Hej!

Vi håller på att renovera badrummet helt och hållet. Golvet blir 30x60 cm kakel med golvvärme.

Huset är byggt 1968 och har erge-bjällklag (vilket jag tror är betongbjälklag) och badrummet är på nedanvåningen.

Vi har beställt ett badkar som i sig självt väger 214kg och rymmer 400 liter vatten.

Klarar golvet det? Bör vi avbeställa badkaret?

På samma plats har det stått ett hörnbubbelbadkar som rymt 400 liter men på fler fötter som åkt ut iochmed renoveringen.

Teknisk ritning av ett badkar med dimensioner, sedd i plan-, sid- och ändvy, relaterat till en diskussion om badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Specifikationslista för ett fristående vitt gjutmarmorbakar, 170x80 cm, 56 cm högt, väger 214 kg, rymmer 400 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du sju kompisar eller arbetskamrater?
Bjud hem dem på en öl och gå och ställ er på badkarets plats.
Håller det? Då håller golvet för ca 640 kg.

Men tar det inte en evig tid att få vattnet varmt och badbart med så mycket sten/betong/marmor, som måste värmas upp också?
 
Hej!

Det vore skönt att veta att detta inte är några problem alls för ett sådant bjälklag eller att det troligen är skulle innebära problem.. någon som vet?

Tacksam för tips!

Absolut kommer det ta tid att fylla upp men det kommer hålla värmen länge:)
 
Om det är krypgrund så kan du ju sätta stämp under så slipper du oroa dig. Är det plastmatta på golvet gör det ju inget om det böjer ner sig lite, men har du klinker släpper fogarna om golvet rör sig upp och ner beroende på om karet är tomt eller fullt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har du sju kompisar eller arbetskamrater?
Bjud hem dem på en öl och gå och ställ er på badkarets plats.
Håller det? Då håller golvet för ca 640 kg.
Glöm bara inte att låta dom stå där några år så att det blir en rättvis jämförelse...
 
  • Gilla
  • Haha
Riemann och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Om det är krypgrund så kan du ju sätta stämp under så slipper du oroa dig. Är det plastmatta på golvet gör det ju inget om det böjer ner sig lite, men har du klinker släpper fogarna om golvet rör sig upp och ner beroende på om karet är tomt eller fullt.
Super!

Då köper jag 2 sådana här (bild)

Det känns som man skulle vilja ställa dem på en träplanka men man får ju inte lägga organsikt material i ovanpå plasten i krypgrunden. Det är typ grus/sand i krypgrunden.

Har ni något förslag på material att lägga under stämpen?
Betong platta känns tungt att släpa in under krypgrunden...
Hur stor yta bör man fördela trycket på? Finns det någon tumregel?


Brun justerbar byggstämp med röd vev och fyrkantig fötterplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr så är betongplatta ett utmärkt underlag :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag glömde påpeka, Ja, ett underlag som fördelar vikten på en större yta än foten på stämpen behövs.
 
P Plutus skrev:
Jag glömde påpeka, Ja, ett underlag som fördelar vikten på en större yta än foten på stämpen behövs.
Vad kan vara ett lämpligt underlag?
Helst inte för tungt att dra in under huset..
 
Det går ju med trä, du kan ju lägga papp under, men det blir ju inte lika stumt som betonplatta, men vad väger en 30*30? 10 kg?
 
När vi borrade för avlopp idag så fick jag ett tvärsnitt av golvet.

Lager innifrån badrummet.

1. Klinker + fix 2 cm
2. Betong flytspackel 6cm!
3. Armerad betong 4 cm
4. Frigolit 5 cm
5. Armerad betong 6 cm
6. Och just under där badkaret ska stå så går en ca 18 cm hög ca 10 bred armerad betongbalk (se bild).

Min tanke är att all denna betong är väldigt tung så att det borde inte vara några problem att ställa ett 600kr badkar där, vad tror ni? Tror ni att jag kan strunta i stämpar?

Balk ca 18cm hög går under långsidan av badkaret
Tvärsnitt av golv med lager av klinker, betong, frigolit och armerad betongbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annan bild betongbalk
Tvärsnitt av golvlager med synlig armerad betongbalk och isolering underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hål från badrum till krypgrund
Tvärsnitt av golv med synliga lager av klinker, betong och armerad betongbalk vid avloppshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skikten utom flytspackel, fix och klinker
Tvärsnitt av golv med mätsticka som visar lager av klinker, betong och frigolit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6 cm betong för innan klinker (troligen så tjock för att jämna mellan gamla golv)
Tvärsnitt av golv med mätstock som visar lager av betong, frigolit och armerad betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Excel
Case closed, bada på du.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.