F
B Bengt Svejdur skrev:
Min tolkning av både det som TS skriver och de kommentarer som lämnats gör att det jag befarar/befarade med solceller är att de egentligen aldrig kan bli riktigt lönsamma förrän det finns en möjlighet att lagra den egenproducerade elen. Jag räknade på detta för tre år sedan som alternativ till bergvärme för att spara energi. Det gick då inte att räkna hem solceller så det fick bli bergvärme.
Det går helt utmärkt att räkna hem solceller. Räkna igen så ser du det.
 
S StrigErik skrev:
Det skulle minska förviringen om ni som skriver lär er att skilja på EFFEKT och ENERGI. EFFEKT W, kW eller MW är effekt som behövs för att driva viss last. Något man normalt inte betalar för mer än genom fast avgift/mån. ENERGI Wh, kWh, eller MWh är energi, dvs EFFEKT x TID. Pris för vanliga konsumenter är vanligen energipris i kronor eller öre per kWh.
Jaha, då har jag väl skrivit fel, ska det vara kWh? Detta är inte mitt kunskapsområde alls, men försöker lära hjälpligt!
 
  • Gilla
Jopppe
  • Laddar…
F
J Janostina skrev:
Hej
Gå till claes olsson och köp en efergy och ladda ner elink då har du jättekoll på din egna förbrukning.
Då kan du kolla hela året tim mån år Just nu förbrukar jag 459 watt. igår förbrukade jag 13,2 Kw och hela Dec 388 kw roligt och ha lite koll samtidigt som man kan hitta ström tjuvar i huset :)
För att ha nytta av den behöver man ha förmågan att skilja på W och Wh. Du förbrukade 13,2 kWh igår och 388kWh i December.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Min tolkning av både det som TS skriver och de kommentarer som lämnats gör att det jag befarar/befarade med solceller är att de egentligen aldrig kan bli riktigt lönsamma förrän det finns en möjlighet att lagra den egenproducerade elen. Jag räknade på detta för tre år sedan som alternativ till bergvärme för att spara energi. Det gick då inte att räkna hem solceller så det fick bli bergvärme.
Jag har en liten gård med två boningshus, vi eldar med flis från egen skog, har en gemensam panna och kulvertar in.
Solcellernas avkastning ska gå till övrig elförbrukning, är det tänkt i alla fall.
 
  • Gilla
Janostina
  • Laddar…
R
I InsidersUnited skrev:
Löser du det för lagring i stor skala kommer du få Nobelpriset..... ungefär lika lätt som att bygga en evighetsmaskin.
Ja det är riktigt
Lagringen är viktigaste steget för att lösa energibehoven för mänskligheten
Det i kombinationen med energitransporten från ställen med överskott
Tariffer och prisbildning med galna inslag av miljöavgifter leder oftast till kaos när man söker lösningar
Dock har Tesla kommit långt i redan existerande teknik och det finns redan lösningar på TS frågor och behov
TS vill ju veta och kontrollera sin förbrukning och produktion av kWh ...
Detta borde vara prioritet att visa och mäta för varje enskild elaktör

Tyvärr verkar det som olika led i Elkedjan försöker försvåra transparensen och förenkling av systemutvecklingen för komponenter och standarder

Ett tydligt exempel är elbilsladdningen
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Installerade solceller i maj 2020 på bästa läge ekonomibyggnad, helkund hos Eon. Båda köper och säljer överskottet till dem. Min fråga lyder, hur kan det vara möjligt att som i tisdags den 12 januari då solen sken perfekt under ett antal timmar på eftermiddagen, vindstilla, sålde jag endast en 0,68 kilowatttimme till Eon. Kan det vara något fel på min anläggning? Inget snö på solcellerna eller skuggning. Är novis på detta.
De flesta växelriktare kan inte mäta husets förbrukning som standard, utan kräver en sk smartmeter installerad på elcentralen för detta. En sådan kostar några tusenlappar extra att få installerad.
Den enda jag känner till som har det som standard är svenska Ferroamp.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Jag vet, Om man drar bort abonnemangs avg på ca 1000 kr i månaden så oavsett vilken elleverantör du har så hamnar jag/ni på ca 1,5 kr kWh . Tar man någon annan leverantör som är billigare så jämnar det ut sig å blir samma summa eller mer med överförningsavg å allt.. Så i går kostade min ström totalt med abb.. 20kr + 33 kr i abb 53 kr..... Det blir 373 kr i veckan och 1484 kr /mån Men då har jag led i hela huset och eldar med ved :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
J Janostina skrev:
Jag har sten koll :)
Så lite i dec!
Vad har du för hus? 388kWh för hela dec! Jag har 110m2 hus från -58, nya fönster och nytt tak, med källare och förbrukade 978kWh under hela dec, och då eldar jag i braskassetten typ var 3 kväll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Janostina
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Huset kanske förbrukade resten?

Problemet är lagring av el
men om ett år kommer manatt kunna köpa en elektrolyser ocj tillverka egen vätgas dom lagras på egen tank.Den räcker till både huset och att ladda bilen
Sen kan man kapa elledning från elbolaget
läs på
powercell.se
metacon
hydrogen fuel
 
  • Gilla
  • Wow
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
E erikus skrev:
Problemet är lagring av el
men om ett år kommer manatt kunna köpa en elektrolyser ocj tillverka egen vätgas dom lagras på egen tank.Den räcker till både huset och att ladda bilen
Sen kan man kapa elledning från elbolaget
läs på
powercell.se
metacon
hydrogen fuel
Så får du syre på köpet eller?
 
