Vi håller på att bygga en ny uppfart upp på berget bredvid huset. När etappen spränging och anläggning är klart går jag vidare med fas 2 (gjuta stödmur) och fas 3 (asfaltering).

Det är en rätt lång stödmur på 40 meter som behöver fås till. Allt är på berg och upp till vägbanan är det 20-50 cm. Uppepå det vill vi ha c:a 75 cm för att det är snyggt men också hindrar avåkning ner för berget.

Till utmaningen: har fått tre offerter och de är ganska samstämmiga, att gjuta muren kostar ca 250 tusen inkl moms. Jag hade (uppenbarligen helt fel) inte räknat med mer än 150 tusen. Offerterna är sparsmakade, men en stor del av kostnaden verkar vara att det beräknas ta 3 man, 2 veckor att få till formen och gjuta.

Någon som har kreativa lösningar för att få till det?

Jag har säkert missat någon info, så kompletterar gärna.
 
  • Arbetsfordon och arbetare på en grusig uppfart under anläggning bredvid ett berg och en vit SUV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att gjuta en mur har du alltså fått priset på. Har du övervägt alternativen, går det/skulle ni kunna tänka er att göra det i billigare material? Jag tänker på prefab betongblock, gabioner eller slipers som borde bli billigare.
 
Det framgår kanske inte så tydligt men berget sluttar. De alternativen jag kommit på kräver därför alla gjuten sula. Då säger gjutarna: "ska du ändå bygga en form kan du lika gärna bygga den högre, för det är inte betongen som är dyr".

Gabioner kanske är värt att titta mer på. Min andra tanke va att gjuta en sula och mura med leca, då kommer man ner i pris. Men sen ska den ju putsas invändigt och utvändigt och så är det 100k till.

Jag kanske ska vända på frågan lite: någon tanke om hur man bygger 1 meter hög gjutform för stödmur på berg effektivare än 3 man, 2 veckor?
 
Skruva formplyfa i reglar och sen plugga fast reglarna i berget. Täta under reglarna/plyfa kanten med byggskum.
Lägg reglar som stöd varje meter mot berget och en liggande regel överst samt lite upp och ner vända U'n kanske varje halvmeter...
Kan inte ta mer än tre, fyra dagar för tre gubbar om det inte måste grävas och "formsågas" en massa förstås...
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Skruva formplyfa i reglar och sen plugga fast reglarna i berget. Täta under reglarna/plyfa kanten med byggskum.
Lägg reglar som stöd varje meter mot berget och en liggande regel överst samt lite upp och ner vända U'n kanske varje halvmeter...
Kan inte ta mer än tre, fyra dagar för tre gubbar om det inte måste grävas och "formsågas" en massa förstås...
Exakt så trodde jag. Undrar om det är priskartell :thinking:

Hur lång tid tänker du att formsågning tar? Några meter per timme?
 
Är inte berget för ojämnt, så blåsa av med högtryck tills rent, sätta dubb ca 30 cm i berget varje 0,5 meter på med betong och trä betonghålsten över så dubben kommer in i stenarna,lite betong ( sluting i hålen där dubbarna sitter är bra ) det går att kapa in stenarna så dom passar med vinkeln som blir. Klart det måste putsas efter och en betongmössa ovanpå.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Exakt så trodde jag. Undrar om det är priskartell :thinking:

Hur lång tid tänker du att formsågning tar? Några meter per timme?
Det beror ju på hur mycket/ojämnt det är men tror inte man kommer mycket mer än 2-3 meter max. på en timme (dubbelsidigt då)...
 
anders07 anders07 skrev:
Det beror ju på hur mycket/ojämnt det är men tror inte man kommer mycket mer än 2-3 meter max. på en timme (dubbelsidigt då)...
Då talar vi ändå totalt max om 48 timmar (4 dagar, 3 man) standard + 20 timmar figursågning (antar att du menar 2 meter per timme tillsammans för 3 man). Så form 116 timmar.

Högt räknat i övriga kostnader:
8 kubik betong med pumpbil - 20 000:-
Verktygsslitage - 10 000:-
Formvirke - 30 000:-
Rivning av form - 10 000:-
Avfall - 10 000:-

Timpris för de 116 timmarna snickarna blir alltså 250 000 (offert), minus 80,000 i övriga kostnader, blir alltså 1465:- per timme... Suck!

Om man ändå hade haft 116 timmar över!
 
J jonaserik skrev:
Är inte berget för ojämnt, så blåsa av med högtryck tills rent, sätta dubb ca 30 cm i berget varje 0,5 meter på med betong och trä betonghålsten över så dubben kommer in i stenarna,lite betong ( sluting i hålen där dubbarna sitter är bra ) det går att kapa in stenarna så dom passar med vinkeln som blir. Klart det måste putsas efter och en betongmössa ovanpå.
Är inte helt med. Du menar alltså att man inte gjuter en sula utan bara trycker fast block i en "klick" betong direkt på berget?
 
