Kan någon kunnig ge tips angående elprodukter och kvalitet (JFB och automatsäkringar). Jag vet att ABB, Hager är bra men undrar vad finns för åsikter för:
-Malmbergs
-Rogy
-Rutab (Jula)

Tänker byta ut min central och då blir det funderingar om priset.
2000kr för Malmbers, Rogy, Rutab eller 3500kr Hager

Tack på förhand
 
E
M Meman skrev:
Kan någon kunnig ge tips angående elprodukter och kvalitet (JFB och automatsäkringar). Jag vet att ABB, Hager är bra men undrar vad finns för åsikter för:
-Malmbergs
-Rogy
-Rutab (Jula)

Tänker byta ut min central och då blir det funderingar om priset.
2000kr för Malmbers, Rogy, Rutab eller 3500kr Hager

Tack på förhand
Dvärgbrytare kan du egentligen välja vad som, kan inte se att dessa kan skilja allt för mycket men jordfelsbrytare kan du ha som tumregel att om tillverkaren kräver att du ska testa den månadsvis, hur mycket tror de då på sin produkt och hur mycket tid vill du ägna åt att dra i spakar?

Jag kör med kräver som kräver halvårsvis test och redan det är mycket ibland nu när vintertid försvinner.
 
E El-Löken66 skrev:
Dvärgbrytare kan du egentligen välja vad som, kan inte se att dessa kan skilja allt för mycket men jordfelsbrytare kan du ha som tumregel att om tillverkaren kräver att du ska testa den månadsvis, hur mycket tror de då på sin produkt och hur mycket tid vill du ägna åt att dra i spakar?

Jag kör med kräver som kräver halvårsvis test och redan det är mycket ibland nu när vintertid försvinner.

Gillar snabba svar, TACK
Men vad tycker du , Malmbers 2000kr eller Hager 3500kr. Är det så stor kvalitet skillnad som priset? Jag gör jobbet själv. Central blir 3x12 moduler
 
E
M Meman skrev:
Gillar snabba svar, TACK
Men vad tycker du , Malmbers 2000kr eller Hager 3500kr. Är det så stor kvalitet skillnad som priset? Jag gör jobbet själv. Central blir 3x12 moduler
M Meman skrev:
Gillar snabba svar, TACK
Men vad tycker du , Malmbers 2000kr eller Hager 3500kr. Är det så stor kvalitet skillnad som priset? Jag gör jobbet själv. Central blir 3x12 moduler
Vågar inte säga vad priset skiljer. Hur många moduler och vilka apparater och så vidare.

Jag hade nog gått med ett annat märke om det var till mig, varför inte ABB, Siemens, Garo eller Schneider exempelvis. https://new.abb.com/low-voltage/sv/aktuellt/byt-till-en-säkrare-elcentral

Är inte så förtjust i tanken att behöva förklara varför jag inte skött mitt åtagande att månadsvis testköra jordfelsbrytaren, skulle något olyckligt ske.

Då hamnar ansvaret på anläggningsinnehavaren isllet för tillverkaren, där det borde. Nu spelar det inte så mycket roll när man är på barnens begravning, men icke desto mindre en extra distraktion.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vågar inte säga vad priset skiljer. Hur många moduler och vilka apparater och så vidare.

Jag hade nog gått med ett annat märke om det var till mig, varför inte ABB, Siemens, Garo eller Schneider exempelvis. [länk]

Är inte så förtjust i tanken att behöva förklara varför jag inte skött mitt åtagande att månadsvis testköra jordfelsbrytaren, skulle något olyckligt ske.

Då hamnar ansvaret på anläggningsinnehavaren isllet för tillverkaren, där det borde. Nu spelar det inte så mycket roll när man är på barnens begravning, men icke desto mindre en extra distraktion.
Tråkigt det du beskriver..uh
Tack för hjälpen iaf. Jag skall grunna vidare. Har redan mycket info om produkter men har svårt att besluta. Det kanske blir ändå Hager till slut, eller bara Hager JFB och resten annat märke.
 
E
M Meman skrev:
Tråkigt det du beskriver..uh
Tack för hjälpen iaf. Jag skall grunna vidare. Har redan mycket info om produkter men har svårt att besluta. Det kanske blir ändå Hager till slut, eller bara Hager JFB och resten annat märke.
Man kan ju resonera på olika sätt.
Malmbergs har funnits i bra många år och hade det funnits någon risk med deras centraler hade det varit välkänt vi det här laget. Kanske lite smäckigare, jag vet inte och väl monterat spelar ju det ingen roll.

