Hejsan!
Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa oss...
Skulle behöva fylla på med vatten i våra element och öka trycket i expansionskärlet.
Kan någon hjälpa oss med att säga vad vi ska vrida på för att göra detta? Är rädda att vrida på fel grej och ta sönder något... Jag bifogar ett par bilder om det kan hjälpa..
Tack!
Josefin
 
  • Värmesystem med expansionskärl, avstängningsventil och manometer, markeringar för assistans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med märkta ventiler och expansionskärl för att identifiera justeringspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ring:
”framsida” kallvattenavstängningen till varmvattenberedaren, har inbyggd backventil, ”baksidan” säkerhetsventilen för varmvattenkretsen.

Grön ring:
Är troligen påfyllningsventilen för radiatorkretsen/värmesystemet.

Blå ring: & Röd ring:
Vad sitter i andra änden av dom stålomspunna slangararna?


Om ni tittar i manualen för pannan/värmepumpen så brukar det finnas en bild som beskriver vad som olika anslutningarna på pannan är till för, om man då följer dom olika anslutningarna så kan man oftast få rätt på vad som är vad.
 
Tack för snabbt svar! Kollade igenom manualen igår men finns inget där som kan hjälpa. Skickar en till bild så du ser vart slangarna går. Rören vid den gröna ringen är varma...nånstans läste jag att det ska vara kallt vatten man fyller på med...stämmer det eller kan det vara varmt?
 
  • Värmepanna med rör och expansionskärl markerat med grön ring, användarfråga om slanganslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vet inte hur det brukar vara kopplat med påfyllningen när det är värmepump, men på vår fjärrvärmecentral så fylls radiatorkretsen på med vatten från varmvattnet.

Exakt vilken värmepump & varmvattenberedare är det ni har?
 
Pumpen är en IVT greenline ht plus E. Skickar bild på etiketten som sitter på varmvattenberedaren om Det kan hjälpa. Står IVT på den med..
 
  • Etikett på varmvattenberedare från BORÖ med modellinformation och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tittar var röret från sista elementet kommer tillbaka till pannan och var första går ut så kan du härleda till var värmekretsen går. När du gjort det tittar du var kallvatten röret inkommande är inkopplat på systemet och där borde finnas en kran för påfyllning
 
Dom stålomspunna slangarna är anslutningen mellan värmesystemet i huset och värmepumpen.
Så högst troligt är det den gröna ringen som är påfyllningen.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om du tittar var röret från sista elementet kommer tillbaka till pannan och var första går ut så kan du härleda till var värmekretsen går. När du gjort det tittar du var kallvatten röret inkommande är inkopplat på systemet och där borde finnas en kran för påfyllning
Hittar inga andra "kranar" i källaren förutom de på bilden..
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dom stålomspunna slangarna är anslutningen mellan värmesystemet i huset och värmepumpen.
Så högst troligt är det den gröna ringen som är påfyllningen.
Vad kan hända om man vrider på fel?
 
J Jo83 skrev:
Hejsan!
Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa oss...
Skulle behöva fylla på med vatten i våra element och öka trycket i expansionskärlet.
Kan någon hjälpa oss med att säga vad vi ska vrida på för att göra detta? Är rädda att vrida på fel grej och ta sönder något... Jag bifogar ett par bilder om det kan hjälpa..
Tack!
Josefin
Jag tror på den gröna ringen. Följ röret och se vart det tar vägen. Brukar vara kallvatten man fyller på med. De flesta ventilerna bör vara öppna. Den du fyller på med är stängd. Testa att vrid försiktigt så hör du när expansionskärlet fylls på. Kan inte komma på någon ventil som skulle vara farlig att vrida på lite snabbt. Ventiler ska egentligen motioneras ca 1ggr/år.
 
J Jo83 skrev:
Vad kan hända om man vrider på fel?
Du får vrida tillbaks och prova en annan.
 
J Jo83 skrev:
Vad kan hända om man vrider på fel?
Hittar du inga andra än dom fyra du har ringat in så finns det inget annat alternativ.

Blå & Röd är avstängning av framledning och retur.
Vit är avstängning av kallvatten till varmvattenberedaren.
Då återstår den gröna, som då måste vara påfyllningsventilen till värmesystemet.
 
Helt klart lägger jag min satsning på grön ring. Testa den så blir det kanon
 
Det var den gröna! Tack så jättemycket för er hjälp!
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
J Jo83 skrev:
Det var den gröna! Tack så jättemycket för er hjälp!
Tänk om jag satsat 100 kr på grön och det blivit 100 gånger pengarna. Ett tillskott
 
  • Haha
Jo83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.