Vi har köpt mellangrå färg på klinker som ska ligga i hall och tvättstuga 30m2 i källaren. Har tänkt att använda ljusgrå fogmassa. Finns det risk att fogarna missfärgas av fukt, dvs att vissa partier blir mörkare? I så fall kanske en mörkare fog är att föredra? Det är betongplatta utan underliggande isolering. Idag är det är betongen målad med någon sorts färg som börjar släppa.
 
Jag tycker aldrig man ska lägga så ljus fog på golv, om inte annat blir den missfärgad av smuts. Men jag har svårt att tänka mig att den skulle bli så blöt att den blir mörk av fuktvandring.
 
Hej Midvinter!

Ni avser lägga klinker med fogmassa.

Just f.n. släpper färgen på betonggolvet, vilket tyder på fukt, och förmodligen vandrar denna upp från betongplattans underlag.

Urgrävning och isolering är nödvändig, tyvärr.

per
 
pernitta skrev:
Urgrävning och isolering är nödvändig, tyvärr.

per
Varför skriver du så?

Att en färg släpper innebär ingenting annat än att den inte klarar att diffundera tillräckligt mycket fukt, och då släpper den. Men med klinkers är det ett helt annat läge, vad skulle problemet bli då menar du?
 
Fräser man bort färgen så har man dels vidhäfting och dels kan plattan andas genom klinkerfogarna. Att sen golvet är iskallt etc kan man givetvis inte undvika om man inte gräver ur. Klinkern med fix & fog tål fukten så ur den aspekten är det inget problem
 
Tack för svaren. Ingenom tvivlar på att fuktvandring i ljus fog skulle innebära fuktvandring och då mörkare partier iaf... Att golven blir kalla räknar jag med, och ska ha ullmattor på.
 
Hejsan.

Först klinkerfogen.
Jag hade valt en mörkare färg på fogen, både map fukvandringen och nedsmutsningen. I förra lägenheten la vi klinkergolv med ljusbeige for och efter några år var den mörkgrå vid "belastade" ställen. Inte så kul.

Sedan ullmattan.
Risken är att den kommer att börja lukta mögel ganska snabbt, ullmatta på fuktigt källargolv kan vara dåligt.
Ett alternativ är trätrallar av ädelträ, med "plastnät" på undersidan, för att stoppa kapilärsugningen.
Fast en matta är ju alltid lätt att byta.

/ Fredrik
 
Var står det något om ullmatta??? ;)
 
I inlägget av midvinter precis ovanför.
 
Jo men ingen annanstans i tråden, därför jag reagerade ?!

jon_h skrev:
I inlägget av midvinter precis ovanför.
 
Men trådskaparen säger ju att han ska ha ullmatta på sina golv, och då svarar tornhill att det kan bli problem.. Det är väl inget konstigt..?
 
Måste vara mina ögon det var fel på för jag såg inte det först ;) Sorry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.