Hur folk orkar trycka 12 gånger om året förstår jag inte.

Rogy har jag också hört om och Malmberg saluför även Cóndor med halvårsvis test.

Det finns någon tråd här, om du söker, där olika apparater av olika märken testas och dissekeras, då kan man bättre se vad skillnaderna består i.
 
  • Gilla
Meman
  • Laddar…
Ja hur orkar folk trycka, här trycks det kanske vart 12:e år.
Men i valet, jag bygger en del centraler och automater och JFB är bara Hager, själva kapslingen är inte så noga, kan bli Malmbergs.

vad har du för pris på automaterna, Elkatalogen säljer 10 A Hagerautomat för 47 spänn.

Protte
 
  • Gilla
Meman
  • Laddar…
Jag är generellt sett inte emot Malmbergs, men till uttag och elcentraler skulle jag nog undvika dem.
Kommer behöva byta tre relativt nya Malmbergs-uttag på grund av plasten blivit spröd och spricker.
 
richardtenggren
Hur stor central ska du ha?
Elbutik verkar vara billigast på QC-dvärgarna från Hager, tycker de verkar vara sjukt smidiga.

Så på elbutik kan du spara på att välja Rogery framför Hager;
Dvärgbrytare, ca 20 kr/st
JFB, ca 200 kr/st
HB, ca 70 kr
Normkapsling 3x12, ca 100 kr (Malmbergs vs Hager)

Sen tillkommer väl lite fasskenor, beröringsskydd, ändlock osv.
Men känns dumsnålt att välja det billigaste på den lilla besparingen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ja hur orkar folk trycka, här trycks det kanske vart 12:e år.
Men i valet, jag bygger en del centraler och automater och JFB är bara Hager, själva kapslingen är inte så noga, kan bli Malmbergs.

vad har du för pris på automaterna, Elkatalogen säljer 10 A Hagerautomat för 47 spänn.

Protte
Tittar på deras sida men tycker att det är tråkigt att deras bilder inte stämmer med verkligheten.
Tack för tipset. kollar lite mer.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är generellt sett inte emot Malmbergs, men till uttag och elcentraler skulle jag nog undvika dem.
Kommer behöva byta tre relativt nya Malmbergs-uttag på grund av plasten blivit spröd och spricker.
Vilka dåliga erfarenheter har du av Malmbergs automater? Själv har jag inte sett att dom skulle vara mer "skadedrabbade" än vilket annat fabrikat som helst. I alla fall inte dom som tillverkats dom senaste 15 åren.
 
E elmont skrev:
Vilka dåliga erfarenheter har du av Malmbergs automater? Själv har jag inte sett att dom skulle vara mer "skadedrabbade" än vilket annat fabrikat som helst. I alla fall inte dom som tillverkats dom senaste 15 åren.
Nu tänkte jag främst på kapslingen, och då utifrån plasten på de uttag jag behöver byta.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu tänkte jag främst på kapslingen, och då utifrån plasten på de uttag jag behöver byta.
Håller helt med dig då det gäller deras uttag och brytare, jag har provat dom flesta "modeller" dom saluför och kan inte rekommendera någon. Dålig passform och svårarbetade samt dålig "hållbarhet".
Ps
Dom har även plåtkapslingar bra priser.
 
E
E elmont skrev:
Håller helt med dig då det gäller deras uttag och brytare, jag har provat dom flesta "modeller" dom saluför och kan inte rekommendera någon. Dålig passform och svårarbetade samt dålig "hållbarhet".
Ps
Dom har även plåtkapslingar bra priser.
Och då informerar du kunden om tillverkarens krav med månatliga tester på någon informationstavla vid centralen?

Tror de flesta kanske hade valt att betala den där hundringen extra det kostar att slippa det kravet. Det är endast en rent juridisk parameter, man vill inte ha något ansvar överhuvudtaget.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Naturligtvis talar jag om för kunden om och vilka "krav" som följer med det som jag utfört eller sålt och det oavsett fabrikat eller "apparat". Samt att jag så klart sätter upp instruktionen som följer med på ett lämpligt ställe.Jag gör även klart för kunden att denne gör precis som denne vill när jag lämnat huset.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.