Vi har fått en friggebod som är 3m hög i sig själv och skulle därför behöva ställa den direkt i markhöjd för att inte överstiga 3m höjd. Så jag undrar vad det bästa alternativet är för att inte höja den över marken?? Går den att ställa direkt på ett lager grus?? Eller måste den vara en bit över marken för att inte bli fuktskadad??

Och om vi måste ställa den så den kommer ca 5-10 cm upp från marken så den blir 3,05-3,10 m kommer den att få nerslag då?
 
Wikih Wikih skrev:
Vi har fått en friggebod som är 3m hög i sig själv och skulle därför behöva ställa den direkt i markhöjd för att inte överstiga 3m höjd. Så jag undrar vad det bästa alternativet är för att inte höja den över marken?? Går den att ställa direkt på ett lager grus?? Eller måste den vara en bit över marken för att inte bli fuktskadad??

Och om vi måste ställa den så den kommer ca 5-10 cm upp från marken så den blir 3,05-3,10 m kommer den att få nerslag då?
Det finns grannar som älskar att kontrollera vad deras grannar gör. Det tror jag är den största risken.

Ställ friggan åtminstone på några betongplattor, inte direkt i gruset. Ordna så det är fall bort från friggan, så det inte bildas en pöl precis där den står.
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
Om du gräver ur 1-2 dm och fyller på med dränerande material single, etc, så kan du ställa den på plint, cementstenar, etc, så syllen hamnar i marknivå. Lägg en dräneringsslang på botten och led ut till t.ex. en stenkista.
Då har du gjort vad du kan göra, ev. byta syllen till tryckt virke.
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
Wikih Wikih skrev:
Vi har fått en friggebod som är 3m hög i sig själv och skulle därför behöva ställa den direkt i markhöjd för att inte överstiga 3m höjd. Så jag undrar vad det bästa alternativet är för att inte höja den över marken?? Går den att ställa direkt på ett lager grus?? Eller måste den vara en bit över marken för att inte bli fuktskadad??

Och om vi måste ställa den så den kommer ca 5-10 cm upp från marken så den blir 3,05-3,10 m kommer den att få nerslag då?
Behövs inga fler svar. Detta var för ett halvår sedan. Det är inte aktuellt längre. Tack.
 
Wikih Wikih skrev:
Behövs inga fler svar. Detta var för ett halvår sedan. Det är inte aktuellt längre. Tack.
Men de kan ge tips till andra som har liknande funderingar.............:cool: det är ju ett forum;)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Wikih Wikih skrev:
Behövs inga fler svar. Detta var för ett halvår sedan. Det är inte aktuellt längre. Tack.
Och hur slutade det hela?
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Och hur slutade det hela?
Jag trodde att jag skulle behöva flytta "friggeboden" när jag fick veta att den inte uppfyllde kraven för en friggebod men vi ansökte om startbesked för ett attefallshus istället och har fått det godkänt så behövdes inte göra ngt med grunden. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.