Lagringen finns det ju redan lösningar på. Problemet är att det är så dyrt och ineffektivt. En anläggning där man lagrar genom elektrolys till vätgas är väl den bästa lösningen än så länge. Dock så får man ju bara ut runt 60 procent av det man stoppar in förutsatt att det inte finns andra omständigheter inblandade. Sen krävs det en fet plånbok och en stor tomt som möjliggör lagring av vätgas om man nu ens får tillstånd för en sådan anläggning. Batterilagring för att täcka upp energibehovet november-mars vill jag inte ens tänka på hur dyrt och vilka anspråk i yta en sådan anläggning tar plus att batterier har ju en begränsad livslängd. 80 ST 10 kwh batterier a 35000 kr styck låter billigt och bra för att täcka upp energibehovet vintertid för en villa.
 
  • Gilla
Janostina
  • Laddar…
F
Silver78 Silver78 skrev:
Lagringen finns det ju redan lösningar på. Problemet är att det är så dyrt och ineffektivt. En anläggning där man lagrar genom elektrolys till vätgas är väl den bästa lösningen än så länge. Dock så får man ju bara ut runt 60 procent av det man stoppar in förutsatt att det inte finns andra omständigheter inblandade. Sen krävs det en fet plånbok och en stor tomt som möjliggör lagring av vätgas om man nu ens får tillstånd för en sådan anläggning. Batterilagring för att täcka upp energibehovet november-mars vill jag inte ens tänka på hur dyrt och vilka anspråk i yta en sådan anläggning tar plus att batterier har ju en begränsad livslängd. 80 ST 10 kwh batterier a 35000 kr styck låter billigt och bra för att täcka upp energibehovet vintertid för en villa.
En utopi. En vätgasanläggning för en villa kostar runt 1,5miljoner och då är det lösa delar och mycket eget arbete och kunskap.

Man får tills vidare sikta på dygnslagring eller effekttoppskapning. Men det är fortfarande för dyrt.
 
  • Gilla
Janostina
  • Laddar…
F fsn skrev:
En utopi. En vätgasanläggning för en villa kostar runt 1,5miljoner och då är det lösa delar och mycket eget arbete och kunskap.

Man får tills vidare sikta på dygnslagring eller effekttoppskapning. Men det är fortfarande för dyrt.
Har inte sagt att det var en bra lösning utan den bästa lösningen som finns just nu. Det stora problemet är ju att man har som mest effekt när man behöver den som minst. Jag har själv en offgridlösning på en liten jaktstuga. En kombination av vind, sol, batteri och dieselelverk på 12.5 kwh. Elverket är kopplat så att den lagrar energi till batterierna, ger effekt till elpannan så fort batterierna går under 60 procent samtidigt som värmen tas vara på och värmer upp vattnet i elpannan. Jaktstugan är tilläggsisolerad skapligt så underhållsvärmen på 12 grader kräver inte så mycket energi in. Att ansluta med el skulle kosta 700 tusen i anslutningskostnad.
Nu kostade anläggningen en del och installationsarbetet likaså. Men det blev betydligt billigare än alternativet fast el.
 
J Jopppe skrev:
Så lite i dec!
Vad har du för hus? 388kWh för hela dec! Jag har 110m2 hus från -58, nya fönster och nytt tak, med källare och förbrukade 978kWh under hela dec, och då eldar jag i braskassetten typ var 3 kväll.
Men har Bergvärme i grunden. Såg nu att du eldar med ved...Enbart ved som värme?
 
F
Silver78 Silver78 skrev:
Har inte sagt att det var en bra lösning utan den bästa lösningen som finns just nu. Det stora problemet är ju att man har som mest effekt när man behöver den som minst. Jag har själv en offgridlösning på en liten jaktstuga. En kombination av vind, sol, batteri och dieselelverk på 12.5 kwh. Elverket är kopplat så att den lagrar energi till batterierna, ger effekt till elpannan så fort batterierna går under 60 procent samtidigt som värmen tas vara på och värmer upp vattnet i elpannan. Jaktstugan är tilläggsisolerad skapligt så underhållsvärmen på 12 grader kräver inte så mycket energi in. Att ansluta med el skulle kosta 700 tusen i anslutningskostnad.
Nu kostade anläggningen en del och installationsarbetet likaså. Men det blev betydligt billigare än alternativet fast el.
Ja, absolut. Din stuga är ju ett extremfall. Men en normalvilla som kanske redan är ansluten eller ett nybygge med normala anslutningsavgifter så finns det inga incitament att både betala mer och samtidigt sänka sin levnadsstandard och sin flexibilitet så mycket som en offgrid skulle innebära. Finns en ekonomiskt kapabel och tekniskt begåvad pensionär i Göteborg som gjort detta med vätgasbatteri. Ingen snitslad bana direkt.
 
J Jopppe skrev:
Så lite i dec!
Vad har du för hus? 388kWh för hela dec! Jag har 110m2 hus från -58, nya fönster och nytt tak, med källare och förbrukade 978kWh under hela dec, och då eldar jag i braskassetten typ var 3 kväll.
Jag Har ett hus på 170 kv i 2 plan och vi har det varmt å gott, lite kyligt i köket innan vi fått igång vedspisen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.