Vi har haft spisen länge. Det är den enda vitvaran som vi inte bytt ut men den har alltid haft hög effekt på de lägsta nivåerna på plattorna. Den har en keramikhäll med fyra plattor. Jag har t.o.m. kollat med Electrolux service om de kan ge mig något tips. De föreslog en ny "regulator" för sisådär 700kr. En dag noterade jag att när jag sakta vrider från tian och neråt så minskar intervallen då plattorna är på. Man ser det för det blir glödande rött men när man kommer till mellan femman och fyran så är det är liksom ett litet hack och nedanför den så ökar längden på intervallen igen. 4-an har alltså mycket högre effekt än 5-an. Sedan ner mot ett så minskar intervallen igen. Jag testar då samtliga plattor och de reagerar likadant allihopa. Jag funderar på om spisen kan vara en fel inkopplad, att samtliga regulatorer skulle vara trasiga har jag lite svårt att tro. Någon som har någon idé.
 
  • Gilla
Marive
  • Laddar…
Kontrollera säkringarna till spisen och är det mer saker som inte fungerar kontrollera dina 3 huvudsäkringarna som sitter under elmätaren. Är det mer störningar på El så Be en elektriker titta på felet och mäta inkommande spänning till spisen. Och troligen är spisen äldre än 10 år så byt den istället för att lögga tid/pengar på reparation.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Jag måste säga att fel på säkringarna är en riktigt amatörmässig slutledning.

Mer troligt är att Electrolux har rätt i att det är någon form av styrning som gått sönder. Att felet alltid har funnits och att det gäller samtliga värmezoner pekar ju visserligen på ett centralt fel, men det är svårt att tänka hur en felaktig inkoppling kan orsaka detta symptom. Det är i och för sig enkelt att kontrollera.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Tyvärr är det väl lite så att om ni haft spisen länge så blir det mindre motiverat att lägga pengar på reservdelar och service. Trist kan tyckas, men så ser det oftast ut.

Vill man däremot prova själv så kan det gå ihop sig, men jag rekommenderar inte gärna att man ger sig i kast med att skruva i sina apparater.

 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
..........
Mer troligt är att Electrolux har rätt i att det är någon form av styrning som gått sönder. Att felet alltid har funnits och att det gäller samtliga värmezoner pekar ju visserligen på ett centralt fel, men det är svårt att tänka hur en felaktig inkoppling kan orsaka detta symptom. Det är i och för sig enkelt att kontrollera.
Hur kontrollerar jag det då?
 
Elamatörer är farliga Elamatörer är farliga skrev:
Kontrollera säkringarna till spisen och är det mer saker som inte fungerar kontrollera dina 3 huvudsäkringarna som sitter under elmätaren. Är det mer störningar på El så Be en elektriker titta på felet och mäta inkommande spänning till spisen. Och troligen är spisen äldre än 10 år så byt den istället för att lögga tid/pengar på reparation.
Jag tror inte det är säkringarna som spökar i det här fallet eftersom jag ju får för hög effekt på 1-4. Men visst jag borde kollat dem! Annars ingen teknisk förklaring?
 
A ansgar46 skrev:
Hur kontrollerar jag det då?
Man behöver dra fram spisen, titta på inkopplingsanvisningen som ska finnas bakpå, jämföra med hur den faktiskt är inkopplad på spisens plints, i uttaget/anslutningsdosan på väggen och eventuellt även i elcentralen. Detta kan kompletteras med mätning av alla spänningar.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Tyvärr är det väl lite så att om ni haft spisen länge så blir det mindre motiverat att lägga pengar på reservdelar och service. Trist kan tyckas, men så ser det oftast ut.

Vill man däremot prova själv så kan det gå ihop sig, men jag rekommenderar inte gärna att man ger sig i kast med att skruva i sina apparater.

[media]
Eftersom jag inte var övertygad på att det var det som var felet så ville jag inte gärna lägga ut en 6-700 för en reservdel. Har jag fått rätt pris? Det låter väldigt dyrt också! Skruva är jag inte rädd för. Jqg har lagat diverse apparater tidigare. t.ex. diskmaskin och bytt platta (på äldre spis) Jag har tom satt ihop en riktig förstärkare en gång. Är det inget annat som kan orsaka detta? Är det möjligen ett känt fel/problem?
 
Kan ju finnas billigare reservdelar på nätet, t.ex. reservex.se
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
A ansgar46 skrev:
Annars ingen teknisk förklaring?
Inne i effektregulatorn sitter en bimetall som värms av strömmen till plattan.
På vredets axel sitter en exenter som lyfter någon hävarm som ändrar positionen för den kontakt som slår till/från strömmen till plattan. Genom att reglera uppvärmningen av bimetallen styr man uppvärmningen av plattan.
Det låter som denna exenter har fel läge i förhållande till vredet så att högsta och lägsta mekaniska läget inte infaller vid ändlägena på vredet.

Har spisen alltid bettet sig så här, så har du väl dins spis fått 4 felaktiga effektregulatorer från fabrik.
Om en effektregulator kan ha monterats ihop fel så kan väl 4 st ha samma fel. :thinking:

Har haft isär en sån en gång och vill minnas att exentrarna satt på en avfasad eller fyrkantig axel, så det borde gå alldeles utmärkt att montera fel, även om det borde vara väldigt väldigt osannolikt. :surprised:
Är man lite pillrig och nyfiken av sig tar man väl isär den och ser om man kan hitta felet? :p

Klickar det en gång när du vrider på plattat och ytterligare en gång när termostaten slår ifrån resp till?

Om effekt regulatorn har stöd för två effektlägen är den dyr, men annars borde den inte gå på 700kr.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Kan inte vara så att den har olika spiraler och att vid fyran är det en mindre spiral som är aktiv och därför behöver mer kräm (lyset starkare) för att den ska bli tillräckligt varm, men kallare än lägsta effekten på den större spiralen?

(Obs, jag är ingen spisexpert)
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Det brukar vara ett återfjädrande läge vid max. Vrider man förbi max klickar den större värmeslingan igång också
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man behöver dra fram spisen, titta på inkopplingsanvisningen som ska finnas bakpå, jämföra med hur den faktiskt är inkopplad på spisens plints, i uttaget/anslutningsdosan på väggen och eventuellt även i elcentralen. Detta kan kompletteras med mätning av alla spänningar.
Jag drog ut spisen och kollade schemat. Jag kan inte se hur den är byglad för alla trådar går upp under bakstycket men det är rätt spänning mellan de olika inkopplingsplintarna. 394 - 400 V mellan faserna och 230 V mot jord.
Jag öppnade spisen och kollade spänningen på lilla "plattan" Den är också närmare 400 V och det på alla nivåerna på vredet. Det är tydligen bara inkopplingstiden som varierar.
Så det verkar ju ändå som att det är regulatorn det hänger på! Men jag undrar om den inte funkar som den ska (gjord) och det skulle troligen bli samma sak om jag bytte till en ny.

Har inte sagt det men det som irriterar är att värmen på lägsta nivå är ofta för hög när man ska koka på svag värme länge. Man får hålla på att stänga och sätta på då och då eller dra av panna/kastrullen lite från plattan. Det är lätt att bränna vid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.