S stalf skrev:
Hej!

Håller på att måla tre sammanhängande rum där det blir en snobbrand mot taket. Taket är målat vit med neddrag på väggen. Jag har sedan tejpat en rand och har förseglat tejpen med vit takfärg.

Sedan målade jag väggarna i något som visade sig vara en hemsk färg. Vi bestämde oss efter en strykning att vi vill ha en annan färg som vi nu skaffat.

Frågan är, behöver jag dra ner tejpen och göra om allt eller tror ni det fungerar att måla över?

Tycker själv att det borde gå att måla över och sen kanske man får justera lite för hand när man tagit bort tejpen. Men andra har säkert mer erfarenhet.

Första färgen är ljust grå med glans 20. Andra färgen är en ganska ljus (men klart mörkare än första) beige med glans 7.
Förklara för en oinvigd vad en ”snobbrand” är? :)
 
Varför det kallas snobbrand har jag ingen aning om. Men det är att man drar ned takfärgen någon halv eller hel cm ner på väggen i det fall man inte har taklist. Syftet är att få en synligt skarp övergång mellan tak ock vägg (färg). Övergången mellan tak och vägg är sällan helt perfekt.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A
S stalf skrev:
Det blev helt okej! Bara ett ställe där tejpen gick av som kanten blev lite ojämn.

Har dock lärt mig att inte snåla på tejp. Drog 2 rader med billig tejp in på taket för att inte riskera att komma mot taket med rollern. Nu sitter det en hel del tejprester och lim kvar i taket.. Inte värt den 50-lappen jag sparade där..
Funkar med en sparboogie med om man vill slippa tejp.
 
  • Gilla
Interista88
  • Laddar…
rsskaegg skrev:
Funkar med en sparboogie med om man vill slippa tejp.
Provade faktiskt med en sparboogie först men fick inte till det alls. Hade svårt att få upp färg med den och resultatet blev inte alls bra. För mig var det mycket lättare att tejpa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.