Jag har ansökt om att bygga ut min villa med ett extra rum. Det nya rummet påverkar inget i huset, utan blir ett ”bonusrum”. Det skulle dock ligga 30 cm lägre än övriga nedervåningen. Detta pga. att vi vill hålla ned höjden då rummet byggs ihop med carport och att taket ska hållas under fönster på övervåningen.

Jag har nu fått preliminärt nej att bygga till detta extra rum. Handikappovänligt!

Kommunens handläggare skriver:
då kraven i Boverkets byggregler (BBR) anger att rum i entréplan ska vara tillgängliga samt att samma nivå av tillgänglighetskrav som för nybyggnad ska eftersträvas vid tillbyggnad. För att kunna medge avsteg behöver skäl för att det är olämpligt att placera tillbyggnaden i samma nivå som huvudbyggnaden, såsom exempelvis kulturvärden, stads- och landskapsbild eller oskäligt höga merkostnader, finnas. Då det inte framgår några sådana kan vi dessvärre inte göra bedömningen att kraven uppfylls.

Jag har stämt av med en certifierad tillgänglighetskonsult. Han anser att vi uppfyller kravet på grundläggande tillgänglighet på entréplanet. Tillbyggnaden bör anses vara ett ”bonusrum”, vilket betyder att samtliga grundläggande rumsfunktioner redan finns i huset och är tillgängliga. Vårt hus blir ju inte mindre tillgängligt eller handikappvänligt genom den tillbyggnad vi ansökt om, den påverkar inte befintlig boyta.

någon som har erfarenhet av detta? Tar gärna emot tips. Jag är visserligen part i målet, men det känns väldigt byråkratiskt...
 
Låter som att handläggaren gått mer på slentrian, än på hur det rummet faktiskt är tänkt.

Vi hade en utmaning när vi byggde ut och nedervåningen blev i två nivåer med några dm i höjdskillnad. Den handläggare vi hade tipsade om att vi enkelt kunde lösa det med en ytterdörr i utbyggnaden. ”En dörr ut mot gräsmattan är väl trevligt?” Tydligen ok med tillgänglighet via tomten för att nå hela nedervåningen.
 
  • Gilla
Ramones1979
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.