Hej, jag har en liten fundering, vi stoppade in en ctc luft/vatten värmepump i oktober, vi fick första räkningen som var ca 1000kr dyrare än vi hade innan. Vi är två vuxna och två barn, som duschar nästan dagligen. Tyckte att de var väl lagom men
nu fick vi räkningen för december: 4376kr.
Vi hade gjort av med 3000 kWh
Alltså ganska mycket mer än vad vi gjort av med tidigare.
Hur mycket brukar man ligga på?
Är det normal förbrukning för en varm december ?
Huset är ett tegelhus byggt på 50talet.
 
Fick ni inte en energisparkalkyl med offerten på den nya luftvattenvärmepumpen? Där kan man se hur mycket kWh ni ungefär kommer att spara per år. Besparingen i kr beror på var man bor och har för elavtal.
 
Första känslan är ju om utedelen går överhuvudtaget och/eller ger någon effekt....
 
Någon energisparande kalkyl fick vi ej med när vi fick offerten.
Ute delen går konstant, börjar kännas som att vi fick en under dimensionerad pump (13 kw) som ej klarar av storleken på vårat hus, (150kvm) eller att vi har ett så pass dåligt isolerat hus/dåliga fönster men jag tycker inte att jag känner att de drar kallt någon stans i huset.
 
Är det någon innedel den går mot eller går det mot någon gammal panna eller ackumulatortank?
 
J Juniordahl skrev:
Ute delen går konstant, börjar kännas som att vi fick en under dimensionerad pump (13 kw) som ej klarar av storleken på vårat hus,
13 kW är väl vad elpatronen i pannan inne kan ge? Exakt vilken modell på värmepumpen och elpannan är det?
 
Det är CTC Ecoair 610M och EcoZenith i350L.
Vi bor i södra dalarna.
 
Testa att sätta nedre pannans elpatron på 0.
 
Vad jag kan se i min meny så finns ingen nedre elpatron att välja på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.