Innan du springer iväg och köper en ny DM (om du inte absolut vill) vill jag rekommendera mitt eget inlägg #13 om att ta bort så många andra faktorer som möjligt som kan bidra (alla anslutna apparater på alla grupper kan vara en bricka i spelet här), och tips på hur man kan prova mer exakt ifall det faktiskt är DM som läcker ström.

Om du inte har något uttag utanför JFB så kan du fortfarande prova en portabel JFB i det ordinarie uttaget. Med lite tur löser det före husets JFB och då vet du ju att det är DM som felar. I detta fall är det bra om du har andra förbrukare igång i huset på de två andra faserna då dess läckströmmar kan öka chansen till att den portabla JFBn löser före vid jordfel i DM.
 
S S_B_O skrev:
Det är en Cylinda som fanns i huset när ni köpte det 2014. Skulle gissa den kanske är från 2010. Har läst om elementet som vanlig felkälla.
8 år och kalk i vattnet, skulle inte repa den eller börja med några konstiga undersökningar som en del säger, finns säkert en del kalk i andra delar med, Det med direkt lösen av JFB säger bara att fasen går direkt in på elementet och noll manövreras via elektroniken. Dom flesta DM / TM är 1-fas och en av fas/noll går direkt till elementet, vilken beror på hur man vänder stickproppen då smäller det när värmen ska på.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Innan du springer iväg och köper en ny DM (om du inte absolut vill) vill jag rekommendera mitt eget inlägg #13 om att ta bort så många andra faktorer som möjligt som kan bidra (alla anslutna apparater på alla grupper kan vara en bricka i spelet här), och tips på hur man kan prova mer exakt ifall det faktiskt är DM som läcker ström.

Om du inte har något uttag utanför JFB så kan du fortfarande prova en portabel JFB i det ordinarie uttaget. Med lite tur löser det före husets JFB och då vet du ju att det är DM som felar. I detta fall är det bra om du har andra förbrukare igång i huset på de två andra faserna då dess läckströmmar kan öka chansen till att den portabla JFBn löser före vid jordfel i DM.
Jag ska försöka jaga fatt på en portabel jfb. Det är ju ett enkelt sätt som du beskriver som ger ett mer exakt resultat.

Vet inte om det är en pusselbit som passar in någonstans - men första gången det hände och innan jag hittade vad det berodde på försökte jag återställa jfb ett par gånger utan att det lyckades. Det var inte förrän jag kopplade ur DM ur uttaget som det gick. Tyder det på något sätt att det är DM som bär skulden till allt?
 
E
S S_B_O skrev:
Jag ska försöka jaga fatt på en portabel jfb. Det är ju ett enkelt sätt som du beskriver som ger ett mer exakt resultat.

Vet inte om det är en pusselbit som passar in någonstans - men första gången det hände och innan jag hittade vad det berodde på försökte jag återställa jfb ett par gånger utan att det lyckades. Det var inte förrän jag kopplade ur DM ur uttaget som det gick. Tyder det på något sätt att det är DM som bär skulden till allt?
Portabel jordfelsbrytare är inget att ha, den du har fast installerad fungerar säkert utmärkt bra.
Det du behöver nu är att ta dit någon med en isolationsprovare 500V eller köpa/låna en megger.

När jordfelsbrytaren börjar lösa till höger och vänster är ett bra meggningsprotokoll ditt bästa sömnpiller.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
S S_B_O skrev:
Vet inte om det är en pusselbit som passar in någonstans - men första gången det hände och innan jag hittade vad det berodde på försökte jag återställa jfb ett par gånger utan att det lyckades. Det var inte förrän jag kopplade ur DM ur uttaget som det gick.
Kanske, kanske inte... En JFB som precis löst ut pga jordfel kan vara svår att återställa. Lite svag kvarvarande magnetism gör att den inte låser. Den tid det tog för dig att koppla ur DM kanske räckte för att den skulle gå att återställa igen.

Isolationsmätning är inget säkert sätt att utesluta DM, men den kan bekräfta att det är fel DM med lite tur. DM som helhet uppför sig ju annorlunda med DC och AC. Den är användbar om man t.ex misstänker värmeelementet, men så verkar det ju inte vara i ditt fall. Det som skulle kunna påvisa ett läckage vore strömmätning med en läckströmtång, men dessa är dyra. En portabel JFB kostar typ 129 :- vilket får sägas vara ett extremt billigt instrument jämförelsevis.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Du skrev att du testade att ansluta DM via skarvsladd, den löste då inte jfb. Har du kontrollerat kabeln? Ex om det finns fungerande jord i den?
 
H hempularen skrev:
Du skrev att du testade att ansluta DM via skarvsladd, den löste då inte jfb. Har du kontrollerat kabeln? Ex om det finns fungerande jord i den?
Jag testade den vid ett tillfälle i ett tredje uttag och då utlöste jfb. Det var delvis det som fick mig att anta att det uttaget som DM inte utlöste på inte var jordat. Men det var det

Testade DM i ursprungliga uttaget igår och det gick fint, och därefter har det gått utan problem ytterligare tre gånger. Så just nu sitter jag stilla i båten. Men är beredd på att DM kanske kommer börja strula igen.
 
E
S S_B_O skrev:
Jag testade den vid ett tillfälle i ett tredje uttag och då utlöste jfb. Det var delvis det som fick mig att anta att det uttaget som DM inte utlöste på inte var jordat. Men det var det

Testade DM i ursprungliga uttaget igår och det gick fint, och därefter har det gått utan problem ytterligare tre gånger. Så just nu sitter jag stilla i båten. Men är beredd på att DM kanske kommer börja strula igen.
Vad händer @S_B_O, vad fick du för resultat på isolationsprovningen??
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Jag har inte gjort någon isolationsprovning. Testade diskmaskinen och den fungerade väl två gånger. Sen utlöste jfb (oberoende av vilket uttag den var inkopplad till). Jag känner mig nu så pass säker på att diskmaskinen är kaputt att jag kommer ersätta den. Om sen samma sak händer även med nästa diskmaskin, ja, då lär ni höra mitt jämmer.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Har haft nya diskmaskinen inkopplad sedan i fredags och det har blivit några körningar. Inga problem än så länge så jag tror det betyder att problemet är löst. Tack alla för ert engagemang!
 
E
S S_B_O skrev:
Har haft nya diskmaskinen inkopplad sedan i fredags och det har blivit några körningar. Inga problem än så länge så jag tror det betyder att problemet är löst. Tack alla för ert engagemang!
Glöm inte laga den gamla via forumet så kan du ha en för ren och en för smutsig disk.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.