Jag funderar på att ge mig in på att bila upp en gjutjärnsbrunn i en tvättstuga och gjuta dit en ny plastbrunn. Det är en oisolerad källarplatta. Rören är i plast. Finns det något i momentet att montera den nya brunnen som man kan göra bort sig på? Eller är det bara att skarva på det gamla röret med en muff som går utanpå det gamla röret?

När man väl gjutit igen sedan så vill man ju inte komma på att man kanske inte monterat helt rätt.
 
Vad är det för plaströr? Är du 100 på att du har plaströr och inte gjutjärn?
 
Jag utgår ifrån att det är plaströr. Det har varit plaströr på alla andra ställen i källaren där brunnar bytts. Men jag vet inte vilken dimension det är. 110 eller 75. Min gissning är att det är 75mm
 
Men har du bytt dom andra brunnarna? Eller är det inte så att dom lagt i nya rör när dom bytt brunnarna? När är huset byggt?
 
Jag har personligen inte bytt de andra brunnarna. De har bytts av hantverkare i samband med renovering av våtrum osv. Alla rör under plattan är original från första halvan av 70-talet.
 
Ok, ja om det är plaströr kan det vara av den känsliga sorten, ”äggskal”. Så jag antar att man ska va försiktig tills du vet vad det är.

Men principen är som du tänkt, bila bort betong, skapa utrymme runt röret så man kan få på en Fernco eller Jet-koppling.
 
Kan man inte skjuta på en vanlig muff, fast utvändigt. Dvs om jag blottar ett slätt rör och kapar det. Då borde jag väl kunna skjuta på en dubbelmuff där? Eller är det kanske just det där med dubbelmuffen man ska undvika?

Rören kan vara av äggskalskvalitet. Jag har inspekterat och gjort förstörande provning på rörbitar som tagits upp på andra ställen i källaren. De är grå. De ser som nya ut. Det går att spräcka dem med hammare. Men de pallar med förvånansvärt mycket våld.
 
Om det är samma dimension på nya rör så går det nog med dagens standardsaker. :D

Det låter ju som äggskal, ett pvc-rör går nog inte i spillror av en hammare, om inte det är iskallt.
 
Plaströr som sitter synliga i källaren. Dvs de som sticker upp/ner i betongen är märkta:

PVC LUBONYL LKA-UM

Det är en SIS-märkning på dem också.
 
Jag är absolut ingen expert på rör. Vet inte om äggskalen räknades som PVC. Men de synliga rören kan ju vara bytta till nya?
 
Nope, alla rör i hela huset är från 72-74, med undantag för de brunnar som är bytta.

Det kan säkert vara så kallade äggskalsrör. Men de verkar inte vara så bräckliga som vissa påstår.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Kör så det ryker och var glad :rofl:
 
R
O Olf Oggler skrev:
Jag funderar på att ge mig in på att bila upp en gjutjärnsbrunn i en tvättstuga och gjuta dit en ny plastbrunn. Det är en oisolerad källarplatta. Rören är i plast. Finns det något i momentet att montera den nya brunnen som man kan göra bort sig på? Eller är det bara att skarva på det gamla röret med en muff som går utanpå det gamla röret?

När man väl gjutit igen sedan så vill man ju inte komma på att man kanske inte monterat helt rätt.
Det är olika plaströr olika tjocklek och märkning samt material som är godkända för ingjutning
Ett vanligt fel med rör är ihopmonteringen som måste göras så att rören inte bottnar utan att det finns plats för utvidgning av temperaturskillnader
Branschen har mängder av fällor för den som inte tillhör maffian
Använd glidex när du monterar för bussningar riskerar hamna snett
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Men är det ok att skarva med en dubbelmuff när man ska gjuta in det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.