Har en 10.6 kWp anläggning sen 9 år tillbaka. I januari är solen så svag och uppe så kort tid att det knappast produceras nåt. Normal produktion ligger på ca 20kWh för hela månaden men bottenrekordet är 2kWh ochh någon försäljning är det inte tal om.

vänta till i mars då börjar det blir fart i anläggningen igen!
 
  • Gilla
Mickebus och 5 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Installerade solceller i maj 2020 på bästa läge ekonomibyggnad, helkund hos Eon. Båda köper och säljer överskottet till dem. Min fråga lyder, hur kan det vara möjligt att som i tisdags den 12 januari då solen sken perfekt under ett antal timmar på eftermiddagen, vindstilla, sålde jag endast en 0,68 kilowatttimme till Eon. Kan det vara något fel på min anläggning? Inget snö på solcellerna eller skuggning. Är novis på detta.
Helt normalt. Huset förbrukar el och det som du producerar mer än egna förbrukningen säljer du.

Visar din nätägare förbrukning per timma så kan du jämföra med produktionen varje timma.
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Birgitta64,

Vad är det för fabrikat på växelriktaren? En växelriktare brukar ladda upp data till växelriktartillverkarens portal och där kan man då logga in och se vad växelriktaren har producerat, i stort sett var 5:e minut. Varje dag, varje månad och för året. Man kan nog också gå till växelriktaren och knappa på den och få fram värden.
R Roger Mow skrev:
Din totala förbrukning är vad Fronius säger att du producerat plus vad Eon säger att du köpt minus vad Eon säger att du sålt.
Din egenförbrukning är vad Fronius säger att producerat minus vad Eon säger att du sålt.
Tack, så är det naturligtvis, att jag inte kunde tänka ut det själv, inte så svårt. Nu ska jag skriva upp hur mycket förbrukningen är per dag, över tid och jämföra med producerat enligt Fronius!:D
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Tack, så är det naturligtvis, att jag inte kunde tänka ut det själv, inte så svårt. Nu ska jag skriva upp hur mycket förbrukningen är per dag, över tid och jämföra med producerat enligt Fronius!:D
Min nätägare har många års data visar som stapeldiagram dag = timförbrukning, månad=dag, År = månadsförbrukning. I samma diagram visas både köpt och såld el :) Det går också att ladda ner som exelfil :)

Solcellernas produktion får du hämta från växelriktaren.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Intressant, vilket pris får Ni vid försäljning av elen och vad får Ni betala för förbrukningen
Är det skatt eller andra avgifter på sålcd El

Ursäkta offtopic
Hej, jag får 1 krona + spotpriset per kW första året enligt avtal, elen jag köper blir dyrare då diverse avgifter tillkommer. Men i juli förra året blev det ett tillgodo, mycket trevligt!
 
B Birgitta64 skrev:
Hej, jag får 1 krona + spotpriset per kW första året enligt avtal, elen jag köper blir dyrare då diverse avgifter tillkommer. Men i juli förra året blev det ett tillgodo, mycket trevligt!
Det skulle minska förviringen om ni som skriver lär er att skilja på EFFEKT och ENERGI. EFFEKT W, kW eller MW är effekt som behövs för att driva viss last. Något man normalt inte betalar för mer än genom fast avgift/mån. ENERGI Wh, kWh, eller MWh är energi, dvs EFFEKT x TID. Pris för vanliga konsumenter är vanligen energipris i kronor eller öre per kWh.
 
  • Gilla
  • Wow
Carl Torssell och 3 till
  • Laddar…
R
B Birgitta64 skrev:
Hej, jag får 1 krona + spotpriset per kW första året enligt avtal, elen jag köper blir dyrare då diverse avgifter tillkommer. Men i juli förra året blev det ett tillgodo, mycket trevligt!
Låter tyvärr bättre än vad det är...
Viktigt att vi inte skapar en krångligare elsituation än vad vi behöver
Tariffer och olika prisförhandlingar är ogynnsamma för tekniken och kan i värsta fall bromsa utvecklingen av ett väl fungerande el nät
Vi behöver satsningar på lagring av el för att minska känsligheten i nätet och för att kunna ta hand om överskott över dygnet
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Vi behöver satsningar på lagring av el för att minska känsligheten i nätet och för att kunna ta hand om överskott över dygnet
Löser du det för lagring i stor skala kommer du få Nobelpriset..... ungefär lika lätt som att bygga en evighetsmaskin.
 
  • Gilla
Leif Larson och 1 till
  • Laddar…
Ja, solen för svag i januari. Se bild på våra 18 panelers produktion i går i södra Spanien (!) under en solig dag. På sommaren är det nästan omvänt förhållande.
Graf som visar solpanelsproduktion över en dag i södra Spanien med energiförbrukning och importdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju kostnaden för lagring som är största posten och utmaningen med solceller då vi i norden förbrukar mest då solen lyser som svagast. Men det finns ju en gammal och väl beprövad lagringslösńing som fungerar, nämligen moder jord + bergvärmepump.
Undrar varför man inte får bidrag för det?
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
All el du behöver sälja är en förlustaffär!
Idealet vore att man kunde förbruka all egenproducerad el själv! Så fort den lämnat huset för att senare köpas tillbaka får du betala överföringsavgift, elskatt, samt moms på skatt och överföring.
Det du förbrukar själv är inte staten inblandad i, och det är en stor procent av priset på köpt el.
 
  • Gilla
Janostina
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
har du ingen app där du kan följa i realtid produktion och förbrukning?

vi installerade också solceller förra året. Växelriktaren är från Huawei och de har en egen app för detta som medföljde.

Annars finns tredjeparts appar som går att använda
Hej
Gå till claes olsson och köp en efergy och ladda ner elink då har du jättekoll på din egna förbrukning.
Då kan du kolla hela året tim mån år Just nu förbrukar jag 459 watt. igår förbrukade jag 13,2 kWh och hela Dec 388 kWh roligt och ha lite koll samtidigt som man kan hitta ström tjuvar i huset :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
F
M merbanan skrev:
Nog för att det är Stockholm men det lär vara kring samma procent i hela Sverige. "Min" anläggning toppar på 1,8MWh per dag som max. Nu i januari har jag 0.8kWh den 13:e, november till början av mars är bara att glömma produktionsmässigt. (Bilden tagen från någonstans på internet som jag inte kommer ihåg.)

[bild]
oj, det var verkligen dåligt tom i Januari för en så stor anläggning. Kan du beskriva din anläggning lite mer i detalj?

Jag hade 2,2kWh samma dag men har en i sammanhanget pytteanläggning på 17kWp (runt 130kWh en bra dag).

med dina 1,8MWh/dag så borde det vara runt 210-220kWp installerad effekt och 600-700 paneler eller nåt sånt?
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Om det gäller panelerna på bilden så är det INTE 10 MW, utan 10 kW. Försök oxå skilja på energi och effekt.
Ursäkta :crysmile:
 
Min tolkning av både det som TS skriver och de kommentarer som lämnats gör att det jag befarar/befarade med solceller är att de egentligen aldrig kan bli riktigt lönsamma förrän det finns en möjlighet att lagra den egenproducerade elen. Jag räknade på detta för tre år sedan som alternativ till bergvärme för att spara energi. Det gick då inte att räkna hem solceller så det fick bli bergvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.