Vi har ca 0,5 i tryck på vårat värmesystem (kall). Vi har luft/vatten värmepump men stöd eldar i vedpanna när det blir tok för kallt ute. Men när pannan kallnar så brukar trycket sjunka nästa till 0 eller ibland till 0.
Det går fort att fylla på till 0,5 igen.
Vi brukar även få lufta lite efter man fyllt upp det igen (brukar vara 1 element som har luft i sig efteråt).

Vårat expansionskärl är en röd rund.

Någon som har tips på vad det kan vara?
 
T
Troligtvis har ni ingen luft i blåsan som finns i kärlet, gör systemet trycklöst och kontrollera lufttrycket som ett första steg :D
 
Jag har misstänkt det med. Försökte fylla på/kolla i somras, drog slang från kompressorn och hade min däckluftpistol, men det ville inte komma i något. Testade byta ventil i luft nippeln, men ville inte ändå.
Kanske är dags att byta expansionskärl.
 
T
R Raggarn84 skrev:
Jag har misstänkt det med. Försökte fylla på/kolla i somras, drog slang från kompressorn och hade min däckluftpistol, men det ville inte komma i något. Testade byta ventil i luft nippeln, men ville inte ändå.
Kanske är dags att byta expansionskärl.
Ja får du inte i någon luft i kärlet så är det dags att byta ;)
 
T Tobias Knutsson skrev:
Ja får du inte i någon luft i kärlet så är det dags att byta ;)
Ja, något är det nog. Det gick varken in luft eller ut, mätarn på däck luftverktyget slog i bott, som det var bom stopp. Testade en ventilförlängare, men blev samma sak (tänkte om verktyget inte nådde nålen i ventilen). Får nog köpa nytt till sommaren och byta, de är ju inte direkt dyra.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Om kärlet är tomt på luft en längre tid så brukar gummiblåsan klistra fast sig mot insidan så det blir i stort omöjligt att trycka i luft.
 
Jag har köpt en nytt expansionskärl + säkerhetsventil. Det nya kärlet är förtryckt med 1,5 bar.
Är det bara att montera och fylla med vatten (vi brukar fylla till 0,5)?
Jag har kanske 1,5 meter höjd från kärlet i pannan och till radiator (1 plans villa med pannrum i källare)
 
Räcker då om förtrycket är 0,5 bar. Sedan fyll med vatten till ca 0,8 - 1,0 bar.
 
J Josth skrev:
Räcker då om förtrycket är 0,5 bar. Sedan fyll med vatten till ca 0,8 - 1,0 bar.
Är det bara att sätta på däckmunstycket och släppa på förtrycket då?

Det måste man väl kunna göra efter man monterat det (innan man fyller på med vatten såklart)?
 
Ja precis, bara man kollar förtrycket innan man fyller med vatten.
 
Monterade expansionskärlet nu. Utloppet på säkerhetsventilen drog jag 22mm rör, men fick reda på nu att man får bara ha max 2 böjar, så får ändra om då jag har 3st på mitt.. man lär sig något varje dag..
 
  • Monterat expansionskärl med tryckmätare omgivet av kopparrör, inklusive ett med tre böjar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.