Hur hög musik får man spela? När måste man amortera? I den här veckans quiz testar vi om vi vet var gränserna går.

Quiz: Var går gränsen? https://www.byggahus.se/quiz/214-var-gar-gransen

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Långhårig katt bredvid vit bordlampa på fönsterbrädan ovanför element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på Doris, som tycker att Folkhälsomyndighetens gräns för inomhustemperatur är kanska lagom.
 
3/10 :crysmile:
 
3/10... då fick man bekräftat att man är helt gränslös
 
Här med, har iallafall full koll på radon i luften, amortering och när asbest är farligt. Samt lärt mig att min inomhustemperatur större delen av vinterhalvåret ligger under gränsvärdet.
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
2/10 men slog ändok någon så inte sämst.
Sen är alla frågor ej korrekta.
 
4 av 10. Kände mig säker på en, ganska säker på en och så fick det bli mer eller mindre kvalificerade gissningar på resten.
 
A
4/10. 20 grader på vintern i ett gammalt torp, det är en nåd att stilla bedja om.
 
Magnus E K
Riktigt kass var man på detta: Du fick 3 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 19 personer (5%) av de 357 som gjort quizet. (Och de tre tyckte jag att jag kunde, så gissade fel i 7 av 7 fall där jag gissade.)

Fråga 9 var ju helt malplacerad; alla övriga handlar om siffror och gränsvärden.
 
Gränsvärde för radon i vatten är olika för kommunalt (100) och enskilt (1000) vatten.
Säkert annat som är gränsfall i detta quiz

OT: hur mäter man asbestfiber i luften? PM2.5 på luftrenaren?
 
18 grader inomhus räcker bra! Det är till och med ganska lagom!
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
3/10 här också. Tror jag lever ett bättre liv när jag inte vet mer om alla gränsvärden som är fel här hemma :rofl:
 
Infografik som visar olika ljudnivåer i decibel med exempel från viskningar till fyrverkerier och hörselskyddsvarningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En väldigt lågmäld olägenhet ..
 
  • Gilla
uribbhammar och 2 till
  • Laddar…
5/10. Becquerel är inte min starka sida.
 
5/10. Svaret på decibelfrågan borde leda till att vi nästan alla lever i extremt buller. 20 grader trodde jag inte var en mänsklig rättighet. Detta svar får inte sambon läsa. Då kommer det bli för varmt i sovrummet. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.