Hej!
Vi har just precis fått fjärrvärme installerat i vårt hus och allt funkar bra. MEN vi har problem med oljud i rummet bredvid rummet med värmeväxlaren. Det brummar det som tusan! I rummet med värmeväxlaren låter det knappt något brum alls (mest sus från rören) men i rummet bredvid verkar det bli någon slags resonans så det brummar x10 där! Har provat att dra ur strömmen till cirkulationspumpen och då tystnar det helt, så det är pumpen som gör det...

Pumpen är av märke WILO RS15/4-3C och vi har provat att ändra varvtalet på pumpen (tre lägen), och den låter nog snäppet mer när man sänker varvtalet! Brummet är konstant i frekvens oavsett vilket varvtal man väljer, så det verkar komma från själva matningsströmmen till pumpen tänker jag. Jag tror inte att vibrationerna fortplantar sig i rören, utan i väggen som värmeväxlaren är monterad på (den är skruvad på innerväggen mot det aktuella rummet). Jag testade att lägga en skruvmejsel emot olika saker och lyssna med örat mot den, och det är inte så farligt med vibrationer/ljud i rören, men mer i väggfästet till hela växlaren.

Vi måste försöka lösa detta på något sätt eftersom vi tänkte inreda och använda rummet intill, men som det är nu blir man nog knäpp av det konstanta brummet om man vistas där ett tag :) Omöjligt att ha det som gästrum eller liknande som vi tänkt :(

Så nu har jag kollat runt på nätet efter andra, tystare cirkulationspumpar men det är svårt att veta vilka som är tysta. De flesta som sägs vara tystgående är mest att de flödesreglerar så att flödet blir lägre och orsakar mindre sus i rören. Men det är ju inte det som är vårt problem.
Men jag har t.ex. kollat på Grunfors Alpha+ och Alpha Pro som ju ska dra väldigt lite ström. Det känns som att det också borde medföra mindre vibrationer/oljud då totala effekten är så låg. Och de har ju tydligen också en annan typ av motor (permanentmagnetmotor) än vad det brukar vara i billigare pumpar. Kanske gör att man slipper 50/100Hz brum.

Är det någon som har någon av dessa pumpar? Skulle ni vilja springa ner i källaren, lägga en skruvmejsel emot och lyssna på den riktigt noga? (det hörs nästan inget direkt från pumpen i vår fall, men om lägger emot och lyssnar så hörs det och den vibrerar om man känner på den - hela värmeväxlaren vibrerar från pumpen) Eftersom vårt intilliggande rum tydligen har exakt "rätt" resonansfrekvens så behöver vi få tag i en pump som inte brummar/vibrerar alls - i alla fall inte i låg frekvens som fortplantarsig genom väggen.

Har ni några andra tips om absolut tystgående pumpar?
Wilo verkar också ha en låg-energi-pump Wilo Stratos ECO, men svårt att hitta info om den...

Mycket tacksam för hjälp! Vi måste hitta en lösning på detta, för nu har vi liksom blivit av med ett rum känns det som!

Mvh
/Tobias
 
Jag har tre pumpar, en Grundfos med okänd ålder och två Wilo 1-2 år. Alla tre håller tyst så länge de är luftfria, men en av Wilopumparna vibrerar svagt vilket kan får termometrarna att skramla, lite beroende hur shunten står.
Grundfos vibrerar aldrig...
 
  • Gilla
jakob.henriksson
  • Laddar…
Jag har en Alpha+, den låter inte mycket vad jag har hört.

Jag skall lyssna imorgon och återkomma med rapport.

Du kan ju tänkas ha nått annat fel i din anläggning också, skit i pumphjulet eller likande som orsakar missljudet.

Eller fel injustering av systemet.


 
Tack för tipsen!
Systemet är helt nyinstallerat (i fredags), så det borde inte hunnit bli smuts och sådant. De som installerat växlaren ska komma hit i eftermiddag, så jag ska höra med dem då om något kan vara felinstallerat. Men annars tror jag egentligen inte att något är fel - pumpen låter/vibrerar som sagt inte mycket om man lyssnar påå den direkt...

Men en Alpha+ eller AlphaPro känns som att det borde kunna funka, för där sitter väl frekvensomriktare för att styra motorn och den borde inte jobba med 50Hz nätfrekvensen direkt.


 
Nu har installatörerna varit och kollat och instämt med att det låter onormalt mycket i alla fall... Så de bytte pump till en WILO Star E 15/1-5 som är steglöst varvtalsreglerad. Men det funkade inte bättre :( Samma brummande ljud...
Vi har också spelat in ljudet och kört frekvensanalys på det i datorn, och det ligger exakt på 100Hz + övertoner, så det är helt klart fråga om nätbrum från elen och inga svängningar i rören eller i pumphuset. Frekvensen på brummet är också helt oberoende av varvtalet på pumen, vilket också tyder på "el-brum".

Nu får vi försöka få dit en Grundfos Alpha i stället tror jag. Har känslan av att de är betydligt bättre än WILO...
 
Mitt förslag är långsökt, pumpen var stickproppsansluten eller hur. Det kan ha uppstått en jordslinga med vagabonderade strömmar som får något magnetiskt att vibrera. När man drar ur stickproppen så bryts den vagabonderande strömmen. Jag kan inte rekommendera detta men ett test utan skyddsjord av pumpen kan utesluta detta.

Prototypen
 
Är den stickproppad så testa det gamla knepet att helt enkelt vrida kontakten 180 grader. Låter knäppt men funkar i vissa fall
 
Okej, intressant! Man kan ju alltid testa i alla fall...
 
Vända proppen 180 grader byter fas och nolla och torde inte göra någon skillnad. De vagabonderande strömmarna flyter genom skyddsjord och sedan genom rörsystemet och kan orsaka lustiga fenomen. Prova under kontrollerade förhållanden ( koll på barn och husdjur) att bryta skyddsjorden, använd en o-jordad skarvsladd.

prototypen
 
Lyfter den här gamla tråden! Finns det några nya åsikter beträffande vad som är marknadens tystaste cirkulationspump?
 
Jag sätter en peng på Grundfos. :cool:

Jag har även en Wilo, så jag vet hur den skramlar. :mad:
 
Grundfos 25/40 hör bara svagt sus från mina.
 
OK! Tack! Grundfos blir det!
 
Grundfos Alpha 2 klår nog det mesta. Spöar UPS-pumparna med hästlängder.
 
AnteB:Kostar även hästlängder mer ;) Mina sitter i källaren ändå så mig kvittar det :D

Det är värre med skvalet i Laddomaten det forplantar sig upp i huset iom stigarledningen :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.