Råkade visst beställa ett spabad innan jul så nu måste jag bygga ut min uteplats. Förutom spabadet står ett utekök på att-göra listan.

Alltså behöver jag dra ut en massa el till uteplatsen som befinner sig på rakt motsatt sida av huset från fasadmätarskåpet. Från fasadmätarskåpet är det inga problem men väl framme med kabeln behöver jag en normkapsling och den skulle jag vilja ha in i något schysst skåp.

Är det nån som har tips på bra skåp som rymmer en normkapsling på typ 12 moduler samt 2-3 drivdon för ledbelysning. Skåpet skall givetvis tåla att sitta utomhus. Storlek typ 600x600 kanske?

Och nej, givetvis skall jag inte koppla något själv, tänkte mest ge elektrikern en hum av vad jag tänkt mig, men jag hittar inget vettigt skåp. De flesta skåpen verkar vara lite för grunda...
 
Ett utekök ska du bygga och då kan man ha något billigt skåp från IKEA.

Jag använde ett badrumsskåp på IKEA och byggde in i väggen bredvid elcentralen i nya garaget. Använder detta som nätverksskåp
 
Sätt dit typ ett https://www.malmbergs.com/Products/2291707
Men eftersom du tror att du kan få råd av elektriker här så tycker jag att du i första hand ska fråga den elektriker du tänker anlita. Han har troligen bättre koll än dom allra flesta här på forumet. Och han kan mycket väl sparka bakut och vägra använda det du vill ha.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jo jag skjuter kanske helt utanför arenan här. Uteköket är sommarprojektet så elcentralen behöver komma på plats först.

Jag skall ha ett spabad (3x16A), 2st infravärmare, uttag på flera olika ställen samt belysning som styrs av astrour på altanen så jag bara utgår från att jag behöver en central. Har 1st VP25 från fasadmätarskåpet och vill bara ha en kabel därifrån. Infravärmarna vill jag ha på var sin separat 10A säkring så att ingen annan last konkurrerar om effekten där.

Men om egentligen kanske jag bara behöver sätta upp en IP65 klassad normkapsling och bygga in den på något trevligt sätt för att väderdskydda den. Har tittat på plåtslåp men de kostar ju ganska många tusenlappar.

Tror ni elektrikern blir gnällig om jag vill centralen ca 1m över marken? Har hört om att den skall sitta betydligt högre.
 
E elmont skrev:
Sätt dit typ ett [länk]
Men eftersom du tror att du kan få råd av elektriker här så tycker jag att du i första hand ska fråga den elektriker du tänker anlita. Han har troligen bättre koll än dom allra flesta här på forumet. Och han kan mycket väl sparka bakut och vägra använda det du vill ha.
Jag vill bara ge honom en ide så får han lösa det. Och för att skaffa mig en liten hum om kostnaden.
 
Prata med den du tänker anlita så får du bolla lite frågor och få lite (proffs) tips och du kan även få en uppskattning av kostnaden och allt det utan att det kostar dig nått och utan att du binder upp dig.
 
E elmont skrev:
Prata med den du tänker anlita så får du bolla lite frågor och få lite (proffs) tips och du kan även få en uppskattning av kostnaden och allt det utan att det kostar dig nått och utan att du binder upp dig.
Brukar ju finnas ett och annat proffs här också
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
J jhenrikj skrev:
Brukar ju finnas ett och annat proffs här också
Men det finns även en hel hop som gärna skulle önska att dom vore "yrkesmän" och som mer än gärna kommer med "råd". Så var kritisk till dom råd du får.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.