Det är värt att prova tipset från @Bo.Siltberg om att vända på stickproppen i uttaget också om du inte redan gjort det. Som led i felsökningen alltså. Inte som lösning.
 
E
A Avemo skrev:
Det är värt att prova tipset från @Bo.Siltberg om att vända på stickproppen i uttaget också om du inte redan gjort det. Som led i felsökningen alltså. Inte som lösning.
Detta kraftiga jordfel som löser 16A huvudsäkring måste åtgärdas.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är värt att prova tipset från @Bo.Siltberg om att vända på stickproppen i uttaget också om du inte redan gjort det. Som led i felsökningen alltså. Inte som lösning.
Testade det igår men gjorde ingen skillnad.
 
Får börja med att säga jag tänker att jag ska ta hit en elektriker.

Men hursomhelst. Har mätt uttaget som inte triggar jordfelet. Det är inkopplad jord på det. Men jag får 223V mellan fas och jord och även mellan fas och nolla. Och så verkar det även vara på andra uttag åtminstone i den här gruppen.
 
O
Kolla din central omgående så du inte har någon dålig kabel. Sen tycker jag du skall kolla om du har ström mellan vattenledningar/värmeledningar i din värmecentral.

Där jag bor har liknande bekymmer uppstått pga flytande N/PE via fjärrvärmecentraler.
 
E El-Löken66 skrev:
Det är en hempulare som gjort ett felaktigt byte, ganska vanligt tyvärr.
Därför viktigt med kontinuitetsringning.
Vad får du detta ifrån? Har detta inlägg något värde? Du är inte på facebook nu.
Det vore önskvärt om du tänkte efter lite innan du postar, och istället postar ett svar som driver tråden framåt i avseende att ringa in detta jordfel.
E El-Löken66 skrev:
Detta kraftiga jordfel som löser 16A huvudsäkring måste åtgärdas.
Varifrån får du att det skulle vara ett kraftigt jordfel? Det finns ingen grund för något sådant i denna tråd. Det behöver inte vara ett jordfel utan normal belastningsström.
 
  • Gilla
Papperskatt och 1 till
  • Laddar…
Måste egentligen gå och lägga mig, men kan inte sluta mäta Får 228V i uttaget närmast centralen. Har testat andra inomhus där det ligger kring 225V. Stängde av bergvärmepumpen/värmecentralen men det gjorde ingen skillnad. Ska prova att mäta några uttag utomhus imorgon. Det är ett gammalt hus med flera normcentraler. Ska se om jag har 230V någonstans.
 
E
S S_B_O skrev:
Måste egentligen gå och lägga mig, men kan inte sluta mäta Får 228V i uttaget närmast centralen. Har testat andra inomhus där det ligger kring 225V. Stängde av bergvärmepumpen/värmecentralen men det gjorde ingen skillnad. Ska prova att mäta några uttag utomhus imorgon. Det är ett gammalt hus med flera normcentraler. Ska se om jag har 230V någonstans.
Behövs inga 230, högst normalt som du skriver.

Jag tror det du skriver med att ringa in elektriker är en bra idé så du får status på din fasta installation och kan ringa in om det är något vajsing med DM. Glöm inte att återkoppla.

Min gissning är ändå att huvudsäkrringen som löste har ett samband om du inte brukar ha problem med detta, å andra sidan är det ganska kallt nu om du värmer huset något med el.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Jag har sett det mesta halsbrytande kopplingar även utförd av elektriker med utbildning och inte minst en Känd TV-elektriker som lägger ut Youtubeklipp med allvarliga brister i säkerhet och avsaknad av att följa branschmetoder. Så jordfel i DM har jag hittat allt från klämda sladdar till värmeelement som brunnit ihop samt öppna skarvade ledare i rör med koppar framme.
VID MEGGNING KAN DE OCKSÅ KLARA TESTET!
Låt en elfirma göra metodisk felsökning med även om det tar 1-2 arbetsdagar. Senaste felsökningsjobbet jag gjorde hade en elektriker kopplat ett nytt fläktuttag och använt en röd ledare (gamla färgen för skyddsjord mm) i halldosan helt logiskt bara undantaget att den röda fungerade istället som en tändtråd till en belysning. Totalt livsfarligt när nån tryckte på lysknappen och inte kontrollerat ordenligt enligt säkerhetskraven.
Jordfelsbrytaren löste INTE på det.
 
