M Micke_xyz skrev:
Alltså snön på vinden, men det var kanske så självklart att du tänkte att jag inte var dum nog att mena den snön :D

Haha ja menade att jag tog bort det som kommit in. Det som är på skrev jag bara för att annars hade jag skickat bild på nocken o taket utifrån:)
 
Hade kanske räckt om man (efter vintern) tar bort nockplåten och tätar nocken?
Med sånt där flexibelt nocktätningsband (eller nåt)?
 
  • Gilla
Eggentini
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Anledningen att du ska ha ett undertak under ett plåttak är samma som att du ska ha det under i princip all takbeklädnad, och det är för att det bildas kondens på undersidan av yttertaket.
För att kondensen inte ska rinna ner och orsaka skada på byggnaden så behöver du ett undertak. Om du sedan väljer takspån, läkt + takpapp, masonit etc. är helt upp till dig, men att tro att man MÅSTE ha takpapp under ett plåttak är fel.
 
Nu svarade jag i en tråd där bilder lagts upp med råspont där snö hamnat inne på en kallvind. Givetvis finns det olika lösningar på tak
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu svarade jag i en tråd där bilder lagts upp med råspont där snö hamnat inne på en kallvind. Givetvis finns det olika lösningar på tak
Nä, det är inte råspont på det taket, det är ett gammaldags tak med takspån (vilket syns på bilderna) och därför blir det väldigt fel när du raljerar om att man måste ha takpapp under ett plåttak..

Som jag sagt "behöver" man ha ett undertak (för kondensavrinning) och detta har ts, däremot har han/hon sannolikt ingen takpapp, vilket inte alls är nödvändigt att ha.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nä, det är inte råspont på det taket, det är ett gammaldags tak med takspån (vilket syns på bilderna) och därför blir det väldigt fel när du raljerar om att man måste ha takpapp under ett plåttak..

Som jag sagt "behöver" man ha ett undertak (för kondensavrinning) och detta har ts, däremot har han/hon sannolikt ingen takpapp, vilket inte alls är nödvändigt att ha.
Yes. Jag, han, har takspån under plåten. Innan plåten var det vanligt orange tak tegel eller vad det heter.

Nä ingen rensa längst upp vilket syns och med vinden har det iår lyckats blåsa in snö under. Snön va puderlöst. Får vänta till snön e borta och öppna och lägga remsa o täppa till. Ska ha nå plast baljor där nu och ett år framåt och kolla om de droppar eller bara var vinden.
 
E Eggentini skrev:
Yes. Jag, han, har takspån under plåten. Innan plåten var det vanligt orange tak tegel eller vad det heter.

Nä ingen rensa längst upp vilket syns och med vinden har det iår lyckats blåsa in snö under. Snön va puderlöst. Får vänta till snön e borta och öppna och lägga remsa o täppa till. Ska ha nå plast baljor där nu och ett år framåt och kolla om de droppar eller bara var vinden.
Med tanke på hur fint allt trä ser ut underifrån så hade jag inte oroat mig för någon vattenläcka :)

Kan MÖJLIGTVIS blåsa in lite vatten vid slagregn och kraftig sidovind, men troligen högst osannolikt..

Sen ser det ju ut som att du har sågspån som isolering, och om så är fallet är det inte jättefarligt med lite vatten vid enstaka tillfällen, bara det får möjlighet att torka ut ordentligt..

Hade jag varit du och på riktigt känt oro över snön som yr in (som för övrigt säkert är en väldigt liten mängd i vatten mätt) så hade jag lagt lite byggplast där det nu är snöhögar, sen hade jag kollat läget ibland nu under vintern och sett till att ta bort snön (om det kommer någon mer) med hyfsat jämna tidsintervaller :)
 
Jag hade exakt samma problem , om än i lite mindre omfattning, i mitt hus när det var nybyggt.
Jag har tak av typen masonite+läkt+ betongpannor. Åtgärden var att man plockade bort några varv vid nocken. Lade plastduk över nockbrädan och ner c:a 0,5 m på var sida. Har nu varit tillräckligt tätt i över 40 år. Den lilla snö, som nu eventuellt kommer in, tas bra om hand av masoniten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.