M Maestrono skrev:
Hej.
Ska lägga klinker i källaren. Cirka 80 kvm. Vill ju givetvis komma så billigt undan som möjligt utan att kvalitén ska vara lidande. Att det är sämre tolerans i billiga plattor än dyra är jag medveten om. Men i övrigt? Är de lika hållbara (så de inte knäcks etc) som dyrare?

Har kikat på
[länk]

Någon som har tips annars på liknande, bra klinker, för max 200 spänn kvadraten?
Jag köpte klinker på Bauhaus för 129 kr/m2. Tyckte att det var riktigt bra och inte sämre (dock fulare) än de 400 kr/m2 till hallen. Det kändes som om samtliga var helt identiska gällande färg och storlek. Körde med 30x30 samt 10x10 och det har funkat fint i snart två år. Några plattor i ett paket var trasiga vid leverans och då fick jag pengar för ett paket.
 
Claes Sörmland
Det borde ju vara så att klinker som tillverkas i stora serier i ett kvalitetssäkrat industriellt system är billigare och av bättre kvalitet än varianter där produktionen är småskaligare. Värst torde hantverksmässigt framtagen klinker vara, dyr och mer varierande i bränningar och andra egenskaper.
 
H Hammarfall skrev:
Jag köpte klinker på Bauhaus för 129 kr/m2. Tyckte att det var riktigt bra och inte sämre (dock fulare) än de 400 kr/m2 till hallen. Det kändes som om samtliga var helt identiska gällande färg och storlek. Körde med 30x30 samt 10x10 och det har funkat fint i snart två år. Några plattor i ett paket var trasiga vid leverans och då fick jag pengar för ett paket.
H Hammarfall skrev:
Jag köpte klinker på Bauhaus för 129 kr/m2. Tyckte att det var riktigt bra och inte sämre (dock fulare) än de 400 kr/m2 till hallen. Det kändes som om samtliga var helt identiska gällande färg och storlek. Körde med 30x30 samt 10x10 och det har funkat fint i snart två år. Några plattor i ett paket var trasiga vid leverans och då fick jag pengar för ett paket.
Ok, det verkar ju ändå vettigt. Utseende är inte supernoga då det hamnar i källaren.

Kikar även på byggmax. 79 kr/m2 och full body (antar att det är bra att ha?). Någon som provat den?

https://www.byggmax.se/klinker-gres-30x30cm-grå-p06240
 
  • Gilla
Karusellen
  • Laddar…
M Maestrono skrev:
Ok, det verkar ju ändå vettigt. Utseende är inte supernoga då det hamnar i källaren.

Kikar även på byggmax. 79 kr/m2 och full body (antar att det är bra att ha?). Någon som provat den?

[länk]
Borde inte vara några konstigheter!
 
Borde vara OK. Jag har kaklat med reakakel (29kr/kvm). Funkade utmärkt. Kan vara fulare, men knappast sämre. Finns för typ inga pengar på stuvbutiken om du är ute efter sannslöst billigt (men kanske inte alltid vackert..)
 
  • Gilla
para
  • Laddar…
Gött. Köpte grejer på hornbach för 89 kr/m2. Ser förvånansvärt bra ut.

Nu är mitt huvudbry dethär med primer... Har läst och letat efter diffusionsöppen. Hornbach hade en, finja, men givetvis inte i butik.
Istället köpte jag probaus på bauhaus. Enligt frågesidan på produkten på deras hemsida ska den vara diffusionsöppen. Någon som vet? Vågar man köra med den eller...
 
Vi tittar på exakt samma klinker från hornbach till vår källare! Kan du inte lägga upp lite bilder på plattorna så att man kan se dom i verkligheten? Har tyvärr inte möjlighet att åka till nått varuhus själv!
 
0 Josefin Bergman skrev:
Vi tittar på exakt samma klinker från hornbach till vår källare! Kan du inte lägga upp lite bilder på plattorna så att man kan se dom i verkligheten? Har tyvärr inte möjlighet att åka till nått varuhus själv!
Jag är riktigt nöjd med plattorna!
Bilderna ger inte helt rättvist intryck... Dålig belysning i källaren samt de har fortfarande fläckar från fästmassan... Ska tvätta de nån dag...
Rekomenderas absolut.
 
  • Gråa klinkerplattor på ett källargolv nära en vit vägg med synliga fläckar och rester av fästmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå plattor i källare med fläckar från fästmassa och dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maestrono skrev:
Gött. Köpte grejer på hornbach för 89 kr/m2. Ser förvånansvärt bra ut.

Nu är mitt huvudbry dethär med primer... Har läst och letat efter diffusionsöppen. Hornbach hade en, finja, men givetvis inte i butik.
Istället köpte jag probaus på bauhaus. Enligt frågesidan på produkten på deras hemsida ska den vara diffusionsöppen. Någon som vet? Vågar man köra med den eller...
I min källare tog jag en skvätt överbliven primer som jag hade till ett badrum men jag spädde ut den ganska mycket. Det handlar ju bara om att få bort lite dam på ytan och blöta ner betongen lite så den inte suger förmycket.
 
Ta klinkers paketet , tabort pappret runt om så du får ut alla klinkers sen sätter du alla klinkers ihop ståendes så som man gör för att få raka kanter på en bunt med papper typ.

Sen känner du efter att alla klinkers är exakt likadana annars går det inte att lägga raka fogar.as easy as eating pancakes.

Det brukar vara den största anledningen till varför dom är billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.