För ett par år sedan renoverade vi kåken. I samband med det slägde vi ut ett element och lade in vattenburen golvvärme i entré-plan. Det blev två slingor på knappt 50 meter - en i köket och en i hallen+toalett.

Allt var frid och fröjd, jag skulle vänta med att starta systemet tyckte vvs:arn (vilket iofs är skumt - det var inget som gjöts - vi använde spårade golvspånskivor med distributionsplåt i aluminium.

När det blev höst var det dags att plugga in strömmen til styrningen, och det blev ju lite värme om det var ganska varmt ute, annars är det bara tok-kallt.

Jag har hört av mig till firman med någon månads mellanrum sedan dess tills jag i höstas insåg att de gjort en (medveten eller omedveten) fuling och i sin materialspec på fakturan med styckpriser dök plötsligt samma golvvärmestyrning upp igen. Efter lite fingranskande var det en och en halv sida med material som de helt enkelt hade lagt in en gång till och tagit betalt för. Detta hade jag naturligtvis aldrig kunnat bevisa omd et nu inte varit för just den enheten som jag visste att jag bara hade en av och eftersom de använt samma ordning på produkterna och dessutom samma antal.

Nu började jag en lite mer intensiv telefonterror mot dem. I höst och vinter har jag ringt 200-300 gånger och lämnat kanske 40-50 meddelanden - antingen på den eviga telefonsvararen eller de få gånger någon faktiskt svarar och de lovar att ringa tillbaka.

Nu hade jag ju en hållhake på dem - de ville inte betala tillbaka pengarna och jag ville ha en fungerande anläggning. Dessutom hade jag under tiden rivit bort ett uppreglat trägolv i källaren som möglat, isolerat, lagt slingor, gjutit och klinkrat på det.

Denna slinga ville jag ha inkopplad med - jag hyr ut rummet i källaren och det är ju tokkallt utan uppvärmning. Den stackars tjejen har fått en kupefläkt som går dygnet runt istället för att rummet värms av mina billiga pellets.

Så - vid det fjärde utlovade tillfället kom plötsligt killen (!!!), provtryckte slingan och efter ett tiotal nya samtal kom han tillbaka igen för att kolla igenom anläggningen igen och ansluta den nya slingan på 48 meter.

Jag har varit oerhört tydlig på att den inte fungerat bra tidigare och att det vore lämpligt att konstatera vad som är fel innan man kopplar på ännu mer.

Jag har haft tre huvudteorier om varför det inte fungerat:
Pumpen sitter under de två slingorna. Jag frågade redan när jag såg slingorna om inte luft i slingorna skulle komma att förstöra funktionen, men fick till svar att det inte var någon risk.

Alternativ nummer två är att pumpen varit kass från början

Alternativ nummer tre att den är inkopplad åt fel håll, så att den jobbar emot resterande system.

Naturligtvis kan den vara underdimensionerad från början med, men det känns inte som om det kan vara så illa.

Nu har han vid ett par tillfällen spolat ur slangen för att tömma på luft (vilket varje gång får som konsekvens att jag får lufta överallt annars i huset i flera veckor...) men ingen förändring märks.

Nu har han (utan att undersöka pumpen) kopplat på den nya slingan och eftersom den inte omedelbart försvinner upp i taket och ut i golvet krävs det ju inget geni för att konstatera att flödet i åtminstone den nya pumpen är näst intill obefintligt.

Röret är varmt i en och en halv meter. Efter två och en halv meter är det iskallt och så naturligtvis även i källargolvet.

Nu har jag fått heliga löften om att han skall komma tillbaka på tisdag morgon (skulle inte tro det...) för att få igång det. Eftersom jag nästan alltid är bortrest är jag givetvis det på tisdag med så jag kan inte övervaka och ta i örat denna gången heller - kommer förmodligen bara kunna konstatera att det inte funkar bättre - förmodligen med en faktura på en ny enhet på halsen istället eftersom garantin nu är förbi.
Grrrrr.
 
vad är det för storlek på slingorna
vad är det förlängd på slingorna
vad är det för kolvvärmefördelare /puchser

det kanske är för långa slingor till den pump som andvändss?
 
P
Att pumpen sitter under slingorna är direkt fel, det finns ju inte en sportmössa att det går att lufta ur slingorna, strider liksom mot naturens lagar.

