Hej!

Har ett hus från 38 med fjärrvärme, kasst isolerat.
190m2 uppvärmd yta (ink källare) men källaren får fjärrvärmen sköta.

Höga uppvärmnings kostnader på vintern och varmt på sommaren, planerar på att få en luftpump installerad som komplettering.

Planen är att den är antingen till vänster om ytterdörren,(från att man kommer in) eller om den skulle varit uppe i trapphuset.

Kollat på Mitsubishi Hero2 LN50 40-200 m2 då den kan blåsa upp och ner samtidigt.
Bifogar planlösning ink bilder så att man lite bättre ser hur det ser ut.

Tips mottages, motivera gärna!

Tackar och bugar!
 
  • Vy över en trappuppgång inne i ett hus, med grå trappsteg och vit vägg, möjlig placering för en luftpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapphus i hus från 1938 med förslag på installation av luftpump, sett uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapphus med trappor, räcke och en lanternin, potentiell plats för luftpumpinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hall med träradiator och parkettgolv, tänkt plats för ny luftpump till vänster om dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en hall med dörr, trappa och lampa, potentiell plats för luftpumpinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av hus med anteckningar för potentiell installation av luftpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av ett hus med markerade rum, terrass och ytterdörr som underlag för placering av luftpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trapphus med vitmålade väggar, en ytterdörr, en radiator och en installerad luftvärmepump ovanför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Sätter du den i trapphuset får du nog ingen värme alls till nedervåningen. Jag har min i hallen ovanför ytterdörr med trappa upp i hallen och måste rikta utblåset direkt mot nedervåningen annars stiger det mesta upp till övervåningen. Den termiska kraften är stark

Zoldot Zoldot skrev:
Hej!

Har ett hus från 38 med fjärrvärme, kasst isolerat.
190m2 uppvärmd yta (ink källare) men källaren får fjärrvärmen sköta.

Höga uppvärmnings kostnader på vintern och varmt på sommaren, planerar på att få en luftpump installerad som komplettering.

Planen är att den är antingen till vänster om ytterdörren,(från att man kommer in) eller om den skulle varit uppe i trapphuset.

Kollat på Mitsubishi Hero2 LN50 40-200 m2 då den kan blåsa upp och ner samtidigt.
Bifogar planlösning ink bilder så att man lite bättre ser hur det ser ut.

Tips mottages, motivera gärna!

Tackar och bugar!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Bill Rehn skrev:
Sätter du den i trapphuset får du nog ingen värme alls till nedervåningen. Jag har min i hallen ovanför ytterdörr med trappa upp i hallen och måste rikta utblåset direkt mot nedervåningen annars stiger det mesta upp till övervåningen. Den termiska kraften är stark
Min tanke var typ här lite högre än bilden kanske.. mest för att jag vill ha utedelen bakom trappen utomhus, men det kanske blir bäst
Rakt ovanför dörren trots allt?
 
  • Hall med en dörr och röd markering som visar en tänkt position för en utedel högre upp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert på det här men min erfarenhet från liknande situation säger mig att termiken tar hand om värmen uppåt. Man ska nog inte heller utgå ifrån att en pump ensam täcker två våningar utan man måste ha kompletterande element eller något på mer avlägsna ytor. Kallras från fönster tex måste hindras med element om inte fönstret ligger i pumpens blåsriktning

Zoldot Zoldot skrev:
Min tanke var typ här lite högre än bilden kanske.. mest för att jag vill ha utedelen bakom trappen utomhus, men det kanske blir bäst
Rakt ovanför dörren trots allt?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
TRJBerg
Zoldot Zoldot skrev:
Min tanke var typ här lite högre än bilden kanske.. mest för att jag vill ha utedelen bakom trappen utomhus, men det kanske blir bäst
Rakt ovanför dörren trots allt?
Utedelen behöver du inte ha precis mittemot innedelen; du kan ha den där du ville oavsett om innedelen är ovanför dörren.
 
LN modellen har inget utblås uppåt , ställbart rakt fram och nedåt med delade vingar om man vill ha fasta lägen eller så kör man svingfunktion.
LN50 kräver att det finns stora öppna ytor och att effektbehovet är rätt stort även höst och vår då den annars kommer gå väldigt mycket on/off på grund av ganska hög avgiven lägsta effekt.
Bättre satsa på LN35
Ovanför dörren ser ut att vara fritt blås framåt, till höger om dörren ser den ut att skicka en hel del luft rakt in i väggen framför som studsar tillbaka och lurar innerdelen att det nu är varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.