Hej,
Vi står inför att fixa insidan på våra ytterväggar som är i lättbetong.
Vi har svårt att välja om vi ska spackla eller putsa dom. Det är inte finishen som vi har svårt att besluta utan hur bra de är på att förhindra sprickor.
Så antingen spacklar vi med tex Ardex A828 eller så putsar vi med gipsputs och nät.

Vad valde ni och hur blev det?
 
X xLnT skrev:
Hej,
Vi står inför att fixa insidan på våra ytterväggar som är i lättbetong.
Vi har svårt att välja om vi ska spackla eller putsa dom. Det är inte finishen som vi har svårt att besluta utan hur bra de är på att förhindra sprickor.
Så antingen spacklar vi med tex Ardex A828 eller så putsar vi med gipsputs och nät.

Vad valde ni och hur blev det?
Det beror på om väggarna är isolerade eller inte. Är det lättbetong utan isolering kommer det alltid att förekomma fuktvandring och då är puts (ej gipsputs) det enda som fungerar och sen en färg som "andas" (kalk- eller silikatfärg).
Ingen primer!

Är det isolerat och väggarna invändigt är helt torra kan du köra med spackel och/eller gipsputs.
 
anders07 anders07 skrev:
Det beror på om väggarna är isolerade eller inte. Är det lättbetong utan isolering kommer det alltid att förekomma fuktvandring och då är puts (ej gipsputs) det enda som fungerar och sen en färg som "andas" (kalk- eller silikatfärg).
Ingen primer!

Är det isolerat och väggarna invändigt är helt torra kan du köra med spackel och/eller gipsputs.
Våra ytterväggar har ingen cellplast om det var det du menade. Varken utanpå eller inuti.
Utsidan är primad och tunnputsad med STOs system (inkl nät).
Jag är mer frågande till om det verkligen håller att bara spackla utan nät? Vill gärna inte få sprickor, vilket jag inbillar mig att det är lättare få utan nät.
Därför jag ville höra vad folk har för erfarenheter här.
 
Spackel är cellulosabaserat och med fuktvandring i väggarna blir det svartmögel och kommer att lossna.
Riktig puts är det enda som fungerar!
 
Även med nät får man lätt en del sprickor. Vi har putsat insidan med Heydi fiberputs + nät och vi har enstaka sprickor trots det.
Rent stenhus har vi, betongbjälklag och innerväggar i lättbetong. De få ställen där vi behövt klä in ventilationsrör med gips spricker skarvarna (mellan gips/lättbetong) varje år.
 
anders07 anders07 skrev:
Spackel är cellulosabaserat och med fuktvandring i väggarna blir det svartmögel och kommer att lossna.
Riktig puts är det enda som fungerar!
Läste du något om Ardex A828 som jag föreslog som produkt?
 
B Byggmarodören skrev:
Även med nät får man lätt en del sprickor. Vi har putsat insidan med Heydi fiberputs + nät och vi har enstaka sprickor trots det.
Rent stenhus har vi, betongbjälklag och innerväggar i lättbetong. De få ställen där vi behövt klä in ventilationsrör med gips spricker skarvarna (mellan gips/lättbetong) varje år.
Ok, det låter ju tråkigt, är det stora sprickor eller det är inget som syns?
 
X xLnT skrev:
Läste du något om Ardex A828 som jag föreslog som produkt?
Ja, den är gipsbaserad och ska inte användas där det kan förekomma tillskjutande fukt.
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, den är gipsbaserad och ska inte användas där det kan förekomma tillskjutande fukt.
Hur menar du då?
Det står i produktbeskrivningen att den andas. Jag vet många som har använt gipsputs på lättbetong, de har inte haft de problemen du beskriver.
 
Ardex 950 då? Puts men lika lättjobbat som spackel
 
Vi har innerväggar med reglar och gips, så materialet ska kunna fästas på både lättbetong och gips.
 
X xLnT skrev:
Vi har innerväggar med reglar och gips, så materialet ska kunna fästas på både lättbetong och gips.
Men du skrev ytterväggar i första?
 
nino nino skrev:
Men du skrev ytterväggar i första?
Ja, det gjorde jag. Det är förvisso inget krav men vi ska försöka få samma (om inte samma så väldigt lika) struktur på insida yttervägg som innervägg.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hur menar du då?
Det står i produktbeskrivningen att den andas. Jag vet många som har använt gipsputs på lättbetong, de har inte haft de problemen du beskriver.
Det beror ju på hur mycket fukt som vandrar i väggarna om det fungerar med något gipsbaserat eller inte och det vet du inte förrän det i så fall börjar trilla ner... Om du ändå ska putsa är det väl bättre att göra det med "säkra" material som bevisat fungerar kan jag tycka... Visst, väggarna kommer att få lite olika struktur men kör med en riktigt grov roller så ska man verkligen granska det ingående för att se skillnad...
 
X xLnT skrev:
Ok, det låter ju tråkigt, är det stora sprickor eller det är inget som syns?
De få sprickor vi har i väggarna är väldigt fina. Troligen räcker det måla över dom, men de syns inte direkt om man inte letar efter dom.
Sprickorna som blir mellan gips o lättbetong är desto större, upp till 2-3mm. Vi fogade igenom dom förra vintern när det sprack isär (testat både akrylfog och Tec7), men de kom igen den här vintern, så det är nog inte mycket att göra åt dom. Hade jag gjort om det skulle jag använt stålreglar (jag antar det är träreglarna som är problemet, trots de är ordentligt fästa i lättbetongen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.