O
Hej!

Jag funderar på taket i alla våra rum som ser ut som på bilden. Jag skulle vilja ha ett slätt tak utan fåror.

Är det någon som som in hjälpa en nybörjare med om det är att spackla igen fårorna med spackel och skarvremsa, slipa och måla som är det bästa sättet att göra det på? Kan det vara något där under man kan utnyttja?

De är en klassisk sjuttiotals-villa, jag gissar på att det är gipsskivor. Men som sagt, ny på det så alla insikter/tips tar jag tacksamt emot!
 
  • Tak med synliga skarvar i en klassisk sjuttiotalsvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt svårt att få tak bra med remsor så jag skulle fylla med gipsputs först och sen spackel och slipa jämnt. Sen skulle jag lägga microlit över hela taket.
Köp en kvalitetsfärg att måla med och använd blöt roller och jämnt tryck. Det är bra att vara två som målar...
 
  • Gilla
tobbe72 och 1 till
  • Laddar…
Vi hade liknande i vårt hus och i alla rum har vi antingen tagit ner det gamla gipset eller skruvat upp nya skivor över de gamla och samtidigt fällt in spottar. I det enda rummet där vi inte gjort så utan försökt spackla skarvarna, har det spruckit... min lärdom är att gör om det från grunden är bäst. Kostar inte många kronor heller, men det blir ju ett litet projekt!
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Om du spacklar med remsor är det lätt att du får en liten topp istället, och det lär du störa dig mer på eftersom du får en tydlig skugga!
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
anders07 anders07 skrev:
Det är rätt svårt att få tak bra med remsor så jag skulle fylla med gipsputs först och sen spackel och slipa jämnt. Sen skulle jag lägga microlit över hela taket.
Köp en kvalitetsfärg att måla med och använd blöt roller och jämnt tryck. Det är bra att vara två som målar...
superbra info. Vill verkligen undvika att köra remsor då om det kan bli ett dåligt resultat som båda svaren här pekar på.

vad är det för skillnad på gipsputs och spackel?
 
O
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi hade liknande i vårt hus och i alla rum har vi antingen tagit ner det gamla gipset eller skruvat upp nya skivor över de gamla och samtidigt fällt in spottar. I det enda rummet där vi inte gjort så utan försökt spackla skarvarna, har det spruckit... min lärdom är att gör om det från grunden är bäst. Kostar inte många kronor heller, men det blir ju ett litet projekt!

Om du spacklar med remsor är det lätt att du får en liten topp istället, och det lär du störa dig mer på eftersom du får en tydlig skugga!
tack, verkligen jättebra info. När ni tog ner skivorna vad var det under. vad är det mest troligen under skivorna hos oss tro? Är det något jag kan direkt grundmåla ”bara”?

Är din främsta rekommendation att skruva ner dem? Vi har precis fått tillgång till huset och ska börja fixa lite. Så spotlights etc har vi inte tänkt. Utan prio är att få ett slätt vitt tak.
 
Under takskivorna sitter nog en glespanel, glesa brädor som är skruvade i takstolarnas undersida. Du måste alltså upp med nya skivor av någon sort.
är det verkligen prio ett att byta innertak? Jag skulle hellre lägga tiden på att bara måla taket, tapetsera och kanske lägga ett golv och nya lister. Enklare jobb som ger betydligt mer ”känsla”. Byta innertak endast om de är skadade, eller man tänkt sig spotlights.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

O order66 skrev:
superbra info. Vill verkligen undvika att köra remsor då om det kan bli ett dåligt resultat som båda svaren här pekar på.

vad är det för skillnad på gipsputs och spackel?
Gipsputs är hårdare och sjunker inte ihop eller spricker som tjockare lager spackel kan göra.
Gipsputs köper man på säck och blandar med vatten till en konsistens som liknar tandkräm.
Gipsputs går inte att slipa med sandpapper så man får vara försiktig så det inte blir för mycket!
Bättre att avsluta med ett tunt lager spackel.

Jag håller dock med, är det verkligen taket som är viktigt?
Det är svårt och jobbigt att få det bra. Minsta lilla ojämnhet syns tydligt som en skugga och jag tror du kommer att störa dig mer på det än på skarven...

Att måla tak är också en teknisk utmaning, du måste få på färgen snabbt, jämnt och inte måla tjockare eller dubbelt. Det syns och direkt i ljuset som fläckar eller flammor...

Som sagt, att fixa innertak är inte det lättaste. Det är en av få saker jag brukar ta in målare för...
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Så ser det antagligen ut under gipset, gles på cc30.

Väggstomme med rörinstallationer och verktyg, isolering synlig, träreglar på cc30.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
F fredrik.johansson skrev:
Under takskivorna sitter nog en glespanel, glesa brädor som är skruvade i takstolarnas undersida. Du måste alltså upp med nya skivor av någon sort.
är det verkligen prio ett att byta innertak? Jag skulle hellre lägga tiden på att bara måla taket, tapetsera och kanske lägga ett golv och nya lister. Enklare jobb som ger betydligt mer ”känsla”. Byta innertak endast om de är skadade, eller man tänkt sig spotlights

Under takskivorna sitter nog en glespanel, glesa brädor som är skruvade i takstolarnas undersida. Du måste alltså upp med nya skivor av någon sort.
är det verkligen prio ett att byta innertak? Jag skulle hellre lägga tiden på att bara måla taket, tapetsera och kanske lägga ett golv och nya lister. Enklare jobb som ger betydligt mer ”känsla”. Byta innertak endast om de är skadade, eller man tänkt sig spotlights.

anders07 anders07 skrev:
Gipsputs är hårdare och sjunker inte ihop eller spricker som tjockare lager spackel kan göra.
Gipsputs köper man på säck och blandar med vatten till en konsistens som liknar tandkräm.
Gipsputs går inte att slipa med sandpapper så man får vara försiktig så det inte blir för mycket!
Bättre att avsluta med ett tunt lager spackel.

Jag håller dock med, är det verkligen taket som är viktigt?
Det är svårt och jobbigt att få det bra. Minsta lilla ojämnhet syns tydligt som en skugga och jag tror du kommer att störa dig mer på det än på skarven...

Att måla tak är också en teknisk utmaning, du måste få på färgen snabbt, jämnt och inte måla tjockare eller dubbelt. Det syns och direkt i ljuset som fläckar eller flammor...

Som sagt, att fixa innertak är inte det lättaste. Det är en av få saker jag brukar ta in målare för...
Tack för insikterna, det var väldigt bra. Jag trodde det skulle vara betydligt enklare och kollade på videos nom att spackla skarvar i gipstak. Det känns som att det här nedprioriteras en hel del baserat på er input.

då ska jag nog fokusera på måla om och byta lister. Om jag eller hantverkare framöver vill fixa taket antar jag att så länge jag bara skyddar väggar och golv så gör det inget om jag målar väggar och byter golv nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.