Jepp jag har gjort så, det blir lite mäta och gjuta i trekanter på vissa ställen för att få dom i våg och passa med skiften som kommer ovanpå. kan visa på foto i morgon. mörkt nu. På ett ställe har jag inte berg, men nedförsbacke, så där gjöt jag en sula först som bärande, sen i med armeringsjärn som dubb. Hade lecablock som jag borrade hål i och träde över dubbarna och hade i sluring, ( väldigt tunn betong med bara sand i.. Står kvar sen 20 år, så det håller.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp jag har gjort så, det blir lite mäta och gjuta i trekanter på vissa ställen för att få dom i våg och passa med skiften som kommer ovanpå. kan visa på foto i morgon. mörkt nu. På ett ställe har jag inte berg, men nedförsbacke, så där gjöt jag en sula först som bärande, sen i med armeringsjärn som dubb. Hade lecablock som jag borrade hål i och träde över dubbarna och hade i sluring, ( väldigt tunn betong med bara sand i.. Står kvar sen 20 år, så det håller.
Låter väldigt intressant! Då skulle man komma undan med ca 50 tusen för muren och sedan kostnad på typ 100 tusen för puts. Och det är typ mitt tak.
 
Har fotat lite som en info hur jag gjorde för att få mina murar att stå kvar när underlaget lutar bra. illustrationen är inte
100 % ,men en vink hur det går att göra. Blåste av berget med högtryck och efter det smordes det med mycket priemer, betong/bruk fäster inte direkt på berg ( bara ligger löst ). Spände snöre och borrade i berget ca 50 cm mellan där branten var som störst med 18 mm, i övrigt räcker 1 meter ( 16 järn är det ) ( lite tuft med 18 direkt ) en 10 eller 8 före är bra , 10 cm ner.. Ett hett tips är att kyla borren med vatten så den inte blir blå Blåste av spånen och satte när järnen , borrade med 30 mm i lecan, Betong på berget och på med lecan gnugga ner och fortsätta med nästa ste n, går en bit eller hela murens längd. Sluring i hålen. Första skiften kan ligga direkt mot berget och vid kommande skift kan lecan sågas i kilar blir det ett hål någonstans, bara fylla upp med betong/bruk. Vet intehur din mur kommer att bli jämn i höjd hela vägen upp eller falla någonstans. På topp gör man en mössa av köpt sten eller formar och gjuter som jag gjort. Fler frågor ?
 
  • Steg-för-steg illustration av murkonstruktion med armeringsjärn på lutande bergsunderlag och lecablock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustrativ bild av murbyggnadsteknik med anvisningar och mått på snöig mark intill en befintlig vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack! Väldigt utförligt och bra (y) då har jag en verkligt pragmatisk väg framåt om jag inte lyckas komma framåt med gjutarna.
 
J jonaserik skrev:
Har fotat lite som en info hur jag gjorde för att få mina murar att stå kvar när underlaget lutar bra. illustrationen är inte
100 % ,men en vink hur det går att göra. Blåste av berget med högtryck och efter det smordes det med mycket priemer, betong/bruk fäster inte direkt på berg ( bara ligger löst ). Spände snöre och borrade i berget ca 50 cm mellan där branten var som störst med 18 mm, i övrigt räcker 1 meter ( 16 järn är det ) ( lite tuft med 18 direkt ) en 10 eller 8 före är bra , 10 cm ner.. Ett hett tips är att kyla borren med vatten så den inte blir blå Blåste av spånen och satte när järnen , borrade med 30 mm i lecan, Betong på berget och på med lecan gnugga ner och fortsätta med nästa ste n, går en bit eller hela murens längd. Sluring i hålen. Första skiften kan ligga direkt mot berget och vid kommande skift kan lecan sågas i kilar blir det ett hål någonstans, bara fylla upp med betong/bruk. Vet intehur din mur kommer att bli jämn i höjd hela vägen upp eller falla någonstans. På topp gör man en mössa av köpt sten eller formar och gjuter som jag gjort. Fler frågor ?
Enda frågan jag kommer på är hur man gör med första skiftet om det är riktigt mycket höjdskillnad i berget. Se min skiss för hur jag skulle göra gjutform så kanske du förstår vad jag menar.

Någon annan kanske har kommentar på formen generellt?
 
  • Handritad skiss av gjutform för byggprojekt med måttangivelser på ojämnt berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en föreslagen gjutform för första skiftet i ojämnt bergsterräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första 2 skiften kan med fördel följa berget, är det hål på något ställe, så sätts några brädor som form och hålet/en fylls med betong/bruk. är det mycket ojämnt så kan men först sätta längre brädor förbi flera hål och slänga i betong/bruk för att få en skaplig lutning utan hål.. Glöm då inte att ha en pinne i hålet., Det verkar inte som att det är lång mur 2400 mm. lämpligt om det är stor kupering att föst sätta en botten. Det behövs inte, Stenarna kan sättas lite hur som helst och det är kommande skift som man rätar upp muren med. Det med att gjuta ett helt stycket. kommer att gåt mycket fornvirke och reglar för att hålla i hop formen. Ett hål kan med fördel fyllas, i med en massa betong/bruk i hålet med några brädor som täcker hålet i tjocklek som stenen, Behöver inte sitta fast, och sen ner med stenen och gnugga lite,låta stå ett tag och sen bort med brädan/or och skrapa av jämnt. 600 är ingen höjd att tala om. men bakom ska du ha en platon mot muren som skyddar för fukt och vatten, det fryser alltid bakom en mur.. Var i landet är du ? Mera frågor ?
 
  • Ritning som visar första skiften av en stenmur med formar och indikationer för betongfyllning.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.