Hej, jag är helt novis på detta så frågan kanske är dum.

Men hur rensar jag den här golvbrunnen? Är den lilla muttern till vattenlåset? Tacksam för svar
 
mutter är till för om man behöver rensa själva rören

en variant på brunn
 
  • Gilla
Sundholmen
  • Laddar…
Golvbrunn i kaklat badrum med synlig smuts och hårstrån, fråga om hur man rengör den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunn med täckt avlopp och synlig smuts och hår som behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske en ovanligt dum fråga, men vi begriper inte hur man ska rensa denna golvbrunn. Någon som vet?
 
  • Gilla
Johanhe
  • Laddar…
Har du provat att ta upp hela den grå delen, den kan ha kladdat fast och vara lite bråkig.
 
Sitter som bomben, och är lite rädd att ta sönder ngt. Men ska prova igen. Vågar/ska man dra/vrida i de grå ”pinnarna” i mitten tro?
 
Plast i den så kanske inte så mycket våld. prova med att sätta en mejsel i kanten mellan den grå delen och vita, vicka lite lätt så att plasten rör sig lite, gå runt hela, dom brukar vara klämda rakt ner och det kan sitta en O-ring ( gummidel som tätar mot sidorna under ) och dom kan sätta sig rätt bra hårt med lite sörja som det alltid blir i brunnar Trägen vinner och ge dig inte, det kan vara många varv runt för att det ska lossna.
 
T
Oftast ska man ju bara dra det rakt uppåt men här verkar ju sitta en skruv mitt som kanske ska lossas först med det sagt så har jag aldrig sett just denna modell av brunn.
 
T tank77 skrev:
här verkar ju sitta en skruv mitt
Du har rätt , det ser ut som en stjärnskruv där, men den kanske är för att hålla koppen under som är ett vattenlås. Men inte fel att prova lite lätt.
 
Untzuntz Untzuntz skrev:
Hej, jag är helt novis på detta så frågan kanske är dum.

Men hur rensar jag den här golvbrunnen? Är den lilla muttern till vattenlåset? Tacksam för svar
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_117_7113155.pdf
Du drar den rakt upp. Har du aldrig tagit upp den så kan den sitta. Jucka så släpper den. Dra lite diskmedel på gummi ringen så får du tillbaks den lättare
 
J jonaserik skrev:
Har du provat att ta upp hela den grå delen, den kan ha kladdat fast och vara lite bråkig.
Gick inte så bra....felmonterat?
 
O
Untzuntz Untzuntz skrev:
Hej, jag är helt novis på detta så frågan kanske är dum.

Men hur rensar jag den här golvbrunnen? Är den lilla muttern till vattenlåset? Tacksam för svar
Lilla muttern?
Har du en gammal gjutjärnsbrunn så är svaret ja.
 
Den tar ju i den rostfria klinkerramen som verkar ha ett hål som är mindre än brunnens vattenlås. Den lär du aldrig få upp. Ta av duschhandtaget på handdushen, om du har en sådan, och spola ren vattenlåset. För du lär inte få upp det om du inte byter till en annan klinkerram.
 
O
L lillago skrev:
Gick inte så bra....felmonterat?[video]
det ser ut att vara en mindre ram än brunn....
Går nog ej att få upp den,,
 
L lillago skrev:
Gick inte så bra....felmonterat?[video]
Kolla länken jag skickade till dig. Strecken på vattenlåset ska vara vända mot skruvarna på klämringen. Likaså när du sätter tillbaka vattenlåset.
 
T
GoC GoC skrev:
Den tar ju i den rostfria klinkerramen som verkar ha ett hål som är mindre än brunnens vattenlås. Den lär du aldrig få upp. Ta av duschhandtaget på handdushen, om du har en sådan, och spola ren vattenlåset. För du lär inte få upp det om du inte byter till en annan klinkerram.
Japp, så himla korkat att lägga dessa designklinkerramar, särskilt i denna storlek 15x15 cm så att man inte får upp vattenlåset. Man kan ju undra varför inte den personen som installerade klinkerramen inte kollade så att man fick upp vattenlåset. Det är ju det första man kollar när man inte kan lägga klinkerramen centrerat över brunnen.

Var rädd för att du inte skulle få upp vattenlåset när jag först såg din bild. Det enda du kan göra nu är att skruva av duschmunstycket på din duschslang och köra ner änden i vattenlåset och kör a på fullt tryck på vattnet.
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.