Hej! Vårt hus från 20-talet har i originalritning en entré på runt 11-12 kvm. Idag ligger här badrum istället för entré.

Vi funderar på att bygga till en extra våning ovanför badrummet (till vänster på bild , takkupa tas bort) - för att få loss ett extra sovrum.

Några korta frågor:
  1. Eftersom det är under 15kvm, kommer attefallsreglerna för tillbyggnad tillämpas, så att jag endast behöver göra bygganmälan? Eller gäller det bara om jag gör ny tillbyggnad på marken (och inte som här när jag lägger på en våning)? Bor i Stockholms kommun.
  2. En konstruktör ska ta fram konstruktionsritning och fasadritning. Mellan tummen och pekfingret , vad är ett rimligt pris för detta?
  3. Vad kan jag budgetera att denna tillbyggnad / nya våning ungefär kan kosta att genomföra? Vill inte dra igång en byggprocess om det sedan blir för dyrt. Jag kommer endast anlita företag att upprätta ”skalet” (yttervägg, tak, isolering). Vi fixar OBS, gips, spackel, golv och målar själva. Min bror är elektriker så även detta genomförs ”själva”.

En anna fråga. Huset är idag långt ifrån så stort som det kan vara enligt DP. Har en dröm/mål om att runt 2022-2023 bygga ut ca 25kvm åt andra hållet (fullständig ny tillbyggnad med ny markplatta, två våningar etc). Kan denna tillbyggnad hindra en sådan ansökan på något sätt? (För den ansökan 2022/2023 kommer jag ju behöva söka bygglov)

Husfasad med tegeltak och takkupa, entrédörr till höger och badrumsfönster till vänster, diverse föremål på verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Laszlo Toth
1. Angående bygglovsreglerna är det enklast om du tar kontakt med din kommun, berättar vad du har tänkt dig och frågar hur du ska gå tillväga.

2. Beroende på konstruktör så är det 6500 kr för Bygglovsritningar och ca. 8-10 000 kr för konstruktionsritningar.

3. Svårt att säga, bäst om du tar kontakt med några byggfirmor redan nu. De kommer inte heller kunna lämna ett bra pris utan ett underlag att titta på.
 
  • Gilla
jeric.cire
  • Laddar…
J jeric.cire skrev:
Hej! Vårt hus från 20-talet har i originalritning en entré på runt 11-12 kvm. Idag ligger här badrum istället för entré.

Vi funderar på att bygga till en extra våning ovanför badrummet (till vänster på bild , takkupa tas bort) - för att få loss ett extra sovrum.

Några korta frågor:
  1. Eftersom det är under 15kvm, kommer attefallsreglerna för tillbyggnad tillämpas, så att jag endast behöver göra bygganmälan? Eller gäller det bara om jag gör ny tillbyggnad på marken (och inte som här när jag lägger på en våning)? Bor i Stockholms kommun.
  2. En konstruktör ska ta fram konstruktionsritning och fasadritning. Mellan tummen och pekfingret , vad är ett rimligt pris för detta?
  3. Vad kan jag budgetera att denna tillbyggnad / nya våning ungefär kan kosta att genomföra? Vill inte dra igång en byggprocess om det sedan blir för dyrt. Jag kommer endast anlita företag att upprätta ”skalet” (yttervägg, tak, isolering). Vi fixar OBS, gips, spackel, golv och målar själva. Min bror är elektriker så även detta genomförs ”själva”.

En anna fråga. Huset är idag långt ifrån så stort som det kan vara enligt DP. Har en dröm/mål om att runt 2022-2023 bygga ut ca 25kvm åt andra hållet (fullständig ny tillbyggnad med ny markplatta, två våningar etc). Kan denna tillbyggnad hindra en sådan ansökan på något sätt? (För den ansökan 2022/2023 kommer jag ju behöva söka bygglov)

[bild]

Hej!

Hur gick det med detta? Är i samma tankar nu och nyfiken på vad kostnaden skulle kunna bli mm.

mvh/ J
 
L La jolie maison skrev:
Hej!

Hur gick det med detta? Är i samma tankar nu och nyfiken på vad kostnaden skulle kunna bli mm.

mvh/ J
ytan va va 8kvm.

Träffade 6-7 företag. Pris för ”skalet” var oftast runt 150.000 efter ROT.

Två försökte ta 400-500.000, men majoriteten runt 200.000-250.000 innan rot (och 150.000-200.000 efter ROT)

Men då bad jag också om offerter utan bortforsling av gammalt material och överblivet material. Fönstret köpte jag även själv (100 år gammalt som jag restaurerade).

Jag fick därefter ordna allt invändigt (45x45 reglar, isolering 45mm, OSB, gips, spackling/målning, el, radiator, golv, innerdörr osv)

dessutom tillkom A-ritning, fasadritning och konstruktionsritning (ca 15.000) samt kostnad för bygganmälan (ca 5.000)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.