A
Man ser väl manschetten genom duken,förhöjningen i fyrkant runt brunnen.
 
Kan absolut vara så. Men jag reagerade på den gamla bilden där duken sticker fram under klämringen
 
Väldigt tråkig läsning. Usch vad TS råkat ut för. Även om det nu till slut löser sig är det mycket tid och energi som gått åt.

Jag får stämma in i kören om att ta hjälp av en bra besiktningsman. Låt besiktningsmannen kolla på alla bilderna och ställa sina frågor, kolla på det som går att komma åt. Sedan brukar de ha rekommendationer om vad du kan och bör göra. Det är värt pengarna, alla gånger.
Säger besiktningsmannen att något måste åtgärdas så ta det med entreprenören, var hövlig, var resonlig, men dra dig inte bara för att det är jobbigt. Det är så mycket jobbigare (och dyrare) några år senare när något blir skadat.

Om du är med i Villaägarna eller någon annan förening med gratis juristkonsultation tycker jag att du ska be dem kolla på kreditavtalet. Kreditgivare har väldigt ofta ett stort ansvar. Köper du något på nätet på ditt American Express och nätfirman vägrar svara på din reklamation är det Amex som går på dem, och de har betydligt större muskler att gå på med än någon enskild konsument.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Tjenare, lägger upp lite bilder nu från mobilen, så återkommer jag senare med lite text.

Avloppsrörinstallation i grävd grop vid husvägg med rödfärgad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör i grå plast som är anslutna under mark i en grävd grop med synlig jord och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av gråa avloppsrör i sandig jord, synliga under konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som har hänt nu är att jag återställde vardagsrummet och skickade kvittot till dom. Fick tillbaka kostnaden för golvet krediterat på slutfakturan. Dock hade dom gjort avdrag för sockeln, typ 196 kr eller vad jag gav för den. Alltså det är på den nivån hela tiden. Dom river upp vardagsrummet, jag återställer, men dom kan bannemig inte ersätta socklarna dom sågade sönder. Och nej, jag tänker inte betala fakturan förens allt är klart.

Det dom gjorde sen var att sätta en skiva för hålet i grunden och sedan pumpade dom in EPS. Sen har det inte hänt så mycket mer. Det är väl för kallt för att gräva igen hålet igen, och för kallt för att gjuta i mer om det skulle behövas. Det som kvarstår är golvbrunnen, fula håltagningen från vardagsrummet och sedan tätskiktet mot fönsterkarmen.

Jag använder badrummet i alla fall, och allt tycks fungera. Det är grymt fint, och jag är nöjd med alla materialval. Nu vill man helt plötsligt aldrig sluta duscha, så jag måste nog köpa en större VVB haha.

Men jag står ändå med ett stort hål utanför huset, betongsprut på altanen, en fin rosbuske och en kaprifol blev uppgrävd. Jag kan liksom inte låta bli att bli provocerad när dom inte ens kan stå för sockel för 196kr.
 
  • Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Tjafsa om 196:- är bara löjligt!! De måste va dumma i huvudet på riktigt. :p
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F
Jag känner att jag är lite offside här.... När su visade bilder från badrummet så fick jag intrycket att du hade gjuten platta?

Bilderna utifrån ser ju onekligen ut som nån typ av krypgrund? Har dom fyllt det utrymmet med EPS-betong?

Hur ser din grundläggning ut? Det kanske har varit tydligt för alla andra men jag inser att jag har inte riktigt fattat hur det ser ut.
 
Är det dagvattenröret de kopplat mot nu?
 
  • Haha
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
Funderar på hur dom har gjort med avluftningen :thinking:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har inte följt hela tråden, men såg början och slutet... Jag antar det är platta på mark och man helt enkelt grävde ut marken??? Kanske skulle de slå sig in på reliningbranchen och gräva sig in under hus och byta rören underifrån och sen fylla med EPS så blir plattan dessutom lite varmare istället för att relina. :D Jäkla bragd att göra ett sånt jobb, hoppas det blev rätt för det lär ju vara ett helvete att fixa med kopplingar hit och dit under halva huset, sen ingjutet i betong. Man upphör aldrig förvånas.

Får man gjuta in vita rör förresten?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Å likt förbannat så har dom gjort fel enligt bilderna!
 
Jäkla amatörer ta dit en rörläggare å låt han avgör om det e riktigt utfört, kan inte tänka mig det själv i iallafall
 
H Hank_Ö skrev:
Är det dagvattenröret de kopplat mot nu?
Nej, men någon innan har kopplat på ena stupröret på avloppet.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Funderar på hur dom har gjort med avluftningen :thinking:
Första röret från vänster går till toa, nästa till golvbrunn, nästa till handfat och det längst till höger går till avluftningen
Gråa avloppsrör ordnade för toalett, golvbrunn, handfat och avluftning under golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O Opus skrev:
Å likt förbannat så har dom gjort fel enligt bilderna!
Vad är fel nu då? :cry:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.