Vad är det för pump - golvvärmecentral eller motsvarande??

Hade själv problem med att lufta ur en slinga på 20 meter MED golvvärmecentral ovan slingor så jag kan tänka mig att felet ligger här.
 
Hallå Peo !

Trist att det inte funkar med din värme i kåken. Det är ju inte bra att pumpen sitter under högsta punkten, MEN (som de säger i Lets Dance) det borde absolut gå att lufta ur ändå. Normalt sett är det enklast att koppla på vattentryck från kranen direkt och öppna upp returen (se till att inga stypventiler är stängda) och låta det spola en bra stund. Visst finns risken att det blir luftbubblor igen så småningom (vattnet släpper lite luft i början), men det borde fungera. Dessutom är det så korta slingor....
Så fram med trädgårdsslangen bara, så skall det nog fixa sig !!

Mange, Lås&Larm, Eslöv
 
Att det skulle vara fel att montera fördelare och/eller pump under slingorna är en vanlig vanföreställning. Det är ingen nackdel alls så länge man luftar som det är tänkt. Stäng kranarna till fördelaren, koppla på trädgårdsslangen på en sida fördelare och en avtappningsslang på andra, öppna en slinga i taget. Viktigt att både strypning och ställdon är fullt öppna. Spola med bra flöde tills det inte kommer nån luft. Det underlättar med en genomskinlig avtappningsslang. När luften är ute stänger man den slingan i båda ändar och tar nästa.

Att du får luft i elementkretsen när han luftar tyder ju på att han inte stänger kranarna på fördelaren, eller så har inte klåparen monterat nåra...

Sen är det ett faktum att när vattnet är urkokat vill det ta upp luft vid så låga temperaturer som det är i gv. Så nån luft släpps inte i slangen utan tas upp. Det är därför slangen har syrediffspärr...

Felet i ditt fall är troligen en Push 15 eller liknande, som ersätter en radiator, med ventilen mellan tillopp och retur helt öppen. Då får slingorna bara så mycket varmt vatten som elementkretsen orkar trycka fram. Stryper man ventilen börjar pumpen istället suga in varmvatten till slingorna. Då blir det fart... Några foton skulle nog kunna klargöra det.
 
Wirsbo UP15-14B verkar beteckningen vara, lite svårt att läsa...

För att publicera bilden här blev det ju lite sunkig storlek, men det verkar ju inte bli bättre av att man använder pixbox heller...

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07150000-07159999/640x480/7154320.jpg

Övre texten är i alla fall att en slinga är drygt 50 meter och nästa hälften.
Det undre kopparröret ansluter till den nya slingan som är 47 meter + 10*2 meter för att ansluta till slingan som är oisolerad.
 
  • golvvärme_Wirsbo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår att det blir svårt att lufta och att man trycker luft ut i resten av systemet.

Så här har jag gjort i källaren för att slippa slabba med vatten på övervåningen. Rören som går uppåt går till fördelaren. Med kulventilerna kan man stänga till mot resten av systemet. På avtappningskranarna ansluter man kranvatten och en avtappningsslang. Det är inga problem att trycka ut luften neråt trots att slingorna ligger 4 m högre.
 
  • DSC00889_comp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att pump och/eller fördelare sitter under slingornas nivå är inte fel som påpekats. Däremot är det fel att inte ha en avluftningsmöjlighet ovanför slingorna. Det är inte alls säkert att det räcker med att blåsa ur slingorna genom att flöda vatten genom dom. Man måste ha möjlighet att lufta även efteråt.

Är det 20mm slang som har använts?
 
Ja det är 20mm slingor - samtliga.

Är ni överens om att det är luft som ställer till det? Det känns ju som att åtminstone den slinga som ligger i golvet (och som är ansluten med kopparröret och som för övrigt har högst värmetillförselbehov) borde fungera korrekt. Om luften ställer till det i de övre slingorna så borde det bli bra drag där nere? Men som sagt - där kan jag känna på rören innan det går ner i golvet och när jag vrider upp justeringsskruven är det varmt tre meter kanske, vrider jag den åt andra hållet blir det varmt en decimeter.

Jag har en slinga på översta våningen med som bara är ansluten på den vanliga radiatorslingan - den fungerar alltid bra.

