Hej,
Har precis köpt en villa rätt centralt i Uppsala. Har en tomt på 1127kvm och undrar då om jag troligtvis kan stycka av den?

Skulle förmodligen dra in ca 1 miljon på den så rätt intressant...

Min platta/villa är på ca 80m2 i 2plan+källare.


Mvh/ Andreas
 
Jag tror att du får höra med kommunen hur små tomterna får bli i din stadsdel. Stadsbyggnadskontoret kan nog svara på det.
 
Kolla med kommunen, men seriöst tror du att du och din blivande granne kommer ha plats nog att röra er fritt på så STORA ytor som det kommer att bli tal om. Varför inte skaffa ett radhus då får man ju större tomt.
 
mlander skrev:
Kolla med kommunen, men seriöst tror du att du och din blivande granne kommer ha plats nog att röra er fritt på så STORA ytor som det kommer att bli tal om. Varför inte skaffa ett radhus då får man ju större tomt.
Alltså, det finns ju mindre tomter än så som det står hus på. Köper man hus centralt, så är det ju kanske inte tomten prio ett.

Detta handlar om business också, får jag loss 1 milj så (minus avgifter oxh skatt), varför inte?!
 
Jag skulle säga att svaret beror på tre saker -
1. Detaljplanebestämmelserna
2. Befintliga villans läge på tomten
3. Möjligheten till trafikanslutning

Detaljplanen relaterar ofta tillåten bygg- och boyta till tomtens storlek. Ibland finns inga sådana regler alls. Och ibland står rent ut hur små tomterna får vara.

Även om detaljplanen tillåter klyvning kan befintlig villa ligga så illa till att ni i praktiken måste riva den för att kunna bygga två hus.

Möjligheten att nå tomten med bil kräver också en hel del yta. Särskilt om ni tänker stycka fram en "skafttomt".

Slutsumman är, att ni med största sannolikhet kommer att jobba med mycket tajta marginaler. Sannolikt måste ni skissa fram hur den nya villan skulle kunna se ut i detalj för att övertyga lantmäteri och byggnadsnämnd om företagets trovärdighet (även om detta inte ska vara formellt nödvändigt).
 
Jo jag förstår att det är business inblandat och att det kan vara lockande med en miljon men om du skulle stycka av 1127m2 så kan jag tänka mig att att den nya tomten blir på ca 400-500m2, vart ligger den tomten som är värd 1 mille, är det en sjötomt eller? Har du något konkret bud? Jag skulle nog tänkt mig för två gånger innan en avstyckning. tänk dig istället vilken kvalitet du har på din nuvarande tomt och slipper dessutom en granne i knät.

//Mathias
 
Här i Uppsala är det tyvärr så att du kan få betala en mille för en liten tomt. Nyss gick en tomt i området jag bor i (det ligger 7 km från centrum) för 1,8 Kkr och den var på ca 1000kvm väldigt kuperad , långsmal och konstig.
Trist för oss som ingen tomt har :(
 
Sunnersta? Min ligger i Gamla Uppsala, så rätt centralt.
 
Södra Gottsunda, lite närmare staden än Sunnersta. Jag tror att det är Uppsalas hottaste ställe att bygga nytt på just nu.
 
I Huddinge kommun måste tomten som man styckar av vara minst 601Kvm = funkar inte för dig då. Men det beror nog på vilken kommun man bor i..
 
Ring kummunens lantmäterienhet eller byggnadskontoret De kan ge ett svar direkt över telefon. Spontant låter det som att tomten blir för liten. Har du små tomter runt dig med "stora" hus på? I så fall finns det hopp. Oftast planerar man område för område med samma bestämmelser för alla tomter inom respektive område...
 
addee skrev:
Sunnersta? Min ligger i Gamla Uppsala, så rätt centralt.
Har själv central villa i Uppsala (2,5 km från stora torget, du kan förresten kolla avstånd här: Uppsala kommun - Kartor.
Tomten är på drygt 1230 m2, men vi skulle aldrig stycka av, uppskattar tomtens storlek. Däremot ringde jag stadsbyggnadskontoret tidigare för att kolla upp möjligheterna i mina föräldrars villa (Gamla Uppsala), och då sa de att vid en avstyckning (1->2) i Gamla Uppsala, måste båda tomterna efter avstyckning vara minst 600 m2. Så det blir väl svaret på din fråga.

Apropå tomtpriser, kan vara svårt för glesbygdborna i forumet att förstå prisläget i andra delar av landet. Nyss såldes ett hus för 2,8 milj intill trafikerade Norbyvägen i Norby, Uppsala. Uppskattar storleken till ca 1500 m2. Huset revs omgående och nu står ett nytt Myresjöhus på tomten. En granne till oss spekulerade på en tomt i vårt område för 3 miljoner (1400 m2 visserligen). 700 m2 för 1,5 miljoner (knutet till hustillverkare) är ett standardpris i halvbra läge i Uppsala, och då är det STORT intresse på den tomten!

/A
 
Ok, tackar så jättemycket för svaren, väldigt intressant att se prisbilderna.
 
Om det fortfarande är så att det räcker med 600kvm för tomt i Gamla Uppsala så kolla om du kan köpa loss 100kvm från grannen och sedan stycka av tomten.
Vi försöker göra det på vårat lantställe för att kunna dela vårat stora "parhus" i två fastigheter så att syskonen kan få överta varsin fristående del.
Kanske värt ett försök?
 
Hmm, man ska ha en väldigt trevlig granne då, och tro inte att ni får 100m2-biten till en tiondel av 1000 m2.....

Förresten, trevligt med Uppsalafolk på forumet! (jätte-offtopic) Ni råkar inte ha tips på hantverkare? Letar rörmokare och snickare till toalettrenoveringen...

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.