Jag skall rikta upp en del av golvet i vårt hus från 1884. Efter att mätt ut högsa punkten är min tanke att använda denna punkt som referens. Golvet som skall läggas är en passage genom huset, ca 17x2m. Vilket laser är bäst för att rikta in golvbjälklaget?
 
A
Funkar nog vilken som,man kan väl sätta ut några höjder med laser,sen skulle jag använda en lång rätskiva mellan punkterna,lättare att få golvet jämnt då.
Funkar det att regla golvet i våg,det blir inte nivåskillnad mot övriga rum? ett gammaalt hus är inte helt i våg tänker jag:)
 
Utgå från högsta punkt och markera säg 50 cm upp på vägg, använd laser, har själv använt en billig korslaser och vridit den runt och markerat nivån runt om i rummet/rummen vi varje golvregel, sedan skruvlimma nya reglar på sidan av de gamla.

När första regeln sitter går det bra att använda långpasset för att få de andra reglarna i plan.

Lycka till!

//Jante
 
Tack för hjälpen, har du något tipps på en bra och prisvärd korslaser?
Det nya golvet skall läggas på befintligt golvbjälklag med krypgrund, så där ser jag inga problem med att rikta upp bjälklaget. Dock skall det nya golvet även läggas in på en nybyggd veranda, med plintgrund och någon form av skiva. Jag hade velat lägga det nya golvet flytande över båda dessa ytor, så jag måste hitta rätt nivå på verandans skiva och de övriga golvet bjälklag. Problemet blir om högsta punkten ligger längs krypgrundens bjälklag, då måste jag höja golvskivan på verandan. Hur gör jag detta bäst, har funderat på om man skall lägga ytterligare en skiva på den befintliga eller om man skall skruva distanser för att få samma nivå, några ideer på detta?
 
Jag har en av bosch blå lasergrejer. GLL 3-80. Före den hade jag en korslaser från byggmax som kostade 700kr. Den har jag aldrig använt efter att jag skaffade boschen. Finns mängder av tillbehör, en mycket bra väska följer med. Det enda jag saknar är att kunna använda bosch laddbara verktygsbatterier samt att kunna slå av/på med tex blåtand.
 
  • Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
MrJay
T torporoman skrev:
Jag har en av bosch blå lasergrejer. GLL 3-80. Före den hade jag en korslaser från byggmax som kostade 700kr. Den har jag aldrig använt efter att jag skaffade boschen. Finns mängder av tillbehör, en mycket bra väska följer med. Det enda jag saknar är att kunna använda bosch laddbara verktygsbatterier samt att kunna slå av/på med tex blåtand.
Har själv GLL 3-80 CG, jag kan använda batteriet från min blåa skruvdragare i den samt slå på och av via Bluetooth i deras app..
 
MrJay MrJay skrev:
Har själv GLL 3-80 CG, jag kan använda batteriet från min blåa skruvdragare i den samt slå på och av via Bluetooth i deras app..
Vi kan byta?
 
MrJay
T torporoman skrev:
Vi kan byta?
Tror inte det. :p
 
MrJay MrJay skrev:
Tror inte det. :p
GC är nästan dubbelt så dyr som min. Men det är fantastiskt bra apparater. Jag är sugen på en mottagarenhet också för när man gör markarbete utomhus på sommaren.

Magnetisk fästfot har jag också använt rejält mycket
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.