Vad skulle fördelen vara? Trä som inte är i ständig kontakt med fukt eller ligger horisontellt så att vatten inte rinner av behöver inte vara impregnerat.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad skulle fördelen vara? Trä som inte är i ständig kontakt med fukt eller ligger horisontellt så att vatten inte rinner av behöver inte vara impregnerat.
Tänker att det ändå skulle stå sig lite bättre om det var tryckat, men så kanske inte är fallet?
 
Nej. Om panelen ruttnar så har man problem som inte löser sig av att den är impregnerad.
 
useless useless skrev:
Nej. Om panelen ruttnar så har man problem som inte löser sig av att den är impregnerad.
Tycker du då att det är bättre att ta obehandlat och enbart fokusera på kvaliteten på virket?
 
Tomture61
A Annies 68 skrev:
Vi har ”bestämt” oss att ha tryckimpregnerad fjällpanel till vår fasad, på vårt nybyggda hus. Vet att det inte är så vanligt, men är det nån som har det i den här gruppen? Är det godkänt miljömässigt? För och nackdelar?
Varför vill du ha tryckimpregnerat på fasaden ?
 
jag tror inte heller man får bygga hus i tryckt virke, detta får enbart användas för altaner och likande som står i nära kontakt med mark.
 
Största problemet är att det blir fult om du lämnar det obehandlat. Det grånar inte under tak och även i övrigt kommer det vara missfärgat. Har en stuga på västkusten från -62 med obehandlad vackert silvergrå fjällpanel där en vägg snart måste bytas, efter 60 år, resten räcker många år till. Om du målar vinner du ingenting.
 
  • Gilla
Annies 68
  • Laddar…
Måla med tjärvitriol så får du både naturligt skydd och ett snyggt utseende.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Största problemet är att det blir fult om du lämnar det obehandlat. Det grånar inte under tak och även i övrigt kommer det vara missfärgat. Har en stuga på västkusten från -62 med obehandlad vackert silvergrå fjällpanel där en vägg snart måste bytas, efter 60 år, resten räcker många år till. Om du målar vinner du ingenting.
Ååå... kan nästan se din stuga framför mig, så fint!
Förstår att det kommer ta tid innan det ”grånar” helt, men tillslut gör det väl det? Går processen snabbare med obehandlad panel? Vi vill verkligen inte måla! Har ett timmerhus i Ångermanland som stod omålat i alla år, tills pappa en dag bestämde sig för att måla det i Falu rödfärg. Grannarna tyckte att det blev så fint, men för mig blev huset aldrig detsamma! Nu när jag själv får bestämma så är min dröm att ha ett naturligt grått hus!
Så du rekommenderar helt obehandlat istället för tryckat? Isåfall tänker jag mig bra kärnvirke av gran, vad tror du?
 
A Annies 68 skrev:
Ååå... kan nästan se din stuga framför mig, så fint!
Förstår att det kommer ta tid innan det ”grånar” helt, men tillslut gör det väl det? Går processen snabbare med obehandlad panel? Vi vill verkligen inte måla! Har ett timmerhus i Ångermanland som stod omålat i alla år, tills pappa en dag bestämde sig för att måla det i Falu rödfärg. Grannarna tyckte att det blev så fint, men för mig blev huset aldrig detsamma! Nu när jag själv får bestämma så är min dröm att ha ett naturligt grått hus!
Så du rekommenderar helt obehandlat istället för tryckat? Isåfall tänker jag mig bra kärnvirke av gran, vad tror du?
Absolut obehandlat och så bra virke som möjligt. Försök hålla öppet runt huset så det torkar lätt (inga träd eller stora buskar nära huset). Ja det tar några år innan det blir perfekt. Om man vill behandla så är tjärvitriol som nämndes ovan ett bra alternativ. Då blir det brunsvart i början men efter ett par mån grånar huset. Men det kommer aldrig bli lika silvergrått om det är det du är ute efter. Absolut inte tryckt virke.
 
Redigerat:
  • Gilla
Annies 68
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Absolut obehandlat och så bra virke som möjligt. Försök hålla öppet runt huset så det torkar lätt (inga träd eller stora buskar nära huset). Ja det tar några år innan det blir perfekt. Om man vill behandla så är tjärvitriol som nämndes ovan ett bra alternativ. Då blir det brunsvart i början men efter ett par mån grånar huset. Men det kommer aldrig bli lika silvergrått om det är det du är ute efter. Absolut inte tryckt virke.
Tack, för ditt svar! Jag tar till mig... och funderar!
 
richardtenggren
Finns ett hus i vårt område med impregnerad panel, ser riktigt bra ut! :)

Hus med impregnerad träpanel, stora fönster och terrass i grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det finns även thermowood? :)

Edit: hittade en bild
 
Redigerat:
  • Gilla
Sickanmickan och 1 till
  • Laddar…
A
Fina en stuga ett par kilometer från vår som är byggd i tryckt virke, ser fullständigt fruktansvärt ut. Dessutom fortsätter den att vara ilsket grön nu flera år efter att den byggdes.
 
Nissens
useless useless skrev:
Nej. Om panelen ruttnar så har man problem som inte löser sig av att den är impregnerad.
Så enkelt är det inte. Jag har målad träpanel på ett hus som är byggt för snart 20 år sedan. Jag har fått byta lite panel på enstaka utsatta ställen, så visst låter det som en bra idé att ha tryckt virke i panelen!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.