För övrigt sitter termometern som styr sjunten till hela huset i ett av rummen med värmegolv så jag har inte sett det som nödvändigt att justera flödet till dessa anslutna golv automatiskt.

Min hypotes har hela tiden varit att den är felaktigt installerad (pumpar åt fel håll) alternativt att den inte pumpar något alls, men eftersom de menar att den fungerar återstår väl bara luft som förklaring...

Finns det något sätt att verifiera själva funktionen på pumpen?
 
Förresten MrMagic/Mange: Lås & larmteknik i Eslöv?
Peo här från Aptus i Göteborg! Säg hej till Henrik från mig!
:)
 
Äntligen kanske man får svar på sina frågor.
Vi har bott i ett nybyggt Eksjöhus som har IVT frånluftvärmepump och tar extra tillskott från fjärrvärmenätet.Igolvet är det vattenrör från Uponor/Wirsbo och även termostaterna i rummen är från det företaget.Jag hade VVS-firman (som installerade hela VVS-biten i huset)hemma ca 5 ggr i början av vårt boende(Oktober 2005) som luftade ,bytte rumstermostat och motor på värmefördelaren.
Vi har 2 värmefördelare:

*1 som sköter kök,tvättstuga,matrum vardagsrum osv.Dessa termostater är på cirka "halvfart" och värmen är precis perfekt! Lätt att justera och man får precis så varmt som man vill ha.Både klinkers och trägolv där.

*1 som sköter 3 sovrum (vårt och våra 2 barns) samt 2 badrum.I dessa alla rum är termostaterna på fullt ös och ändå blir det knappt ljummet.Jag tycker man borde kunna få extremt varmt om man skulle vilja då dessa termostater är mer påvridna än de andra.Badrummen håller cirka 20-21 grader och det får man väl anse är OK,men man borde ju kunna få det ännu varmare där (småbarn som ofta sitter på golvet).
Varför är det sämre värme från denna värmefördelare?
Jag vet att det kan vara svårt att ge några tips men jag är total amatör på VVS-området och hoppas på bra tips.Har börjat tröttna på att det är behagligt ½meter in i badrummet för att sedan vara ljummet/svalt på resten av golvet.Det kan väl inte kommit i luft nu?Eller har det aldrig varit luftat rätt?Vill inte anlita rörfirman igen då dom ej kunnat lösa detta förut och säkert inte heller nu.
Har provat att lufta men vet inte riktigt hur det ska gå till.Har tyvärr ingen kamera så jag kan visa hur det ser ut men hoppas ändå på HJÄLP!

Stort tack till alla som vill ge tips/råd!
 
det ser ut som en Pucher 12 utan termostatbegränsning
om man kollar lite i "instuktionsboken" så ser man att det är en hel den inställningar på den (mycke krångligare än min puscher 15)
det står också att vid andvändning av 22 slang så är max längden 85m vid en slinga = 22 m2 & man kan ha 2 slingor = 40 m2
jag tolkar det som att man inte får övsrskriva 85m/slinga vid 22 slang & en total golvyta på max 40 m2

hur stor yta har du?

jag kan också se att koppar rören är mindre än 22, gissar på 15. har du tunnare än 22 så får inte slingan vara lika lång.


om du stängar av o bara kör en slinga i taget, blir det varmt då?
vad har du för tempratur in till puchern?
 
Ang. mitt förra inlägg.Jag har idag kollat att alla ventiler vid värmefördelaren är öppna.Har även luftat vid alla ventiler som berörs av denna värmefördelare.Ska man sätta en högre värmekurva på IVT-pannan och behöva skruva ner värmen på rumstermostaterna på alla andra rum som har behaglig temperatur och som har termostaterna i "mellanläge"?Är detta det enda sättet att få bättre värme i dessa 5 rum?
Vet inget bra som man kan göra annars.
Då vi för VVS-firman påpekade att det var jättekallt ,när vi precis flyttat in i huset ,och berättade att de tydligen glömt att öppna ventilerna till fördelaren i grannhuset sa VVS-killen:Nej det kan inte vara möjligt,det dubbelkollas alltid!
Vad tror ni de hade glömt även i vårt hus???Ett par nätter utan värme i sovrummen känns inget vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.