Hej!

Har en borrad brunn på 36m. Pumpen la av och jag skulle byta till en dränkbar pump.
Jag drog upp slangarna som hängde ner i brunnen och skulle sänka ner den nya pumpen, då kommer problemet.

Jag får inte ner den mer än fem meter.

Pratade med en brunnsborrare och han sa att det kan ha rasat in sten där, något tips på vad jag kan göra?

Det är tydligen ett plaströr i brunnen för att förhindra detta men det måste ha gått sönder.

// Joel
 
Ta ett armeringsjärn på 6 meter och se om du kan peta lite på stenen. Är det helt stumt kan du kanske ta tilö värre grejor men troligtvis lyckas du lossa den så den sjunker till botten.
 
  • Gilla
DJ_Jöl
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Ta ett armeringsjärn på 6 meter och se om du kan peta lite på stenen. Är det helt stumt kan du kanske ta tilö värre grejor men troligtvis lyckas du lossa den så den sjunker till botten.

Okej tack så mycket! Ska prova det!
 
DJ_Jöl DJ_Jöl skrev:
Har en borrad brunn på 36m. Pumpen la av och jag skulle byta till en dränkbar pump.
Vad hade du förut för pump, en sugande eller kanske inte en ejektor på så kort hål. Med sugande så är det bara en slang och den får plats, förträngning har nog varit länge och du har haft lite tur att du fick upp det som var i hålet. En dränkbar är mycket större än slang/ar.
 
J jonaserik skrev:
Vad hade du förut för pump, en sugande eller kanske inte en ejektor på så kort hål. Med sugande så är det bara en slang och den får plats, förträngning har nog varit länge och du har haft lite tur att du fick upp det som var i hålet. En dränkbar är mycket större än slang/ar.
Hej! Hade en ejektor förut, grejen som satt längst ned på slangarna var 7,5cm i diameter, samma som nya pumpen.
 
Jepp ejektor är inte totalrund och kunde gå på tvären vid stoppet, men pumpen är helrund vad vet du om hålet, stötborrat eller s.k avantiborrat, stöt gör att det blir mer vatten, men nackdelen är lösa bitar som hänger i hålet. Får du ner en djupis så kanske du aldrig får upp den igen, när en flisa ramlar ner på topp av en pump är kan det vara kört. Pumpen är som kon upptill och ramlar flisa ner så kilar allt fast.
Har varit med om det förr, 80 meters hål och vid uppdrag en flisa lossnat, totalstopp på 40 meter, varken upp eller ner vart det. Vi sprängde ovanför pumpen, ett par åkte ner i botten, men flera var fast. Då är det bara en brunnsborrare som kan knuffa ner en pump med riggen, och i bland gör dom inte det. Bättre då med ett nytt hål. Så tänk till det med pumpsorten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.