Det är så att jag har ett hus från 1920, på denna tiden. eller när de installerade vatten till husen så skippade de huvudventiler till husen. Så mitt hus har ingen, mitt område har en gemensam källare med huvudventilerna till husen. Den går till 5 hus så ifall jag behöver byta en blandare så måste jag bryta för alla 5 husen den tiden det tar att fixa, och eftersom jag måste fixa ett badrum så kan jag behöva stänga av i flera timmar några dagar.


Min fråga är

Röret går nere i marken till huset, hur djupt?

Hur kan jag lokalisera rörets position?

Kan jag installera en ventil utanför huset där vattnet går in? Med exempelvis ett sådant ventilhus de har på golfbanor för att stänga av specifika green-bevattningar. Kan inte hitta vad det kan heta, men det är som en stor svart låda där man lägger in röret och i mitten installerar man en ventil och på andra sidan fortsätter det till huset.


Vad kan ett sådant jobb kosta?

Tack för tips och råd.
 
Kommer inte röret in i huset synligt då någonstans, krypgrund, källare etc. Isofall kan man ju sätta en där å slipper kostnader att gräva.
 
V Vector skrev:
Kommer inte röret in i huset synligt då någonstans, krypgrund, källare etc. Isofall kan man ju sätta en där å slipper kostnader att gräva.
Önskar det vore så men krypgrunden har ingen ingång. Kanske får gräva ett hål där man kan krypa in under.
 
Men någonstans kommer väl dom in i huset. Rören måste väl komma in i badrum, kök.... går det att sätta där....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.