objekt

Hur ska man tänka när man vill köpa ett putsat hus som ser ut såhär? Är det normalt eller är det farlig fukt?
 
  • Putsad husfasad med mörka missfärgningar och möjliga fuktskador, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl svårt att avgöra säkert på bilder. Lägg till en fuktmätning när du besiktigar så får du ett tillförlitligt svar.
 
  • Gilla
Brunoben
  • Laddar…
S SpjuteViking skrev:
Är väl svårt att avgöra säkert på bilder. Lägg till en fuktmätning när du besiktigar så får du ett tillförlitligt svar.
Tack! Jag förstår att besiktningen är avgörande men tänker att någon som är van vid stenhus kan avgöra om det ändå kan vara så att huset mår bra eller det garanterat är något fel, kanske?
 
C
Det man kan avgöra från bilderna är att tillbyggnadens konstruktion iallafall lämnar en hel del att önska. Inget taksprång, ingen sockel, inga skyddsbeslag (fönsterbleck och anslutningen mot huvudbyggnaden), ingen takavvattning.
Nederkanten av fasaden ser ju inte så rolig ut, men om det mår direkt dåligt är svårt att säga.
 
  • Gilla
jessicast och 1 till
  • Laddar…
N
Tycker mest fasaden ser smutsig ut, så länge det är kalkfärg på så behöver man nog inte oroa sig för fukt.
Tillbyggnaden kan nog klara sig med så litet taksprång såvida det inte är plastfärg på fasaden.
Men som cpalm skrev, ingen sockel på utbyggnad, och man ser ju inte om resten av huset har det heller.
Den vanliga putsen ska aldrig gå ner i marken utan det ska alltid vara en sockel med mycket hårdare bruk.
Och svårt att bedöma på bild, men ser ju nästan ut som mögel, eller bara väldigt smutsigt.
 
  • Gilla
jessicast
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Tycker mest fasaden ser smutsig ut, så länge det är kalkfärg på så behöver man nog inte oroa sig för fukt.
Tillbyggnaden kan nog klara sig med så litet taksprång såvida det inte är plastfärg på fasaden.
Men som cpalm skrev, ingen sockel på utbyggnad, och man ser ju inte om resten av huset har det heller.
Den vanliga putsen ska aldrig gå ner i marken utan det ska alltid vara en sockel med mycket hårdare bruk.
Och svårt att bedöma på bild, men ser ju nästan ut som mögel, eller bara väldigt smutsigt.
Tack snälla ni för att ni ”undervisar” om vad jag ska kontrollera och söka efter! Hjälper mig mycket! (y)
 
Jag är ingen expert men tror att det är kondens utifrån. Varma ytterväggar ger ingen kondens och därmed mindre med smuts, då kan man gissa att till vänster om fönstret är det skåp placerade som hindrar väggen att bli varm. Lika på höger sida. Övervåningen använd inte eller har låg temp därav smutsig vägg. Värmen stiger därav rent under taket. Jag ser det på vårat hus som är byggt med cementhålsten, kalla ställen ger kondens och färgen upplevs som mörkare.
 
C
Blev det något husköp förresten @jessicast ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.