Skaffade idag en uttagsprovare från Jula.

https://www.jula.se/catalog/el-och-...Ot3ksOuLIXgpDN-DV8xoCglwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den visar att båda uttagen är korrekt kopplade och jordfelsbrytaren utlöser som den ska.

Är det rimligt att anta att det är isolationen på sladdstumpen mellan kopplingsdosan och vägguttaget som felar?

Tänkte testa att koppla in något annat med jord i uttaget och se om den utlöser jordfelsbrytaren igen.

Sen är jag så klart sugen på att öppna diskmaskinen och ta mig en titt...
 
Det finns situationer när ett jordfel i den fasta anläggningen får jordfelsbrytaren att lösa vid belastning av en grupp. Det rör sig då om en svag koppling mellan nolla och jord. Om det verkligen är samma grupp men olika uttag som gör skillnaden känns det som en mindre trolig förklaring. Men om det stämmer så kan du prova det genom att koppla in en annan stor belastning på uttaget till diskmaskinen. En vattenkokare, hårtork eller kaffebryggare till exempel.
 
S S_B_O skrev:
Den visar att båda uttagen är korrekt kopplade och jordfelsbrytaren utlöser som den ska.
Jepp men har du kollat om fas ligger till vänster och noll till höger i uttaget för DM, i ditt andra uttag så kanske det är tvärtom.. En DM en en enfas och i den den så är det diverse kopplingar. I ditt fall så kanske kommer fas till elementet via reläer och noll direkt till elementet. I det andra vägguttaget så blir det tvärtom. Har varit med om det tidigare, JFB löst nästan direkt och vänt stickproppen och JFB löst när det ska börja värma. Och det var nya DM som gjorde det. Så prova.
 
A Avemo skrev:
Det finns situationer när ett jordfel i den fasta anläggningen får jordfelsbrytaren att lösa vid belastning av en grupp. Det rör sig då om en svag koppling mellan nolla och jord. Om det verkligen är samma grupp men olika uttag som gör skillnaden känns det som en mindre trolig förklaring. Men om det stämmer så kan du prova det genom att koppla in en annan stor belastning på uttaget till diskmaskinen. En vattenkokare, hårtork eller kaffebryggare till exempel.
Jag testade med vattenkokare i diskmaskinens uttaget. Det fungerade utan problem.

Testade även att koppla in diskmaskinen i samma uttag och sätta på den utan att starta ett program. Det fungerade också utan problem.

Så med risk för att ha missat något känner jag mig ändå allt mer trygg i slutsatsen att det är ett jordfel i diskmaskinen som ligger bakom allt. Kansle att det är en liten mängd vatten som orsakar det, och att det hinner torka upp mellan varven. Nu har den stått strömlös sedan igår.
 
Hur gammal är DM, kanske dax att mäta av elementet och byta det, en klassiker på DM, har ni bara lite kalk i vattnet så ger sig elementet efter en tid, några år.
 
Vi har väldigt kalkrikt vatten. Det är en Cylinda som fanns i huset när ni köpte det 2014. Skulle gissa den kanske är från 2010. Har läst om elementet som vanlig felkälla. Dock var det inte när den började värma som den gav upp, utan direkt när det blev spänning. Men det kanske ändå hänger ihop. Hursomhelst är jag inte så förtjust i den och tror den har gjort sitt. Har dragit fram den nu men känner att jag inte har tid eller ork att börja skriva isär den.

Typskylt på en Cylinda diskmaskin med modellbeteckning DW 70.5 och specifikationer på 230V, 1700W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.