Vi har nyss flyttat in i ett hus där vi valt att ha sovrummet i källaren. Vi upptäckte att det runnit in vatten utifrån, så vi har rivit upp det laminatgolv som låg där. Nu är min fråga. Vad lägger vi för golv där nu, om det ev skulle rinna in vatten igen, som tål vatten..? Eller hur gör vi..? Det är helt torrt nu, så det är inte så att det rinner in vatten ofta. Troligtvis var det massiva regnande kombinerat med snösmältning som var orsaken. Och om det skulle behövas dräneras om, gör man väl det tidigast till våren?
 
Du skriver att det har runnit in vatten. Var har det runnit in? Genom väggen eller någon golvbrunn? Dränering kan man utföra när som.
 
Magnus E K
Antar att det är betonggolv nu? Bäst i källare är att ha något som är vattentåligt, t ex klinker. Det blir ju dock inte så trevligt i sovrum. En möjlig lösning om det läcker in sällan är en lös heltäckningsmatta som går att ta bort och tvätta/torka om det behövs. Eller kanske klinker och sen bara vanliga mattor på de delar av golvet där man normalt går.
 
  • Gilla
Charlii
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Du skriver att det har runnit in vatten. Var har det runnit in? Genom väggen eller någon golvbrunn? Dränering kan man utföra när som.
Det verkar ha kommit in underifrån från krypgrundsidan..
 
Jag röstar för klinker
 
  • Gilla
Charlii
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Antar att det är betonggolv nu? Bäst i källare är att ha något som är vattentåligt, t ex klinker. Det blir ju dock inte så trevligt i sovrum. En möjlig lösning om det läcker in sällan är en lös heltäckningsmatta som går att ta bort och tvätta/torka om det behövs. Eller kanske klinker och sen bara vanliga mattor på de delar av golvet där man normalt går.
Ja, nu är det betonggolv. Det finns ju jättefina klinkers som ser ut som trägolv, jag har kollat på det. Men jag undrar om det funkar om det i perioder kommer mycket vatten och att det tål det då?
 
Charlii Charlii skrev:
Ja, nu är det betonggolv. Det finns ju jättefina klinkers som ser ut som trägolv, jag har kollat på det. Men jag undrar om det funkar om det i perioder kommer mycket vatten och att det tål det då?
Klinker ligger ju i badrum så det tål vatten.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Charlii Charlii skrev:
Ja, nu är det betonggolv. Det finns ju jättefina klinkers som ser ut som trägolv, jag har kollat på det. Men jag undrar om det funkar om det i perioder kommer mycket vatten och att det tål det då?
har snackat med en besiktningsman om den här frågan en gång. Och hans tycke är att klinker är det absolut bästa golvet man kan ha i en källare.

du ska undvika allt organiskt material så som trä och tyger. Egentligen är ett sovrum inte lämpligt i en källare såvida man inte har koll på dränering, grundvatten, radon, ventilation och isolering.
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Klinker ligger ju i badrum så det tål vatten.
Ja, precis. Det var liksom bara en tanke att om det skulle komma massa vatten som fyller upp lite, att det eventuellt inte skulle hålla i fogar el dylikt. Badrum står ju aldrig vattenfyllda. Men kom på att det i badhus är någon form av klinkers i bassängerna?!
 
Klinker är som sagt en av de bättre golvbeläggningarna i en källare. Finns det någon dränering runt huset idag med inspektionsbrunnar?
 
  • Gilla
Charlii
  • Laddar…
Magnus E K
Det borde klara sig, om det inte först kommer vatten och sen blir minusgrader.
 
N NoOne2k skrev:
Klinker är som sagt en av de bättre golvbeläggningarna i en källare. Finns det någon dränering runt huset idag med inspektionsbrunnar?
Det vet jag inte, inte några inspektionsbrunnar vad jag vet. :thinking:
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det borde klara sig, om det inte först kommer vatten och sen blir minusgrader.
Fast det blir inte minusgrader inomhus väl?
 
Magnus E K
Charlii Charlii skrev:
Fast det blir inte minusgrader inomhus väl?
Nej, troligen inte och om det blir det så har ni större problem än källargolvet.
 
  • Gilla
Charlii
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.