A AlexzandraW skrev:
Fast jag frågade om olika alternativ, inte vad du tycker.
Om du inte vill höra vad vi tycker kan du alltid gå in i valfri färgaffär så kommer de sälja på dig något. Kanske funkar det, kanske inte :)
Det är ett diskussionsforum och vi försöker bara hjälpa dig, och ge en nyanserad bild, för sådan är verkligheten i vår värld...
 
  • Gilla
markgreven och 1 till
  • Laddar…
A AlexzandraW skrev:
Ja, jag förstår erat syfte och säkert menar ni bara väl. Men det vore önskvärt att slippa kommentarer som ”sminka en gris” när man är inspirerad och glad över sitt bord som man byggt och ska måla.
Jag och mitt grisbord tackar för inspirationen ”grabbar”.
Jag fick helt enkelt inte tips på olika tekniker eller nyanser här, så jag loggar ut från det här forumet. Det var kul så länge det varade. Ni har verkligen en taskig attityd till en ung tjej som bara ville ha lite goda, roliga tips. Och nej, jag har inte råd att köpa teakbordet jag vill ha, för det kostar 15.000 kronor. Jag får nöja mig med min sminkade gris
Ingenstans har du nämnt att du har byggt ett bord och ingenstans har du nämnt att du är en ung tjej.

Egentligen kvittar dock det för svaren du fått är sakliga och korrekta och helt utan värderingar.
 
Ingen aning om TS lämnat på riktigt, eller fortfarande läser. Jag chansar på det senare och skriver.

Synd att du upplever det som skrevs som taskigt, då det inte var meningen. Kul att du byggt ett bord och nu ska vi försöka få det så bra som möjligt. Jag tror att du ska testa en matt vit- eller gråpigmenterad hårdvaxolja. Då får du helt ok skydd för bordet (fast det ska helst stå under tak om det går) och den grå teakliknande färgen. Däremot ser det inte obehandlat ut, men du kan inte få allt om du inte bygger i ett trä som tål att vara ute helt obehandlat.
 
Mm, tråkigt om TS tog illa upp.
Ang uttrycket sminka en gris så är det ett talesätt/ordspråk och är helt oberoende om ts är man/kvinna/hen/ngt annat och det är också helt oberoende på om man byggt ett bord man är stolt över inte. Vill man gå det att se ut som ngt annat än vad det är så är uttrycket applicerbart.

Ang hårdvaxolja utomhus gjorde mattiasp en insatts i den här tråden och mailade tillverkaren.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hardvaxolja-till-terassmoebler.65992/

Kontentan var väl att man skulle undvika den kombon tror jag.
 
Redigerat:
Karlia
Oftast är det lättare att jobba med materialet än mot. Vill du att det ska se ut och kännas som teak - använd teak. Vill du att det ska se ut som ek..

Förr målades ofta sådant som inte var ädelträ, då skyddades träet samtidigt som det inte syntes vad det var för trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.