Måste man sätta kottlingar i gipsväggen om man ska ha platt tv eller kan man köra med molly plugg? Håller det?
Bygger nytt hus och måste bestämma på vilken höjd kottlingarna ska sitta.
Har ingen platt tv ännu så det är ju lite svårt att gissa sig till var man ska placera dem.
Har ni något bra tips?
 
Är det inte en alltför stor tv så håller det bra med molly men då det troligen gäller ett vardagsrum där du vill sätta upp mera saker så skulle jag rekommendera att du helt enkelt helkotlar vägen genom att sätta en spån eller osb skiva bakom gipsen
 
TV fästet brukar ha många hål så har man bara två reglar skapligt placerade där TV:n ska sitta kan du skruva i dessa. Annars rekomenderar jag också att du förstärker hela väggen med spån eller osb skiva.
 
P
Har hängt upp 80 kg storbildsprojektor i gipsat (2-lag) undertak med 6 st molly. Var iofs. på ett sjukhus men ändå.......

Om TV:n inte är alltför tung så bör det inte vara några problem,
 
Har hängt en Panasonic 42" på väggen med hjälp av en tillkapad Elfaskena där jag borrade extra skruvhål på regelplatserna och sedan tillkapade hängskenor med borrhål för TVns fästen. Valde den silvergrå färgen på skenor och till en kostnad av 250:- inkl. skruvar. Superenkelt skruva dit väggskenan och häng upp TVn.
 
Smart lösning och smidig
 
mats_o skrev:
Är det inte en alltför stor tv så håller det bra med molly men då det troligen gäller ett vardagsrum där du vill sätta upp mera saker så skulle jag rekommendera att du helt enkelt helkotlar vägen genom att sätta en spån eller osb skiva bakom gipsen
Att bara ha gigsskivor på reglar är något som man gjorde på 1970-talet och jag har bott i sådana hus med ständiga problem så fort något tyngre skall upp på väggen. Numera bygger jag alltid med 12 mm plywood som är avsevärt bättre än spån elller liknande plattor och därefter sätter jag gips utanpå./Gunnar
 
Väggar med bara gips, snik bygge.
OSB + GIPS på alla väggar, samt isolera alla väggar, (man vill inte höra sin egen dotter/son när dom börja närma sig 15-16 år)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.