färdigt, men så har fallet inte varit. Hantverkarna vill gärna bli klara så de kan få betalt och gå vidare på nästa jobb, i varje fell nu under högkonjunktur.

Dessutom tycker jag det utstrålar en osäkerhet och ett dåligt förtroende hos byggherren och det är kanske inte den bästa starten på ett bygge.
De flesta hantverkare jag stött på verkar tycka att det är ett tecken på gott självförtroende att man vågar ställa krav (fast rimliga krav), istället för att inte våga vara tydlig och istället gå och småsura på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.